Co to jest rozrząd?

Rozrząd jest to system zaworów i elementów sterowania ich ruchem w silniku spalinowym, który realizuje napełnianie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych.

Na rozrząd w tradycyjnym silniku tłokowym, czterosuwowym składa się kilka zaworów (zwykle dwa lub cztery, rzadziej trzy lub pięć), których ruchem zarządza odpowiednio wyprofilowany wał zwany wałkiem rozrządu. Ma on tzw. krzywki, które zamieniają ruch obrotowy na posuwisty i przekazują go na zawory za pośrednictwem popychaczy.

Wałek rozrządu może być umieszczony w głowicy pomiędzy zaworami lub nad nimi, a także w kadłubie, sterując ruchem zaworów poprzez tzw. laski popychaczy, przenoszące ruch posuwisty z dołu silnika do jego górnej części.

Ruch (obroty) wału rozrządu są ściśle zsynchronizowane z ruchem wału korbowego, a tym samym z pracą każdego z tłoków. Odpowiednie zawory – dolotowe lub wylotowe — otwierają się we właściwym momencie, zapewniając właściwe napełnianie i opróżnianie cylindra. To zgranie ruchu zaworów z ruchem tłoków nazywa się fazami rozrządu.

Synchronizacja wałka rozrządu z wałem korbowym jest realizowana poprzez zespół przekładni zwany napędem rozrządu. Stanowi on zwykle pasek zębaty lub łańcuch oraz odpowiednie koła (zdawcze, napędowe oraz pośrednie). Dawniej stosowało się zespół zębatek przekazujący napęd z wału korbowego na wał rozrządu.

W rozrządzie jednym z ważniejszych pojęć jest kąt wyprzedzenia i opóźnienia otwarcia i zamknięcia zaworu. Wartość tych kątów mówi o tym, o ile wcześniej ma się otworzyć i później zamknąć odpowiedni do danego cyklu pracy zawór. Na przykład, zawór dolotowy otwiera się jeszcze przed zakończeniem wydalania mieszanki, tak jak zawór wylotowy zamyka się już po rozpoczęciu napełniania cylindra świeżą mieszanką. W silnikach kąty te są zmienne, co nazywamy zmiennymi fazami rozrządu.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Jak nie można parkować samochodu? Co to jest numer VIN? Co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Jak zmienić auto ciężarowe z kratką w samochód osobowy? Prawa i obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej Co to jest system start-stop? Jakie awarie ogumienia można naprawić? Jak można, a jak nie wolno wyprzedzać? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Wartość rezydualna Superba, Optimy, Mondeo, Talismana, Mazdy 6 Napęd na cztery koła niejedno ma imię Testy bezpieczeństwa, awaryjności, spalania a zakup auta Awarie systemu ABS Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Wjazd samochodem do lasu - kiedy można, a kiedy nie wolno? Co i dlaczego psuje się w silnikach Diesla?

Popularne w tym tygodniu:

Filmy z rejestratorów i zdjęcia samochodów: czym może grozić ich publikacja? Złodzieje mają żniwa przed świętami – jak ustrzec się kradzieży? Podróżowanie trasami szybkiego ruchu: błędy i dobre praktyki Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Wyścigi na ćwierć mili wychodzą z podziemia. Wreszcie oficjalny puchar Polski Wiosną pada śnieg, a mamy opony letnie. Czy to niebezpieczne? Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Które firmy oferują najtańsze polisy OC? Bezpieczna świąteczna podróż Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak? Samochód kontra kręgosłup