BMW Serii 1 E87

Generacja
BMW Serii 1 E87 Zobacz 2 zdjęcia

BMW serii 1 (E81, E82, E87, E88)

BMW serii 1, fabrycznie noszące oznaczenia E81, E82, E87 oraz E88, w zależności od lat produkcji oraz wersji nadwoziowej, zostało stworzone z myślą o młodych klientach marki oraz niewielkich rodzinach, które zadowoli kompakt o długości 4227 mm, szerokości 1751 mm i wysokości 1430 mm.

Auto zostało zaprezentowane latem 2004 roku jako trzydrzwiowy hatchback. Większość rozwiązań konstrukcyjnych przejęło z większego modelu - serii 3, generacji E90. Na tle konkurencji wyróżnia się tym, że było jedynym seryjnie produkowanym wozem kompaktowym tych rozmiarów z podłużnie umieszczonym silnikiem i napędzaną osią tylną.

Stylistyka nadwozia najmniejszego BMW nawiązuje do trójki. Łagodne, ale zdecydowane kreski projektantów są elementem charakterystycznym samochodu z Monachium. Wnętrze niewielkiego kompaktu to klasyczny wzór ergonomii. Zero przepychu, wszystkie przyrządy uporządkowane oraz czytelne. Podstawowe egzemplarze BMW serii 1 nie miały zbyt bogatego wyposażenia.

Manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, wspomaganie kierownicy oraz ABS z kontrolą trakcji to w zasadzie główne udogodnienia dla pasażerów. Za odpowiednio większe pieniądze niemiecki kompakt mógł zostać oczywiście doposażony we wszystko, co znał wówczas rynek samochodów osobowych - od skórzanej tapicerki, dwustrefowej automatycznej klimatyzacji czy rozbudowanego systemu nawigacyjnego, po szklany dach czy funkcję masażu i ogrzewania elektrycznych foteli.

Gama silnikowa oferowana klientom BMW była olbrzymia. Przez 8 lat produkcji pod maską jedynki mógł się znaleźć jeden z 12 silników benzynowych oraz 6 wysokoprężnych. Jednostki napędzane ropą naftową rozwijały moc od 114 KM w wersji 116d, przez 120 KM i 141 KM w 118d, 160 KM i 170 KM w 120d, kończąc na 200 KM w BMW 123d. Przekrój jednostek benzynowych był jeszcze większy. Ofertę otwierał model 116i generujący 114 KM, a po liftingu 120 KM. 118i rozwijał 127 KM (później 141 KM), 120i 150 KM (po modernizacjach 170 KM), 125i z silnika o pojemności 3,0 l wytwarzał 210 KM, a 128i 230 KM.

Na tym nie kończy się paleta benzynowych jednostek oferowanych klientom chcącym zakupić serię 1. Na szczycie stały jednostki 130i (261 KM) oraz 135i (302 KM). Dla miłośników sportowych doznań w 2010 roku powstała wersja przygotowana przez wyczynowy oddział BMW M GmbH, nazwana serią 1M Coupe. Zrezygnowano z nazwy M1, aby nie kojarzyła się z legendarnym coupé produkowanym w latach 1978-1981, z którym małe i zwarte auto nie ma zbyt wiele wspólnego. Samochód zasilany był rzędowym motorem o sześciu cylindrach, generującym 340 KM oraz potężne 450 Nm, które przy chwilowym wyższym doładowaniu mogło sięgać 500 Nm.

W 2007 roku BMW serii 1 doczekało się zmiany reflektorów, zderzaków oraz wnętrza. Zmodernizowano także gamę silnikową, a światło dzienne ujrzała odmiana trzydrzwiowa. Kilka miesięcy później pojawiło się trójbryłowe nadwozie w odmianach Coupé oraz Cabrio. Pierwsza wersja mogła opuścić fabrykę jako BMW 1M Coupe, ze wspomnianym silnikiem o mocy 340 KM. Auto było mocno zabudowane szerokim bodykitem oraz licznymi wlotami powietrza, a we wnętrzu pojawiło się wiele sportowych akcentów.

Zdaniem wielu kierowców wyścigowych ten model był jednym z najlepiej prowadzących się BMW ostatnich lat dzięki wyważeniu oraz dostatecznej mocy. Do pozostałych wersji serii 1 producent przewidział pakiet Performance, obejmujący przeprogramowanie komputera sterującego pracą silnika, dokładki do zderzaków i progów, nowe wzory felg, sportowe zawieszenie czy indywidualny wystrój wnętrza z wyczynowymi fotelami.

2011 rok przyniósł kolejne modyfikacje stylistyczne, tym razem przeznaczone wyłącznie dla dwudrzwiowych wersji. W tym samym roku zakończono produkcję hatchbacka o pięciorgu drzwiach na rzecz nowej generacji BMW serii 1, którego serię nazwano F20. Wkrótce przyjdzie czas na zastąpienie także trzydrzwiowego auta oraz odmian Coupé i Cabrio.

4.21
Ocena na postawie 43 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaBMW
ModelBMW Serii 1
Produkcja od2004
Produkcja do2007

Wybrane wersje BMW Serii 1 E87

Inne generacje BMW Serii 1

Inne modele BMW

BMW Serii 1 E87: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Test: BMW M440i xDrive Cabrio – sposób na relaks w słońcu

... transportu. Może nie jest tak szybki jak coupe, ale nie o to przecież chodzi. No chyba, że mowa o BMW M440i Cabrio. To zestaw kompletny, ale nie przesadzony. ... . Dlatego chcąc dziś kupić kabriolet BMW trzeba zdecydować się przynajmniej na ...

2 tygodnie temu

Test: BMW X5 M50i - żegnamy najlepszego diesla

... Jaki jest najlepszy silnik do BMW X5? M50d. BMW wycofało go jednak z oferty – czy M50i przejmie jego rolę? ... BMW X5 M50d spełnia praktycznie wszystkie możliwe wymagania. Ma 400 KM i aż 760 Nm, ale najważniejsze, że płynnie rozwija moc i bardzo ...

2 tygodnie temu

BMW 7 E65 skończyło 20 lat. Jak zniosło próbę czasu? [galeria]

... BMW 7 generacji E65 zadebiutowało na rynku w listopadzie 2001 roku. Kontrowersyjny w tamtym czasie projekt wyszedł spod ręki Adriana van Hooydonka pod przewodnictwem Chrisa Bangle'a. E65 ... Poznaj lepiej współczesne BMW: 36191 39819 41458 A ...

3 tygodnie temu

Nowe BMW Serii 2 wjeżdża do salonów. Znamy ceny bawarskiego coupe

... Polski oddział BMW działa naprawdę sprawnie. Chwilę po oficjalnej premierze nowej Serii 2, w konfiguratorze pojawiły się oficjalne ceny i specyfikacja. Nie jest tanio, ale oferta wydaje się dość uczciwa. ... Nowe BMW Serii 2 doczekało się już ...

5 miesięcy temu

BMW Serii 4 Gran Coupe ma już polski cennik. Szybko poszło

... Nowe BMW Serii 4 Gran Coupe niebawem wjedzie do polskich salonów. Wiemy jak kształtuje się polska specyfikacja tego modelu i ile trzeba zapłacić za poszczególne wersje. ... Była premiera, jest i cennik. BMW zdecydowanie nie traktuje klientów ...

6 miesięcy temu

BMW dosypało chili do M135i i uzupełniło paletę o nowe lakiery

... Trudno nazwać to liftingiem, ale BMW zdecydowało się nieco zmodyfikować swój topowy kompaktowy model. M135i xDrive poza nowymi lakierami będzie teraz dysponował m.in. lepszym, ostrzej zestrojonym podwoziem. A to nie koniec zmian. ... . Jeśli ...

miesiąc temu

Test: BMW 430i cabrio - o nerki się nie martw

... BMW serii 4, choć swoją premierę miało jakiś czas temu, to nadal swoim wyglądem wzbudza wiele kontrowersji. Tym razem do testów otrzymałem odmianę, która została pozbawiona stałego dachu i powiem wam szczerze, że mnie osobiście ta odmiana bardzo ...

miesiąc temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie