Do czego służy zawór EGR, co się w nim psuje i czy warto go wyeliminować?

Dziś na warsztat bierzemy popularny i przez wielu znienawidzony zawór EGR, nierzadko sprawiający poważne problemy z pracą silnika. Czy na pewno jest potrzebny, do czego służy, jak działa, dlaczego się psuje, jakie są objawy jego awarii i czy warto go zaślepiać lub wyłączyć? Na te pytania postaram się dziś odpowiedzieć.

Ten artykuł ma 4 strony:

Na początek warto rozwinąć popularny skrót EGR, który oznacza Exhaust Gas Recirculation, czyli w prostym tłumaczeniu układ recyrkulacji spalin. Jest to o tyle istotne, że nie tylko znany powszechnie zawór EGR jest jego częścią. W niektórych silnikach częścią układu EGR jest też układ zmiennych faz rozrządu. Jest to tzw. wewnętrzna realizacja recyrkulacji spalin, polegająca na wcześniejszym otwarciu zaworu wydechowego, co w efekcie skutkuje cofnięciem się części spalin do układu dolotowego. Zewnętrzny sposób realizacji Exhaust Gas Recirculation to stosowanie popularnego i omawianego w tym artykule zaworu EGR.

Układy recyrkulacji spalin EGR

Wytężona praca ekologów prowadzi do wprowadzania coraz bardziej zaostrzonych norm dotyczących czystości spalin. Dzięki nim zostały wprowadzone filtry…

Do czego służy zawór EGR?

Celem stosowania zaworu EGR jest obniżenie ilości tlenu dostarczanego do komory spalania i tym samym obniżenie temperatury i spowolnienie procesu spalania oraz obniżenie emisji tlenków azotu (NOx). Efekt zmniejszenia ilości tlenu w komorze spalania realizuje się poprzez dodanie do układu dolotowego odpowiedniej porcji spalin, które w dużym uproszczeniu zanieczyszczają powietrze dostarczane do komory.

Zmniejszanie zanieczyszczeń spalin samochodowych

Surowe wymogi unijne dotyczące emisji substancji szkodliwych wymuszają na firmach motoryzacyjnych stosowanie coraz bardziej zaawansowanych technologii.

Jak działa zawór EGR?

W silnikach wyposażonych w zawór EGR układ wydechowy i dolotowy łączy stosunkowo wąski przewód pozwalający na przepływ niedużej porcji spalin do kolektora dolotowego. Zawór EGR jest elementem tego przewodu, decydującym o tym, czy spaliny mają trafić do dolotu i kiedy ma to nastąpić. Pierwsze zawory EGR były sterowane pneumatycznie i nie regulowały płynnie dawki spalin dostających się do dolotu – po prostu otwierały się lub zamykały. Nowsze urządzenia ze sterowaniem elektromagnetycznym otwierają się płynnie, w dowolnym zakresie, regulując dokładnie porcję spalin, która ma w danej chwili trafić do komory spalania.

Zawór EGR otwiera się tylko w określonych warunkach, dziś decyduje o tym sterownik pracy silnika. EGR pozostaje zamknięty na obrotach biegu jałowego oraz dopóki silnik nie jest obciążony i/lub nie osiągnie optymalnej temperatury pracy. Nie otwiera się również przy pełnym obciążeniu silnika. Najczęściej porcja spalin wraca do silnika przy niskim i średnim obciążeniu, zwłaszcza w średnim zakresie obrotów.

W nowszych silnikach spełniających normę Euro 4 stosuje się chłodnice EGR, których zadaniem jest schłodzenie spalin trafiających później do zaworu. Tym tematem zajmę się w odrębnym artykule.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Jakie są negatywne skutki stosowania zaworu EGR?

Głównym, negatywnym skutkiem stosowania zaworu EGR jest obniżenie mocy silnika, ale warto zwrócić uwagę na fakt, że bezpośrednio nie dotyczy to wartości mocy maksymalnej, ponieważ przy pełnym obciążeniu zawór EGR pozostaje zamknięty. Jednak pośrednio i tak wpływa na moc, ponieważ działanie EGR w dłuższym czasie powoduje zanieczyszczenie kolektora dolotowego nagarem, co zmniejsza przekrój jego kanałów.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Jaka technika jazdy na autostradzie jest najlepsza? Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? System inteligentnego ładowania akumulatora – musisz wiedzieć o jego istnieniu przed wymianą baterii Czujniki obrotów kół – do czego służą, jak działają i jakie są objawy ich awarii? Rozwój napędu na cztery koła - od automatyki do napędów wirtualnych [część 2] Objawy i skutki awarii chłodnicy oleju Rozwój napędu na cztery koła – od klasyki do automatyki [część 1] Termostaty fazowe – po co komplikować proste urządzenie? Termostat – zadania termostatów i celowość ich stosowania Czy jazda na oponach całorocznych się opłaca? Opony całoroczne – czym się różnią od opon sezonowych? Świeca żarowa pełni więcej funkcji niż myślisz Przyczyny awarii turbosprężarek – część 5 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 4 Utrata wartości samochodu po 3 latach – sprawdź ile stracisz Jak dobrać oświetlenie do auta? Przyczyny awarii turbosprężarek – część 3 Przyczyny awarii turbosprężarek – część 2 Niewyważenie kół cz.2 - więcej o procesie wyważania Przyczyny awarii turbosprężarek – część 1 Wymiana turbosprężarki – prawidłowa technologia naprawy Niewyważenie kół cz.1 - rodzaje i przyczyny występowania

Popularne w tym tygodniu:

Najlepsze opony do najpopularniejszych samochodów Jak kupić samochód używany - poradnik dla początkującego Koncerny samochodowe - kto do kogo należy, a kto jest niezależny? Fabryczne instalacje gazowe w Fiatach. Czy to się opłaca? Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić? Assistance z „naprowadzaniem” Ubezpieczenie opon jest tanie, ale czy ma sens?