Najwięcej warta marka. Tesla została w tyle
Według najnowszego raportu Brand Finance Toyota pozostaje najcenniejszą marką samochodową na świecie z wartością 64,7 mld dolarów, co oznacza wzrost o imponujące 23 proc.
Tymczasem Tesla spadła na czwarte miejsce, a jej wartość zmniejszyła się o 26 proc. do 43 mld dolarów. Raport Brand Finance za 2025 rok wskazuje, że wartość Tesli zmniejszyła się z 58,3 mld dolarów w 2024 roku i 66,2 mld dolarów w 2023 roku do obecnych 43 mld dolarów. Ten spadek pozwolił zarówno Mercedesowi, jak i Grupie Hyundai wyprzedzić Teslę w rankingu najcenniejszych marek samochodowych. Mercedes zajmuje teraz drugie miejsce z wartością 53 mld dolarów (mimo 11-procentowego spadku), a Grupa Hyundai uplasowała się na trzeciej pozycji.
Analiza Brand Finance nie opiera się wyłącznie na wynikach giełdowych czy danych sprzedaży. Uwzględnia również opinie tysięcy respondentów w ankietach, ukazujące nastawienie konsumentów do marek, a także umowy licencyjne i inne czynniki wpływające na wartość marki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tesla model 3 HL- a Elon znowu swoje
Do spadku wartości Tesli przyczyniły się m.in. starzejąca się linia modelowa oraz kontrowersje wokół jej prezesa, Elona Muska. Działania i poglądy Muska poza branżą motoryzacyjną, zwłaszcza w polityce, budzą mieszane uczucia. W ubiegłym tygodniu Musk wywołał falę krytyki gestem, który przez niektórych został zinterpretowany jako nazistowski salut podczas inauguracji prezydenta Trumpa.
– Wśród konsumentów są tacy, którzy uważają go za wspaniałego, ale wielu ma odmienne zdanie – powiedział CEO Brand Finance, David Haigh, w rozmowie z CNBC. – Jeśli zamierzasz kupić pojazd elektryczny, jego osobowość może wpłynąć na to, czy wybierzesz samochód jego firmy, ale to tylko jeden z wielu czynników.
Mimo spadku w Europie, gdzie wskaźnik "consideration score" Tesli (prawdopodobieństwo zakupu jej samochodów) zmniejszył się z 21 do 16 proc., marka nadal cieszy się większym uznaniem w Stanach Zjednoczonych. Nowe modele, takie jak odświeżony Model Y, mogą pomóc Tesli poprawić pozycję w przyszłych rankingach.
Raport Brand Finance obejmuje również marki spoza branży motoryzacyjnej. W ogólnym zestawieniu najcenniejszych marek świata Tesla zajęła 36. miejsce, spadając z 18. pozycji w 2024 roku i 9. w 2023 roku. Mercedes uplasował się na 23. miejscu, a Toyota na 18. Na czele zestawienia dominują giganci technologiczni: Apple (574,5 mld dolarów), Microsoft (461,1 mld dolarów), Google (413 mld dolarów), Amazon (356,4 mld dolarów) i Walmart (137,2 mld dolarów).