Tete-a-tete z Matrą

Matra to francuska firma, która specjalizowała się w produkcji broni, aeronautyce i budownictwie. Nic nie wskazywało na to, by zaistaniała w motoryzacji. Do czasu, gdy jej szefowie poznali pewnego konstruktora.

Matra DjetMatra Djet
Piotr Wielgus

Rene Bonnet, bo o nim mowa, wraz ze swoim przyjacielem i współpracownikiem Charlesem Deutschem budował sportowe samochody w oparciu o francuskie Panhardy. Jego manufakturka nazywała się „Automobiles Rene Bonnet” i nie znaczyła zbyt wiele we francuskim przemyśle motoryzacyjnym. Podobnie było z Matrą, która skupiała się na innych dziedzinach przemysłu. Do czasu pewnego bankietu, na którym szef Matry Jean-Luc Lagardère poznał Bonneta. Tak zaczął się ich motoryzacyjny „romans”.

W 1964 roku Bonnet przedstawił szkic, na podstawie którego powstał samochód Matra Djet. Auto wyposażone było w centralnie umieszczony czterocylindorowy motor o pojemności 1255 ccm i mocy 75 KM. Silnik był autorstwa większego partnera biznesowego Matry, czyli Renault. Karoseria Djeta była wykonana z tworzywa sztucznego. Wnętrze wykończono dość bogato, nieco na modłę popularnych wówczas włoskich roadsterów. Przez jakiś czas na mocy porozumienia Renault z Matrą francuski potentat wypuszczał na rynek samochody Renault Matra Djet. Po jakimś czasie zrezygnował jednak z własnego modelu i oddał licencję Matrze.

Matra Djet
Matra Djet

W roku 1965 dyrektor generalny firmy Matra Jean-Luc Lagardère zdecydował się opracować samochód sportowy dostępny dla szerszego grona osób. Auto miało zastąpić Djeta i powstało przy znikomym udziale Bonneta. W rezultacie powstał  M530, którego głównym konstruktorem był ex-projektant firmy Simca Philippe Guédon.

Matra 530
Matra 530

Samochód  był zbudowany na stalowej ramie z poliestrowym nadwoziem, a silnik położono pośrodku auta. Rozważano wiele opcji, aby pogodzić koncepcję stworzenia auta o nadwoziu 2+2 z rozsądnym bagażnikiem oraz środkowo lokowanym silnikiem. Ostatecznie, podjęto decyzję o zakupie podwozia od Forda. Także silnik i skrzynia biegów pochodziły od tej firmy. Jego charakterystyczną cechą były podnoszone przednie światła. Pierwsze 530 (oznaczone Matra Sports M530A) zostało udostępnione publiczności 7 marca 1967 roku na Geneva Motor Show. Jego moc wynosiła 70 KM a prędkość maksymalna 175 km/h. Dwa lata później samochód przeszedł lifting, Matra podpisała umowę z Simką, na mocy której miał powstać następca M530.

Matra Bagheera
Matra Bagheera

Tak powstała Bagheera, auto sprzedawane pod podwójną nazwą Matra-Simca. Nazwa samochodu pochodziła od imienia czarnej pantery z Ksiegi Dżungli. Bagheera początkowo była dostępna tylko z silnikiem 6G4 pojemności 1,3 litra - rzędowym, 4-cylindrowym, o mocy 82 KM, pochodzącym z samochodu Simca 1100Ti. Od 1975 produkowano wersję Bagheera S.

Matra Bagheera
Matra Bagheera

Samochód wyróżniał się bardzo nietypowym układem z trzema siedzeniami w jednym rzędzie – indywidualne siedzenia pasażerów po prawej stronie były połączone, ze wspólnym szkieletem, siedzenie kierowcy znajdowało się po lewej. W 1976 dokonano modernizacji wyglądu nadwozia. Produkcja zakończyła się w 1980. Następcą, również trzymiejscowym, była Matra Murena. Do napędu Mureny używano silników R4 o pojemności 1,6 lub 2,2 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów. Fabryka Matry działa do dzisiaj. Nie produkuje tylko samochodów.

Matra Murena
Matra Murena
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił