Mazda 323 BJ

Generacja
Mazda 323 BJ Zobacz 2 zdjęcia

W sierpniu 1998 roku do sprzedaży weszła szósta, ostatnia generacja Mazdy 323. Podobnie jak starsze odmiany nową 323 można było kupić pod nazwami Protegé i Allegro oraz Isamu Genki. W późniejszych latach na niektórych rynkach 323 sprzedawana była pod marką Ford jako Lynx, Activa, Laser i Tierra.

Wóz w latach 1998-2003 wytwarzany był w Japonii, a od 2003 do dziś powstaje m.in. na Tajwanie, na Filipinach, w Chinach, Iranie, RPA i w Kolumbii.

W przeciwieństwie do poprzedniczki w nowym modelu producent ograniczył się do wytwarzania zaledwie dwóch wersji nadwoziowych. Pozostały tylko 4-drzwiowy sedan i 5-drzwiowy hatchback przypominający nieco kombi. Karoserie obu odmian stały się nieco bardziej kanciaste, przypominały większe modele Mazdy z tamtych czasów. Jednocześnie samochody stały się mniej krzykliwe z wyglądu.

Mazda po raz kolejny powiększyła rozstaw osi, który teraz wynosił 2,6 m. Dzięki temu i nowemu rozwiązaniu wnętrza nowa Mazda 323 była samochodem zapewniającym bardzo dużo przestrzeni pasażerom. Miejsca było pod dostatkiem z przodu i z tyłu, zarówno na nogi, jak i nad głowami. W tej dziedzinie 323 była jednym z liderów segmentu C.

Deska rozdzielcza wyglądała nowocześnie, ale nie porywała stylistyką. Materiały zastosowane do jej budowy były dobrej jakości i nieźle je spasowano. Siedzenia w aucie były obszerne i choć nie zapewniały dobrego trzymania bocznego, to gwarantowały dobry komfort podróży.

Jak wiele aut kompaktowych Mazda borykała się z nie najlepszym wyciszeniem kabiny pasażerskiej. Szczególnie było to odczuwalne przy szybkiej jeździe, kiedy dość mocno hałasowało powietrze opływające karoserię samochodu.

Wyposażenie Mazdy 323 było bogate jak na czas jej produkcji. W standardzie znajdowały się: czołowa poduszka powietrza na dla kierowcy, system przeciwblokujący koła podczas hamowania – ABS i elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka.

Najmniejszym instalowanym w tym japońskim samochodzie motorem był 1,3-litrowy benzynowy silnik o mocy 74 KM. Zapewniał on przyzwoite osiągi. Nieco więcej mocy, bo 88 KM miał motor 1,5-litrowy. Największym w pierwszych latach produkcji silnikiem benzynowym był 1,8-litrowiec o mocy 116 KM.

Oprócz tego sprzedawany był turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa o objętości skokowej 2,0 l i mocy maksymalnej 90 KM.

W 2001 roku Mazda 323 przeszła szereg modyfikacji, w tym zmiany w nadwoziu upodabniające ją jeszcze bardziej do większych modeli. Z palety jednostek napędowych zniknęły dwa najmniejsze motory. Zastąpiono je 1,6-litrowym silnikiem o mocy 98 KM. Z kolei w miejsce jednostki 1,8-litrowej Mazda wstawiła 2-litrową, która miała moc 131 KM. 11 KM zyskał także turbodiesel.

W tym samym roku na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem Mazda pokazała 150-konną wersję MPS. Wkrótce na niektórych rynkach wprowadzono do sprzedaży odmianę Protegé MP3 właśnie z 2-litrowcem, ale o mocy obniżonej do 140 KM.

W ostatnim roku produkcji Mazdy 323 na rynku japońskim (i kilku innych) można było kupić jeszcze mocniejszą wersję. Przygotował ją dział sportu Mazdy. Auto nosiło nazwę Mazdaspeed 323 i wyposażone było w 2-litrowy benzynowy silnik z turbodoładowaniem o mocy maksymalnej na poziomie 170 KM.

3.84
Ocena na postawie 71 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
ModelMazda 323
Produkcja od1998
Produkcja do2000

Wybrane wersje Mazda 323 BJ

Inne generacje Mazda 323

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (29)

Przejdź do strony: 1 2

Mazda 323 BJ: newsy, testy i recenzje

Intryga w Noc Muzeów - pościg Citroënem C5 Aircross za Phantomasem

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie