Toyota Land Cruiser najszybszym SUV‑em świata!

Toyota Land Cruiser to prawdziwa legenda wśród samochodów terenowych, która zapisała w swojej historii niejeden wyczyn. Teraz pojawi się w księdze rekordów Guinnessa jako najszybszy SUV świata.

Toyota Land Cruiser najszybszym SUV-em świata!
Marcin Łobodziński

06.05.2017 | aktual.: 14.10.2022 14:24

Dlaczego w USA Land Cruiser jest SUV-em? Wedle amerykańskich norm autami terenowymi są dopiero takie pojazdy jak Jeep Wrangler. W Europie Toyota Land Cruiser była i długo jeszcze pozostanie samochodem terenowym. Jaką prędkość może osiągnąć takie auto?

Seryjne niewielką, dlatego też najszybszym produkcyjnym SUV-em świata wciąż pozostaje Bentley Bentayga, zdolny do osiągnięcia prędkości 301 km/h. Jednak Land Cruiser po modyfikacjach silnika, które podniosły moc silnika do około 2000 KM, może rozpędzić się nawet do 370 km/h. Z taką prędkością poruszał się pojazd o aerodynamice budynku.

Obraz

Prowadzony przez kierowcę NASCAR, Carla Edwardsa Land Speed Cruiser – tak go nazwano – mógłby prawdopodobnie pojechać jeszcze szybciej, gdyby nie skończył się pas startowy, na którym prowadzono próbę. Jego długość użyteczna to 2,5 mili, a to nie wystarczyło, by rozwinąć wyższą prędkość. Szkoda, bo jesteśmy ciekawi, jakie byłoby maksimum. Niestety ze względu na charakter samochodu tor owalny nie do końca by się sprawdził. Być może Land Speed Cruiser trafi jeszcze na jezioro Bonneville i pokaże, na co naprawdę go stać.

Całą akcję bicia rekordu zorganizował amerykański oddział Toyoty, a przygotowaniem samochodu zajął się zespół Toyota Motorsports Technical Center. Głównym ich zadaniem był tuning silnika serii 3UR-FE V8 o pojemności 5,6 litra, któremu dodano dwie turbosprężarki Garrett o rozmiarze piłki do siatkówki i pompujących ciśnienie do kolektorów dolotowych o wartości 55 PSI.

Obraz

Oczywiście układ korbowy został w całości wymieniony na wytrzymalszy, aby mógł bez awarii znieść potworne obciążenia. Niestety nie podano wartości maksymalnego momentu obrotowego, ale moc określono na około 2000 KM. Nie obyło się także bez zmian w układzie przeniesienia napędu, w którym seryjną skrzynię biegów zastąpiła konstrukcja wyczynowa.

Samochód, jak już wspomniałem, nie jest specjalnie opływowy – to wręcz przeciwieństwo kształtu dostosowanego do wysokich prędkości. Zespół nie chciał radykalnie modyfikować nadwozia, by pozostało ono niemal seryjne. Aby zmniejszyć nieco opór powietrza, maksymalnie obniżono zawieszenie, przez co pod podwoziem zmniejszyła się ilość zawirowań powietrza. Zmodyfikowano także ramę – jest węższa o 3 cale, aby zoptymalizować geometrię zawieszenia i zmieścić niestandardowe ogumienie Michelina.

W ten sposób powstał najszybszy SUV na świecie, najszybsza terenówka na świecie i najszybsza Toyota Land Cruiser w historii. Po raz kolejny ten legendarny model pokazuje, jak bardzo potrafi być wszechstronny. Miejmy nadzieję, że jego produkcja potrwa jeszcze jak najdłużej, bo szkoda byłoby pożegnać tak świetną maszynę.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)