Toć to szok! – A.R.T Viano 3.5 (2011)

Firma A.R.T przyzwyczaiła nas do mercedesów G szokujących liczbą bezsensownych spojlerów. Tym razem przyszła pora na wielkiego i luksusowego Viano. I kolejny szok – mimo że samochód „zwiedził” warsztaty A.R.T – nadal wygląda normalnie!

Obraz
Olgierd Lachowski
A.R.T Viano 3.5 fot.1
A.R.T Viano 3.5 fot.1

Mercedes-Benz Viano to „cywilna” i jednocześnie luksusowo wyposażona wersja dostawczego Vito. Viano sprzedawane jest z dwoma rozstawami osi i trzema długościami całkowitymi. Najkrótsze auto ma 4,76 m, a najdłuższe ponad 5,2 m. Właśnie Viano w tej ostatniej konfiguracji zostało poddane tuningowi przez A.R.T. Samochód ma też powiększony z 3,2 do 3,4 m rozstaw osi. Van ten mierzy 1,9 m szerokości i ok. 1,87 m wysokości.

Opisywany dziś samochód jest wyposażony w 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 258 KM przy 5900 obr./min i momencie obrotowym 340 Nm przy 2500-5000 obr./min. Napęd na tylne koła jest przekazywany przez 5-biegową, automatyczną skrzynię przekładniową.

Oczywiście rozmiary i wyposażenie samochodu usprawiedliwiają jego wysoką masę własną. Według norm Unii Europejskiej Viano 3.5 z podstawowym wyposażeniem w wersji Trend waży 2100 kg, a w odmianie Ambiente 25 kg więcej.

Viano z benzynowym silnikiem ma co najmniej zadowalające osiągi drogowe. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi tylko 10,40 s (ale 224-konne CDI 3.0 potrzebuje tylko 9,10 s). Co interesujące, pomiar przyspieszenia został wykonany zgodnie z normą DIN 70020-3, według której gotowy do jazdy pojazd dostawczy jest obciążany masą 200 kg[sup]1)[/sup]. Prędkość maksymalna seryjnego Viano 3.5 to 217 km/h.

W przeciwieństwie do innych projektów Viano przygotowane przez A.R.T nie wygląda koszmarnie. Co się zmieniło? Z przodu tuner zainstalował nakładkę na przedni zderzak, w której znajdują się zestawy świateł „uzbrojonych” w diody elektroluminescencyjne. W bocznej części znalazło się miejsce dla nakładek na progi, a z tyłu dla nakładki na tylny zderzak z wycięciami na rury wydechowe. Do wyboru klienta są dwa rodzaje felg w rozmiarach od 18 do 20”.

Sporo ulepszeń firma dokonała przy silniku. Zmiany obejmują modyfikacje głowic, nowe sportowe wałki rozrządu oraz sportowe filtry powietrza. Przeróbki te wraz z nowym oprogramowaniem ECU poskutkowały mocą jednostki napędowej wynoszącą aż 327 KM i maksymalnym momentem obrotowym 405 Nm. Jak jeździ to Viano jednak nie wiadomo.

Posiadacze Mercedesa-Benza Viano CDI 3.0 też mogą udać się do A.R.T. Tam mechanicy, oprócz wszystkich optycznych zmian, dokonają kalibracji centralnej jednostki sterującej, co spowoduje podniesienie mocy z 224 KM do 268 KM, a momentu obrotowego z 440 Nm do 530 Nm.

A.R.T Viano 3.5 fot.5
A.R.T Viano 3.5 fot.5

Wnętrze opisywanego auta zyskało nową sportową kierownicę, wysokiej klasy tapicerkę i zestaw multimedialny (nie podano jaki).

Dane techniczne

  • Typ: V6
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3498 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 327 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 93,48 KM/l (seryjny – 73,76 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 405 Nm
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Koła przednie: 18”, 19” lub 20”
  • Koła tylne: 18”, 19” lub 20”

Masy i wymiary:

  • Długość: 5238 mm
  • Szerokość: 1901 mm
  • Rozstaw osi: 3430 mmblock position=\inside8169/block
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Kierowcy zapłacą dużo więcej. Rząd szykuje wielką podwyżkę ceny kursu
Kierowcy zapłacą dużo więcej. Rząd szykuje wielką podwyżkę ceny kursu
Dziwny list z Opola. To nie oszustwo, a opłaty nie unikniesz
Dziwny list z Opola. To nie oszustwo, a opłaty nie unikniesz
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇