Mazda 323 BG

Generacja
Mazda 323 BG

323 to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego w latach 1977-2003 przez japoński koncern samochodowy Mazda. Przez 26 lat produkcji model 323 oferowany był w aż sześciu odsłonach i sprzedawany pod różnymi nazwami.

W 1989 roku pojawiła się czwarta generacja modelu 323 oznaczona wewnętrznym kodem BG. Auto dostępne było pod nazwą 323 oraz Protegé, a także jako Astina (dotyczyło to wersji 5-drzwiowej), a wytwarzano je w Japonii oraz Tajlandii.

Mazdę 323 można było nabyć z dwoma rodzajami nadwozia: 3-drzwiowy i 5-drzwiowy hatchback, a także 4-drzwiowy sedan. Model hatchback z pięciorgiem drzwi otrzymał dodatkowo w nazwie literę F, będącą skrótem od słowa „Familia”.

Mazda zdecydowała także, że oba hatchbacki będą wytwarzane na dwóch różnych płytach podłogowych. Samochód o trojgu drzwi miał rozstaw osi wynoszący 2450 mm, a wóz 5-drzwiowy miał o 50 mm większy rozstaw osi.

Każda z odmian nadwoziowych prezentowała się inaczej. Sedan podobny był do 3-drzwiowego hatchbacka, z którego z kolei styliści czerpali przy projektowaniu wersji 5-drzwiowej. Ta ostatnia wyglądała zresztą najodważniej – najbardziej sportowo. Charakteryzowała się opadającą pokrywą silnika, w której ukryto modne w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku otwierane światła przednie, a także zintegrowanym z nadwoziem tylnym spojlerem.

Wielką zaletą karoserii wszystkich typów nadwozia Mazdy 323 była ich odporność na korozję. Jeśli auto już rdzewiało, to pierwsze oznaki zwykle pojawiały się na zakolach oraz na progach.

Wnętrze pojazdu, niezależnie od wersji karoserii, z przodu zapewniało przyzwoitą ilość miejsca na nogi i nad głowami, tylko wysocy pasażerowie mogli odczuwać brak przestrzeni. Z kolei z tyłu najluźniej było w sedanie. Do tego jego zaletą były drzwi, które znacznie ułatwiały dostęp do wnętrza. Najgorzej było w 3-drzwiowym aucie, w którym miejsca na tylnej kanapie było niewiele, trudno też było się na nią dostać.

W założeniach Mazdy najmniejsze auto miały kupować przede wszystkim osoby młode i dynamiczne, więc 3-drzwiową 323 zaprojektowano tak, żeby spełniała ich oczekiwania – wyposażano ją na przykład w najmocniejsze silniki z całej palety Mazdy 323.

Najmniejszym motorem dostępnym w modelu 323 był 1,3-litrowy 4-cylindrowy silnik benzynowy początkowo rozwijający moc 63 KM. W późniejszym okresie wzmocniono go do 73 KM. Oprócz niego pod maską Mazdy montowano 1,5-litrowy motor o oznaczeniu B5. Na większości rynków, na których był oferowany, miał moc 91 KM. W Japonii zwiększono w nim moc do 94 KM. Jego 16-zaworowa odmiana generowała moc 110 KM, jednak można było ją kupić tylko na rynku japońskim.

84 KM miała 1,6-litrowa jednostka napędowa z 8-zaworową głowicą, sprzedawana w latach 1989-1991. W 1991 roku producent zmienił głowicę na 16-zaworową, co poskutkowało zwiększeniem mocy do 88 KM. Jeszcze więcej wrażeń gwarantował 1,8-litrowy motor o mocy 103 KM lub 128 KM w wersji GT. Oszczędne osoby mogły zakupić Mazdę 323 z 1,7-litrowym dieslem o mocy zaledwie 55 KM.

Wszystkie wymienione powyżej jednostki silnikowe napędzały tylko przednią oś Mazdy, ale były oferowane też wersje z napędem na wszystkie koła. Z takim napędem łączony był największy 1,8-litrowiec, dostępny w kilku mocnych wariantach.

W najsłabszym miał 103 KM. W tej konfiguracji w aucie znajdował się centralny mechanizm różnicowy. Od wersji 163-konnej oprócz centralnego mechanizmu różnicowego montowany był również tylny. Zarówno w 163-konnej, jak i jeszcze mocniejszej, bo 185-konnej odmianie wóz zasilany był wspomnianym wyżej silnikiem, ale wyposażonym w turbosprężarkę.

Najmocniejszą Mazdą 323 serii BG była 209-konna Familia GT-R z turbodoładowanym motorem o objętości skokowej 1,8 l. Miała ona napęd na wszystkie koła. Nie była jednak powszechnie dostępna. Prawie wszystkie z wyprodukowanych w latach 1992-1993 egzemplarzy sprzedano w Japonii.

Do dziś Mazda BG jest samochodem symbolizującym niezawodność oraz niskie koszty utrzymania. Obecnie jednak coraz trudniej znaleźć egzemplarz w dobrym stanie, co wynika między innym z zaawansowanego wieku auta.

4.34
Ocena na postawie 76 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda 323
Produkcja od1989
Produkcja do1995

Wybrane wersje Mazda 323 BG

Inne generacje Mazda 323

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (41)

Przejdź do strony: 1 2 3

Mazda 323 BG: newsy, testy i recenzje

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

3 tygodnie temu

Czy opłaca się kupować nowe opony zimowe w naszym klimacie?

Euro NCAP 2019: słaby wynik Opla Corsy i rekord Mazdy CX-30

... Cztery kolejne auta zostały rozbite przez Euro NCAP. To Mazda CX-30, Mercedes GLB, Ford Explorer i Opel Corsa. Wszystkie modele - poza małym oplem - zdobyły maksymalny wynik pięciu gwiazdek ... . Na szczególną uwagę zasługuje rezultat Mazdy, ...

4 tygodnie temu

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

2 miesiące temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... wykorzystuje dość prostą budowę i zasadę ...

5 miesięcy temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

8 miesięcy temu

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

3 miesiące temu

Jaki downsizing? Mazda stworzy duży silnik sześciocylindrowy

... O ile kolejne marki mówią o uśmiercaniu silników z większą liczbą cylindrów, Mazda konsekwentnie idzie pod prąd. Po stworzeniu sporej wielkości silników z serii Skyactiv, teraz czas ... prezentacji znajduje się wiele informacji, które ucieszą ...

7 miesięcy temu

Mazda 323 BJ [awarie i problemy]

... Mazda 323 to nieczęsty widok na naszych drogach, jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że ten model od lat plasuje się w ścisłej czołówce rankingów bezawaryjności. Niestety, wraz z wiekiem ... niezawodność kompaktowej japonki nieco osłabła, ale ...

dawno temu

Mazda CX-30 powoli wchodzi na polski rynek. Czekamy na cenę

... Już niebawem, najprawdopodobniej w czerwcu, Mazda rozpocznie w Polsce sprzedaż swojego najnowszego SUV-a CX-30. Będzie to trzecia propozycja japońskiego producenta w tym segmencie, w którym już odnosi sukcesy. ... Jak na tak małego producenta, ...

7 miesięcy temu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

9 miesięcy temu

Mazda 6 w Czarnogórze. Japońska limuzyna stała się jeszcze lepsza

... Mazda 6 po liftingu stała się jeszcze bardziej konkurencyjna. W cenie poniżej 100 tys. zł dostajemy nieźle wyposażony egzemplarz. Ale czy Japończycy mogą grać tylko i wyłącznie ceną? Mateusz Żuchowski sprawdzał to na drogach w Czarnogórze. ...

7 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie