Mazda 323 BA

Generacja
Mazda 323 BA

323 to model kompaktowego samochodu (segment C) wytwarzanego w latach 1977-2003 przez japoński koncern samochodowy Mazda. Przez 26 lat produkcji model 323 oferowany był w aż sześciu odsłonach i sprzedawany pod różnymi nazwami.

W 1994 roku pojawiła się kolejna generacja Mazdy 323. W zależności od rynku, na którym była sprzedawana, nosiła różne nazwy: 323, Allegro, Protegé, Étude, Familia Neo, Astina, Lantis, 323 Astina oraz 323F.

Auto wytwarzano na skróconej płycie podłogowej CA używanej do budowy modeli Xedos 6 i Eunos 500. Przemodelowana płyta podłogowa została oznaczona symbolem CB. Na rynkach europejskich ta generacja Mazdy 323 oznaczona była wewnętrznym kodem BA, z kolei w Japonii wóz oznaczono symbolem BH.

Samochód budowany był z czterema różnymi rodzajami nadwozia. Dwa z nich to 3-drzwiowe hatchbacki, które znacznie różniły się wyglądem. Jeden z nich miał nadwozie nawiązujące do poprzedniej generacji modelu 3-drzwiowego i oznaczony był nazwą 323P (w Europie). Drugi z sylwetki przypominał 5-drzwiową odmianę Familia. Auto to na Starym Kontynencie nosiło nazwę 323C.

Producent oferował też 5-drzwiowego hatchbacka nawiązującego stylistyką do poprzedniej Mazdy 323F. W tym aucie jednak Japończycy zrezygnowali z chowanych świateł przednich na rzecz tradycyjnych stałych lamp. Najbardziej stonowanymi liniami nakreślony był 4-drzwiowy sedan, który na rynku północnoamerykańskim sprzedawany był jako Protegé.

Nadwozia wszystkich wersji były dobrze zabezpieczone przed korozją, jednak i one po wielu latach eksploatacji poddawały się rdzy. Pierwsze oznaki korozji pojawiały się na progach, nadkolach i pokrywie silnika.

Najwięcej przestrzeni pasażerom zapewniała odmiana sedan. Osoby zasiadające z przodu nie mogły narzekać na brak miejsca nad głowami i na nogi. Z tyłu było nieco gorzej z miejscem na nogi, szczególnie gdy przednie fotele były maksymalnie odsunięte do tyłu. Wsiadanie i wysiadanie ułatwiały jednak szeroko otwierające się drzwi.

Podobną ilością miejsca charakteryzowała się 5-drzwiowa 323F, jednak nieco gorzej było z przestrzenią nad głowami w tylnej części wozu. Dużo gorzej z tyłu było w obu wersjach 3-drzwiowych. Do tego nisko poprowadzona linia dachu utrudniała w nich dostęp do tylnej kanapy.

Jakość użytych we wnętrzu materiałów nie była najwyższej jakości, ale poziom ich montażu był całkiem wysoki, dzięki czemu nawet po wielu latach eksploatacji w kabinie prawie nic nie skrzypi. Mazda poskąpiła też materiałów wygłuszających wnętrze, co było szczególnie odczuwalne przy szybkiej jeździe.

Mazdę 323 sprzedawano z dużą liczbą silników, jednak nie cała paleta jednostek napędowych była dostępna na każdym rynku. Co więcej, w zależności od kraju paleta motorów dla poszczególnych wersji nadwoziowych była różna.

Najmniejszym silnikiem instalowanym pod maską Mazd 323 był 1,3-litrowy agregat o mocy 75 KM. O 13 KM więcej miał motor 1,5-litrowy (na niektórych rynkach 90 KM). Znacznie lepsze osiągi gwarantowała jednostka 1,8 l, która charakteryzowała się mocą 116 KM (na niektórych rynkach 112 KM). Ten ostatni silnik sprzedawany był w latach 1994-1996. Od roku 1995 do końca produkcji dostępny był także 1,8-litrowy motor, ale z 16-zaworową głowicą. Osiągał moc 133 KM.

Najmocniejsza Mazda 323 uzbrojona była w jednostkę silnikową o objętości skokowej 2,0 l, która miała moc 146 KM, a najsłabszym modelem było auto wyposażone 2-litrowy motor wysokoprężny o mocy zaledwie 72 KM.

W tej generacji modelu 323 Mazda zrezygnowała z wersji sportowych. Wytwórca zaprzestał również wytwarzania odmian z napędem na wszystkie koła. Wśród skrzyń biegów dostępne były tylko dwie: 5-biegowa manualna i 4-biegowa automatyczna.

Produkcję modelu generacji BA zakończono w 1998 roku. Zastąpiono go nowszą Mazdą 323 serii BJ.

4.39
Ocena na postawie 74 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda 323
Produkcja od1994
Produkcja do1998

Wybrane wersje Mazda 323 BA

Inne generacje Mazda 323

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (48)

Przejdź do strony: 1 2 3

Mazda 323 BA: newsy, testy i recenzje

Używana Alfa Romeo 159. Nie tak straszna, jak mówią

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie