Mazda Porter

Model
Mazda Porter Zobacz 2 zdjęcia

Mazda Porter jest samochodem osobowym typu minivan, który produkowany był w latach 1961-1989 przez pochodzący z Japonii koncern Mazda. Na początku auto dostępne było w sprzedaży wyłącznie na japońskim rynku, żeby później zagościć w Europie pod nazwą E360. Po zakończeniu produkcji w 1989 roku Mazda Porter została zastąpiona przez Autozam Scrum – bliźniaczy model Suzuki Carry.

Mazda Porter – I generacja

Od początku rozpoczęcia produkcji Mazda Porter dostępna była w dwóch wersjach, czyli pick-up oraz jako zabudowany minivan. Konstrukcyjnie auto w znacznej części bazowało na projekcie swojego poprzednika Mazdy B360, różniąc się od niego przede wszystkim odświeżonymi panelami bocznymi oraz wyremontowanym silnikiem Chantez o mocy 35 KM i 359 cc pojemności. Ponadto Mazda Porter posiadała technologię chłodzenia wodą oraz dwa cylindry, które uległy dodatkowym modyfikacjom w 1975 roku.

Co więcej, pierwsza wersja Mazdy Porter ważyła 475 kg, a jej maksymalny udźwig wynosił 300 kg, przez co producent zdecydował się rozstawić osie na odległość 1995 mm. W ten sposób ostateczna wersja Mazdy Porter, uznana oficjalnie za pierwszą, została zaprezentowana w 1969 roku. Był to mały pick-up z 3-osobową kabiną i rozstawem osi na poziomie 1835 mm. Oprócz tego samochód wyposażony był w silnik o pojemności 359 cc z dwoma cylindrami i systemem chłodzenia wodą, dzięki czemu Mazda Porter osiągała prędkość maksymalną na poziomie 90 km/h.

Pierwsze zmiany w konstrukcji Mazdy Porter zostały wprowadzone w 1970 roku, kiedy powiększono drzwi oraz dodano dodatkowy wlot powietrza z przodu. Zmianie uległ również silnik, który zastąpiony został przez odnowioną jednostkę AA Chantez, która posiadała 6000 rpm momentu obrotowego i obsługiwana była przez 4-biegową manualną i 2-biegową automatyczną przekładnię.

Mazda Porter – II generacja

W 1976 roku, kiedy przepisy samochodowe dotyczące najmniejszego segmentu Kei Car zostały zmienione, Mazda uznała, że ze względu na malejącą sprzedaż w tej kategorii nie opłaca się promować nowo-powstałego silnika mającego pojemność 550 cm3. Z tego powodu zdecydowano się wykorzystać silnik Mitsubishi 2G23, który na rynku pojawił się w 1977 roku, a co za tym idzie wprowadzić do produkcji II generację Mazdy Porter.

Odświeżony model posiadał kabinę przesuniętą o 200 mm za tylną oś, rozstaw osi na poziomie 1835 mm oraz długość konstrukcji 3195 mm, przy szerokości 1395 mm. Za osiągi odpowiadał nowy silnik Vulcan S, którego pojemność wynosiła 546 cm3 przy obrotach 5500 obr./min. Ponadto Mazda Porter w drugiej wersji dostępna była wyłącznie w jasnoniebieskim kolorze z jasnoszarym wykończeniem (zderzaki, ramki reflektorów) i czarnym wnętrzem, aż do faceliftingu, który w 1983 roku wprowadził wyłącznie wykończenia w kolorze białym. Ostatnie zmiany kosmetyczne wprowadzone zostały w 1985 roku, kiedy zmieniono kształt reflektorów oraz dodano czarne elementy wykończenia. Oprócz tego w konstrukcji silnika Mazdy Porter łańcuch został zastąpiony przez pasek, a do wyposażenia opcjonalnie dodano klimatyzację.

Ponadto 2 lata później zdecydowano się całkowicie wymienić silnik na nową jednostkę Mitsubishi mającą trzy cylindry. Były to ostatnie zmiany, jakie Mazda wprowadziła w tym modelu, bo jego produkcja została zakończona w czerwcu 1989 roku, kiedy po 20 latach auto zostało zastąpione nowszym modelem Autozam Scrum - bliźniaczym modelem Suzuki Carry.

4.58
Ocena na postawie 28 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy
SegmentK

Inne modele Mazda

K - Inne modele

Mazda Porter: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie