Najwięcej warta marka. Tesla została w tyle

Według najnowszego raportu Brand Finance Toyota pozostaje najcenniejszą marką samochodową na świecie z wartością 64,7 mld dolarów, co oznacza wzrost o imponujące 23 proc.

Toyota Yaris 2024
Toyota Yaris 2024
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

Tymczasem Tesla spadła na czwarte miejsce, a jej wartość zmniejszyła się o 26 proc. do 43 mld dolarów. Raport Brand Finance za 2025 rok wskazuje, że wartość Tesli zmniejszyła się z 58,3 mld dolarów w 2024 roku i 66,2 mld dolarów w 2023 roku do obecnych 43 mld dolarów. Ten spadek pozwolił zarówno Mercedesowi, jak i Grupie Hyundai wyprzedzić Teslę w rankingu najcenniejszych marek samochodowych. Mercedes zajmuje teraz drugie miejsce z wartością 53 mld dolarów (mimo 11-procentowego spadku), a Grupa Hyundai uplasowała się na trzeciej pozycji.

Analiza Brand Finance nie opiera się wyłącznie na wynikach giełdowych czy danych sprzedaży. Uwzględnia również opinie tysięcy respondentów w ankietach, ukazujące nastawienie konsumentów do marek, a także umowy licencyjne i inne czynniki wpływające na wartość marki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tesla model 3 HL- a Elon znowu swoje

Do spadku wartości Tesli przyczyniły się m.in. starzejąca się linia modelowa oraz kontrowersje wokół jej prezesa, Elona Muska. Działania i poglądy Muska poza branżą motoryzacyjną, zwłaszcza w polityce, budzą mieszane uczucia. W ubiegłym tygodniu Musk wywołał falę krytyki gestem, który przez niektórych został zinterpretowany jako nazistowski salut podczas inauguracji prezydenta Trumpa.

Wśród konsumentów są tacy, którzy uważają go za wspaniałego, ale wielu ma odmienne zdanie – powiedział CEO Brand Finance, David Haigh, w rozmowie z CNBC. – Jeśli zamierzasz kupić pojazd elektryczny, jego osobowość może wpłynąć na to, czy wybierzesz samochód jego firmy, ale to tylko jeden z wielu czynników.

Mimo spadku w Europie, gdzie wskaźnik "consideration score" Tesli (prawdopodobieństwo zakupu jej samochodów) zmniejszył się z 21 do 16 proc., marka nadal cieszy się większym uznaniem w Stanach Zjednoczonych. Nowe modele, takie jak odświeżony Model Y, mogą pomóc Tesli poprawić pozycję w przyszłych rankingach.

Raport Brand Finance obejmuje również marki spoza branży motoryzacyjnej. W ogólnym zestawieniu najcenniejszych marek świata Tesla zajęła 36. miejsce, spadając z 18. pozycji w 2024 roku i 9. w 2023 roku. Mercedes uplasował się na 23. miejscu, a Toyota na 18. Na czele zestawienia dominują giganci technologiczni: Apple (574,5 mld dolarów), Microsoft (461,1 mld dolarów), Google (413 mld dolarów), Amazon (356,4 mld dolarów) i Walmart (137,2 mld dolarów).

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)