Toyota Harrier to lepsza RAV4, której nie dostaniemy w Polsce
Co to jest: ma wymiary Toyoty RAV4 i zapowiada się na lepszą od niej pod każdym względem? To naturalnie Toyota Harrier, która wykonuje ten numer już od siedmiu lat. Japoński producent trzyma niezmiennie ten model wyłącznie na swój rodzimy rynek. Na pocieszenie w Polsce możemy dostać samochód, który Toyotą Harrier kiedyś był.
14.04.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:55
Toyota zaprezentowała nową generację swojego kompaktowego SUV-a Harrier. Model ten jest praktycznie nieznany w Europie, ponieważ nigdy nie był u nas sprzedawany. Jego debiutujące wydanie niewątpliwie przykułoby jednak uwagę klientów.
Co się od razu rzuca w oczy to fakt, jak świetnie nowy SUV Toyoty wygląda. Osoby zaznajomione z działalnością tego japońskiego giganta na jego rodzinnym rynku zauważą podobieństwo stylu do innego, zaprezentowanego parę miesięcy temu, równie urodziwego modelu: nowej generacji wodorowej Mirai.
I choć wygląd nowej Harrier jest także bezpośrednią kontynuacją projektu poprzednika, to w Europie najwięcej skojarzeń budziłby z Jaguarem F-Pacem. Tył przypomina także zapowiadaną już od dłuższego czasu Alfę Romeo Tonale. Na pewno nie są to skojarzenia, za które projektanci Toyoty by się obrazili. Od dostępnej u nas RAV4 Harrier wygląda dojrzalej i chyba nawet bardziej pasuje europejskim gustom.
Także w środku ten "JDM" sprawia lepsze wrażenie od dostępnej u nas RAV4. Wykonany jest z materiałów pozycjonujących go w segmencie premium i wyposażony w pokaźny ekran o przekątnej 12,3 cala. Podobnie jak w znanym u nas SUV-ie, dostępne jest cyfrowe lusterko wewnętrzne, które nie jest banalnym zwierciadłem, tylko wyświetla obraz z kamery. Podczas testu RAV4 wyszła na jaw ograniczona intuicyjność obsługi tego rozwiązania.
Pod względem przestronności Harrier powinien być praktycznie identyczny z RAV4, ponieważ dzieli z nim koncernową płytę podłogową TNGA. Wykorzystuje również ten sam układ napędowy, którego serce może stanowić benzynowy silnik 2.0 o mocy 175 KM lub hybryda z 2,5-litrową jednostką o mocy 218 KM dla wersji z napędem na oś przednią lub 222 KM dla wariantu 4x4.
Japoński zarząd firmy twierdzi zapewne, że europejski rynek nie jest dla nich wystarczająco pojemny, by w ofercie utrzymywać dwa SUV-y o nieznacznie innej pozycji na rynku. Dlatego my musimy zadowolić się RAV4, ale pozostaje jeszcze jedno pocieszenie. Nowa generacja Harriera jest drugą, która pod względem technicznym jest bliźniacza z popularnym SUV-em Toyoty.
Na przestrzeni lat 1997-2013 istniały jednak dwie poprzednie generacje Harriera, które były niezależnymi konstrukcjami. Samochody te okazały się na tyle dobre, że trafiły w pozostałe części globu ze znaczkiem Lexusa i tak powstał model RX. Od siedmiu lat Harrier i RX idą już jednak innymi, własnymi drogami rozwoju.