800-konny huragan! Najszybszy sedan świata! – G-Power M5 Hurricane RR (2010)

800‑konny huragan! Najszybszy sedan świata! – G‑Power M5 Hurricane RR (2010)

800-konny huragan! Najszybszy sedan świata! – G-Power M5 Hurricane RR (2010)
Olgierd Lachowski
14.08.2010 19:35, aktualizacja: 13.10.2022 13:44

G-Power poprawiło swój własny rekord sprzed dwóch lat, a Hurricane RR stał się jeszcze szybszym najszybszym sedanem świata. Jaki uzyskał wynik? Tego dowiecie się naciskając ‘czytaj dalej’…

G-Power poprawiło swój własny rekord sprzed dwóch lat, a Hurricane RR stał się jeszcze szybszym najszybszym sedanem świata. Jaki uzyskał wynik? Tego dowiecie się naciskając ‘czytaj dalej’…

Droga do sukcesu często jest trudna i wyboista. W przypadku BMW M5 od G-Power też taka była na początku. Ale ciężka praca i upór sprawiły, że w pewnym momencie wąska i kręta uliczka stała się istną autostradą z Niemiec. A wszystko zaczęło się w 2006 roku.

Wtedy tuner podjął się ‘podkręcenia’ M5, które było najsłabszym samochodem spośród produktów Wielkiej Trójki. Pisząc o Wielkiej Trójce mam na myśli nie tę ze Stanów Zjednoczonych, a tę niemiecką, czyli Audi, BMW i Mercedesa-Benza.

Obraz

507 KM w M5 to niemało, ale AMG Mercedes E 63 miał 514 KM (a teraz nowy ma 525 KM), natomiast Audi RS6580 KM mocy. Faktem jest, że BMW jest z tej trójki najlżejsze, ale zdecydowana większość potencjalnych nabywców, którzy wybierają spośród tych sedanów klasy wyższej średniej, pyta o inne dane, a nie o wagę akurat. Z pewnością większość kupujących najbardziej interesuje moc silnika. Tutaj BMW ma pewien problem psychologiczny. Stratę 7 KM, czy nawet 18 KM w stosunku do Mercedesa można uznać za stosunkowo małą i do pominięcia w gruncie rzeczy, ale ponad 70 KM w porównaniu z Audi to już poważna rysa na honorze.

Co niektórych zapewne okrutnie boli jednak serce, gdy ma się słabsze o 7 KM auto, bo nie można pokazać innym z pogardą środkowego palca symbolizującego ‘międzynarodowy znak przyjaźni’ :P

Tunerzy są jednak od tego, żeby morale posiadacza ‘słabego’ BMW M5 znacznie wzrosło. Taką firmą jest doskonale znane G-Power.

Obraz

Cztery lata temu G-Power zabrało się za BMW M5 (generacja E60). Jak się szybko okazało, 5-litrowa jednostka napędowa o dziesięciu cylindrach jest nadzwyczaj podatna na tuning. Najistotniejszą zmianą przy silniku było dodanie doładowania. Turbosprężarki? Nie, sprężarki mechanicznej, a dokładniej rzecz ujmując - dwóch sprężarek mechanicznych dostarczonych przez firmę ASA, model T1-313 (początkowo zwany T1-12). Układy smarowania kompresorów sprzężono z układem smarowania silnika. O dopływ odpowiedniej ilości powietrza dbały nowe, większe wloty z włókien węglowych oraz filtry powietrza o ograniczonych oporach przepływu. Chłodzenie powietrza doładowującego było zapewnione przez zaprojektowane specjalnie do M5 chłodnice międzystopniowe. W samym silniku zmieniono wtryskiwacze paliwa na przystosowane do większych przepływów, do tego zamontowano nowe, lżejsze i lepiej wyważone korbowody. Od wersji Nardò wzwyż zmienione były tłoki, by zmniejszyć stopień sprężania do 10.3.

Przepływ spalin był kontrolowany poprzez nowy układ wydechowy zbudowany ze stali wysokiej jakości, na którego końcu znajdowały się 4 końcówki o średnicy 83 mm każda. Zdemontowany został też ogranicznik prędkości maksymalnej.

Obraz

Można było wybrać jeden z trzech poziomów mocy, których wartość była zależna od zaprogramowanego ciśnienia doładowania. I tak, dla wersji najsłabszej, gdzie ciśnienie doładowania wynosiło 0.41 bara (41.4 kPa), moc maksymalna osiągała 635 KM, a moment obrotowy 600 Nm przy 7200 obr./min. Poziom drugi przy ciśnieniu doładowania 0.6 bara oferował 660 KM mocy i 625 Nm momentu obrotowego. Najbardziej interesująca była opcja największego wysilenia silnika przez zwiększenie ciśnienia doładowania do 0.69 bara (Nardò). W tym wypadku do dyspozycji było 730 KM (przy 8200 obr./min.!) i 700 Nm.

Pod koniec 2007 roku G-Power wystawiło M5 Hurricane Nardò do walki o tytuł najszybszego sedana świata na włoskim torze Nardò. Próba jednak nie powiodła się, bo przy 322 km/h ‘zwariował’ sterownik silnika i trzeba było przerwać jazdę. Drugi raz auto stanęło na starcie toru w niemieckim Papenburgu i tym razem uzyskano planowane 360 km/h. Tym samym samochód stał się najszybszym sedanem po tuningu bez ‘przeszczepionego’ silnika. Oficjalnie najszybszym sedanem w ogóle był Brabus CLS V12 S Rocket (365.7 km/h).

Ten wynik nie usatysfakcjonował tunera i mechanicy dokonali regulacji ciśnienia doładowania zwiększając je z 0.69 do 0.8 bara. Moc wzrosła o zaledwie 20 KM, ale to wystarczyło, żeby auto pod koniec 2008 roku rozpędziło się do 367.4 km/h poprawiając rekord Brabusa. Rekordzistą został ulepszony Hurricane Nardò nazwany RS.

Minęło półtora roku i G-Power postanowiło jeszcze bardziej wyśrubować wynik. Do tego miał posłużyć Hurricane RR.

Ten wóz pod wieloma względami przypomina M5 Hurricane RS. Najważniejszą ze zmian są nowe sprężarki ASA T1-316. Nie podano wprawdzie ciśnienia doładowania, ale poinformowano, że te kompresory mogą ładować do 25 % więcej masy powietrza niż T1-313. Teoretycznie moc maksymalna mogłaby przekraczać 900 KM. G-Power nie informuje o tym, jaki dokładnie jest silnik. Wydaje się, że identyczny z tym stosowanym w Hurricane RS, ale nie można wykluczyć, że został dodatkowo zmodyfikowany pod względem objętości skokowej i jest identyczny z używanym w X6 M Typhoon RS Ultimate V10. Tuner mówi o specjalnych tłokach (Mahle) i tytanowych korbowodach.

Wiadomo, że moc jednostki to 800 KM w zakresie 7500-8000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy jest dostępny przy 5000 obr./min., zaś jego wartość to 800 Nm.

Jak w przypadku każdego BMW M5 napęd jest przekazywany przez 7-biegową, zautomatyzowaną skrzynię biegów SMG.

Zestaw spojlerów stanowi kompromis między dobrymi własnościami aerodynamicznymi przy jeździe z dużą prędkością i odpowiednim chłodzeniem silnika.

Na potrzeby bicia rekordu Hurricane RR został wyposażony w mniejsze koła z felgami o średnicy 19-tu cali. Opony Michelin mają szerokość 255 mm i profil 35 % z przodu oraz 305 mm szerokości i profil 30 % z tyłu. Napisałem, że koła są mniejsze, bo w samochodach przeznaczonych dla klientów proponowane są 20- i 21-calowe felgi serii Silverstone.

W bezpiecznej jeździe pomaga sportowe zawieszenie z regulacją charakterystyki pracy oraz superwydajny układ hamulcowy z tarczami hamulcowymi o średnicy 380- i 360-ciu milimetrów (odpowiednio z przodu i z tyłu).

Obraz

Wnętrze jest zdominowane przez sportowe akcenty. Na desce rozdzielczej i w wielu innych miejscach pojawiły się wstawki z włókna węglowego. Tapicerkę stanowią skóra i Alcantara. By móc odczytać prędkość maksymalną niezbędne było wymienienie prędkościomierza na urządzenie wyskalowane do 400 km/h.

Tak przygotowane BMW rozpędziło się do niewiarygodnych 372.1 km/h! Warto jeszcze wspomnieć o czasach w jakich auto przyspiesza do 100-, 200- i 300-tu km/h. Pierwszą ‘setkę’ RR przekracza po 4.35 s, drugą po 9.50 s, a trzecią w czasie krótszym niż 25.80 s.

Firma postanowiła, że to niecodzienne auto zostanie przygotowane w maksymalnie pięciu egzemplarzach. Do G-Power można się zgłosić z własnym M5 (sedanem lub kombi) lub zamówić gotowe auto. Sama przeróbka kosztuje ponad ćwierć miliona euro. Te osoby, które nie zdążą ustawić się w kolejce po 5 sztuk RR mogą zamawiać inne, słabsze wersje M5 bez ograniczeń.

Nieczęsto się zdarza, że słowo ‘huragan’ znaczy coś pozytywnego, ale w tym wypadku tak właśnie jest.

Dane techniczne

Silnik i napęd (M5 Hurricane Evo):

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory ASA T1-313
  • Moc maksymalna: 635 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 127.03 KM/l (seryjny - 101.42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm przy 7200 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów
  • Typ napędu: Na tylne koła

Silnik i napęd (M5 Hurricane Evo II):

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory ASA T1-313
  • Moc maksymalna: 660 KM
  • Moc litrowa: 132.03 KM/l (seryjny - 101.42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 625 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów
  • Typ napędu: Na tylne koła

Silnik i napęd (M5 Hurricane Nardò):

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory
  • Moc maksymalna: 730 KM przy 8200 obr./min.
  • Moc litrowa: 146.03 KM/l (101.42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 7200 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów
  • Typ napędu: Na tylne koła

Silnik i napęd (M5 Hurricane RS):

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory
  • Moc maksymalna: 750 KM
  • Moc litrowa: 150.03 KM/l (101.42 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów
  • Typ napędu: Na tylne koła

Silnik i napęd (M5 Hurricane RR):

  • Typ: V10, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4999 cmsup3 /sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory
  • Moc maksymalna: 800 KM przy 7500-8000 obr./min.
  • Moc litrowa: 160.03 KM/l (101.42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 800 Nm przy 5000 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, manualna zautomatyzowana z sekwencyjną zmianą biegów
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 9.5 x 21\
  • (19\ M5 Hurricane RR podczas bicia rekordu), 9.0 x 20\ (M5 Hurricane RR dla klientów)
  • Koła tylne: 10.5 x 21\
  • (19\ M5 Hurricane RR podczas bicia rekordu), 10.5 x 20\ (M5 Hurricane RR dla klientów)
  • Opony przednie: 245/35 R 20 lub 255/35 R 19
  • Opony tylne: 285/30 R 20 lub 305/30 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1830 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2.88 kg/KM (M5 Hurricane Evo I), 2.77 kg/KM (M5 Hurricane Evo II), 2.51 kg/KM (M5 Hurricane Nardò), 2.44 kg/KM (M5 Hurricane RS), 2.29 kg/KM (M5 Hurricane RR) (seryjny - 3.61 kg/KM)
  • Długość: 4855 mm
  • Szerokość: 1846 mm
  • Rozstaw osi: 2889 mm

Osiągi (M5 Hurricane Nardò):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4.20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 10.40 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 29.50 s
  • Prędkość maksymalna: 360 km/h

Osiągi (M5 Hurricane RS):

  • Prędkość maksymalna: 367 km/h

Osiągi (M5 Hurricane RR):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4.35 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9.50 s
  • Przyspieszenie 0-300 km/h: 25.80 s
  • Prędkość maksymalna: 372 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.2
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.5
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.7
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.4
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.6
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.3
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.10
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.9
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.1
  • G-Power M5 Hurricane RR fot.8
[1/16]

Źródło: [=357&tx_ttnews[backPid]=315&cHash=903dfe8951]g-power](http://g-power.de/391.html?&L=0&tx_ttnews[tt_news)

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (18)