Mazda 3 2.0 Skyactiv X © WP Autokult | Szymon Jasina

Test: Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X — "stara szkoła" robienia aut

Mateusz Lubczański

Kolejny rok, kolejne udoskonalenia w kompaktowej maździe. Producent stawia na ewolucję swojego produktu, a zmiany wprowadzane są co roku. Teraz poprawiono kabinę, a na swój sposób rewolucyjny silnik pozostał bez zmian.

Muszę przyznać: zawsze gdy jeżdżę mazdą 3, doceniam kunszt wykonania wnętrza. O ile producenci z Dalekiego Wschodu przyzwyczaili nas do wytrzymałych, lecz topornych kabin, tak tutaj materiały i spasowanie godne są producentów klasy premium. Gdy jeździłem poprzednim rocznikiem mazdy, w wersji sedan, stwierdziłem, że wybrałbym ją zamiast mercedesa klasy A. Dziś dalej pozostaje przy tym poglądzie, choć nie ma co ukrywać, że wojna na finansowanie w tej klasie trwa w najlepsze.

W roczniku 2024 zmieniono kilka szczegółów: zamontowano większy, mający 10,25 cala ekran. Dalej obsługuje się go przez pokrętło, dotykowy staje się w momencie podłączenia Android Auto/Apple CarPlay. Japończycy nadal mówią o "jedności konia z jeźdźcem", czyli nieodrywaniu pleców od oparcia podczas jazdy. Innymi słowy: dalej nie chcą, byś bawił się ekranem, choć ugięli się w przypadku aplikacji zewnętrznych. Teraz też wskazania nawigacji Google mogą trafić od razu na wyświetlacz HUD przed kierowcą. Pojawiła się ładowarka bezprzewodowa, wstawiono złącza USB-C. Na pochwałę zasługują kamery z dobrą jakością obrazu.

Mazda 3 2.0 Skyactiv X
Mazda 3 2.0 Skyactiv X © WP Autokult | Szymon Jasina

Oczywiście nie wszystko jest idealne – od razu po debiucie rynkowym tej generacji okazało się, że jest to samochód ciasny. Na tylnej kanapie miejsca jest jak na lekarstwo, bagażnik ma 334 l (dość oszczędnie jak na tę klasę, plus nie ma elektrycznie zamykanej klapy). Nie da się też nie wspomnieć o przycisku do wyłączania ostrzeżeń o przekroczeniu prędkości.

System ISA, czytający znaki drogowe i ostrzegający o przekroczeniu prędkości, stał się rzeczywistością. Niektórzy robią go lepiej, niektórzy (Toyota, Hyundai) gorzej. Te rozwiązania nie grzeszą precyzją. Wśród znajomych, którzy jeździli chociażby tym egzemplarzem mazdy 3, opinie są jednoznaczne: "doprowadza do wściekłości", "od razu wyłączam". I ja też od razu po włączeniu silnika go wyłączałem, przyciskiem po lewej stronie. Niektórych irytował też agresywny system korekty toru jazdy w oparciu o linie na drodze.

Mazda 3 2.0 Skyactiv X
Mazda 3 2.0 Skyactiv X © WP Autokult | Szymon Jasina

Pod maską Mazdy 3 znajdziemy niemal niespotykany już w segmencie dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy. Oczywiście, inżynierowie z Hiroszimy nie byliby sobą, gdyby nie zmajstrowali czegoś niecodziennego. Przeważnie jednostka działa w "zwykłym" trybie, ale jeśli obciążenie nie będzie duże, a gwiazdy na niebie ułożą się w odpowiedniej kolejności, jednostka benzynowa zaczyna działać jak motor Diesla.

Mieszanka paliwowo-powietrzna jest wyjątkowo uboga, głównie dzięki użyciu małego kompresora (oficjalnie Mazda stwierdza, że i tak jest to silnik wolnossący). Świeca odpala małą dawkę paliwa, co dodatkowo zwiększa ciśnienie w cylindrze i wówczas cała mieszanka zapala się jednocześnie (jak w dieslu), a nie punktowo (jak w klasycznych benzynach).

Mazda 3 2.0 Skyactiv X
Mazda 3 2.0 Skyactiv X © WP Autokult | Szymon Jasina

To wszystko brzmi wyjątkowo skomplikowanie, ale... nie zmienia znacząco sytuacji z punktu widzenia kierowcy. Rozczarowanie podczas premiery tego silnika było tym większe, że Mazda pracowała nad nim od lat i cały czas "pompowano balonik". BMW też eksperymentowało z takim rozwiązaniem, ale ostatecznie dało za wygraną.

Nie oznacza to, że coś tutaj jest nie tak – jednostka Skyactiv X działa jak prosta, klasyczna benzyna. 240 Nm dostępne jest od ok. 4 tys. obrotów, więc żeby jechać dynamicznie, trzeba wykorzystać całe pole obrotomierza. Moc rozwijana jest liniowo, choć ta dynamika oznacza sprint do setki na poziomie 8 s. Na szczęście drążek manualnej przekładni staje się naturalnym przedłużeniem prawej ręki – ma krótki skok, mechaniczną naturę, biegi wchodzą z przyjemnym kliknięciem.

Mazda 3 2.0 Skyactiv X 186 KM z napędem na przód i skrzynią manualną — spalanie

Miasto6,6-6,8 l/100 km
Droga krajowa (90 km/h)4,7 l/100 km
Droga ekspresowa (120 km/h)6,8 l/100 km
Autostrada (140 km/h)8,2 l/100 km

Nie spodziewałbym się jednak wyjątkowo sportowych doświadczeń – nie tylko dlatego, że z tyłu mamy prostą belkę. Zawieszenie płynnie wybiera nierówności (z drobnym ociąganiem się przy poprzecznych przeszkodach) i nastawione jest na komfort. Na tle konkurencji pozytywnie wyróżnia się układ kierowniczy – komunikatywny, ale nieprzytłaczający ilością informacji o podłożu.

Mazda 3 2.0 Skyactiv X
Mazda 3 2.0 Skyactiv X © WP Autokult | Szymon Jasina

Zapytacie więc o cenę. Zaczynamy z poziomu 119 400 zł za 122-konny silnik benzynowy. Najtańszy Skyactiv X to 134 tys. zł. Można też zdecydować się na napęd na cztery koła za dodatkowe 10 tys. zł (choć jeśli nie mieszkacie w górach, nie warto). W wersji z silnikiem 187 KM od razu lądujemy w wysoko pozycjonowanej wersji Homura, a wystarczy dorzucić 4 tys. zł, by mieć już topową odmianę Nagisa np. z nagłośnieniem Bose.

Teoretycznie można by porównać Mazdę 3 do Forda Focusa, ale ten ma już pod maską jednostkę o pojemności jednego litra. Twórca segmentu kompaktowego, Golf, na poziomie 134 tys. zł jest już w topowej wersji wyposażenia, z silnikiem 1,5 l o mocy 150 KM, choć nie każdemu przypadnie do gustu kwestia ekranów oraz dyskusyjnej obsługi multimediów. Hyundai i30 jest nieco tańszy. Wspomniany na początku tekstu Mercedes Klasy A jest zdecydowanie droższy: to 170 tys. zł z dwulitrowym silnikiem.

Nie mogę pozbyć się wrażenia "starej szkoły" w przypadku Mazdy. Wolnossąca jednostka wymaga kręcenia wysoko, przekładnia manualna działa niemal telepatycznie, a to, co miało być proste, pozostało proste. Oczywiście nie przeskoczymy ostrzeżeń systemów, ale te można wyłączyć jednym przyciskiem.

Mateusz Lubczański
Nasza ocena Mazda 3 2.0 Skyactiv X:
8 / 10
Plusy
  • Stylistyka, nawet jeśli auto jest już trochę na rynku
  • Wysokiej klasy materiały w kabinie
  • Relaksujący komfort podróży
  • System ISA wyłączany jednym przyciskiem...
Minusy
  • ...niemal za każdym razem, bo tak bardzo daje się we znaki
  • Jakby nie patrzeć, Mazda 3 jest ciasna z tyłu
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
  • Mazda 3 2.0 Skyactiv X
[1/23] Mazda 3 2.0 Skyactiv X Źródło zdjęć: WP Autokult | Szymon Jasina
Mazda 3 IV Hatchback 2.0 SkyActiv-X 186KM 137kW od 2021
Rodzaj jednostki napędowejSpalinowa
Pojemność silnika spalinowego1988 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napęduPrzedni
Skrzynia biegówManualna, 6-biegowa
Moc maksymalna186 KM6000
Moment maksymalny240 Nmprzy 4000 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h8 s
Prędkość maksymalna216 km/h
Pojemność zbiornika paliwa51 l
Pojemność bagażnika327/1021 l
Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów