Mazda 3 2 generacji

Mazda 3 2 generacji powstawała od 2009 do 2013 roku.

Mazda 3 to model samochodu klasy kompaktowej (segment C) produkowanego nieprzerwanie od 2003 roku przez japoński koncern samochodowy Mazda Motor Corporation. Od tego czasu producent zaprezentował dwie generacje Mazdy 3. Mazda 3 zastąpiła model 323, który wytwarzany był od 1977 roku.

Mazda 3 pierwszej generacji została pokazana w 2003 roku na salonie samochodowym w Genewie, a jej produkcja zaczęła się we wrześniu tego samego roku. Auto pierwszej serii przetrwało do 2009 roku. Rok wcześniej zaprezentowano już jego następcę. Tym razem najpierw pokazano wersję z nadwoziem sedan (na salonie samochodowym w Los Angeles). W marcu 2009 roku na salonie w Genewie producent przedstawił hatchbacka.

Mazda 3 II w Japonii jest znana jako Mazda Axela II. Pojazd jest wytwarzany nie tylko w Japonii, ale także w Tajlandii (od 2011 roku), Malezji, Iranie, Kolumbii i RPA.

Nowy samochód stylem wyraźnie nawiązuje do poprzednika i nadal trzyma się linii stylistycznej stosowanej w większości modeli Mazdy. Auto ma jednak wyrazistsze rysy nadwozia. Z tyłu pozostawiono charakterystyczne białe klosze świateł.

Wnętrze Mazdy stało się większe w porównaniu z poprzednikiem, którego kabina i tak była sporych rozmiarów. Teraz ani pasażerowie, ani kierowca nie mogą narzekać na brak przestrzeni na nogi i nad głowami. Siedzenia są duże i wygodne, a deska rozdzielcza wygląda nowocześnie. W starszych modelach irytującym dla niektórych elementem może być czerwony wyświetlacz. W ramach liftingu producent zmienił jego barwę na niebieską.

Pewną wadą nowej Mazdy 3 jest nie najlepsza widoczność do tyłu. Dotyczy to przede wszystkim hatchbacka, w którym tylne słupki są szerokie. Nie najlepiej na tle konkurentów wypada też wyciszenie wnętrza, co łatwo zauważyć w czasie szybkiej jazdy, gdy powietrze opływające karoserię mocno hałasuje.

Podobnie jak poprzedniczka nowa trójka na różnych rynkach jest dostępna z różnymi jednostkami napędowymi. W Polsce na przykład najmniejszym silnikiem jest motor 1,6-litrowy, który rozwija moc 105 KM. Większy, 2-litrowy silnik ma już 150 KM i zapewnia bardzo dobre osiągi. Odmiana z nadwoziem hatchback może być też uzbrojona w 2,3-litrową turbodoładowaną jednostkę napędową o mocy 260 KM (wersja MPS), która rozpędza to japońskie auto do 250 km/h.

Osoby ceniące oszczędne jednostki silnikowe mogą kupić wóz z 1,6-litrowym 115-konnym turbodieslem. W niektórych krajach Mazda oferuje 3 z 2,2-litrowym silnikiem wysokoprężnym, który w zależności od wersji generuje moc 150 KM lub aż 185 KM. W Kanadzie dostępne jest auto ze 170-konnym motorem benzynowym o objętości skokowej 2,5 l.

W zależności od wersji silnikowej montowana jest jedna z czterech skrzyń biegów. Dwie z nich to urządzenia ręczne (5-biegowe i 6-biegowe), a pozostałe to skrzynie automatyczne: 4-biegowe i 5-biegowe.

W naszym kraju Mazda proponuje trójkę z czterema poziomami wyposażenia, począwszy od Comfort, a skończywszy na Sport. Już w najniższym poziomie w standardowej ofercie znajdują się systemy ABS z EBD i ESP (u Mazdy nazywa się TCS), elektrycznie sterowane przednie szyby i manualna klimatyzacja. Do tego dochodzi jeszcze pakiet sześciu poduszek powietrznych: przednie i boczne dla kierowcy i pasażera oraz kurtynowe dla pasażerów z przodu i z tyłu.

Mazda 3 drugiej serii jest bezpiecznym samochodem, co potwierdził czołowy test zderzeniowy Euro NCAP, w którym pojazd uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.

W 2011 roku Mazda 3 przeszła lifting, w ramach którego zmieniono wspomniany wyświetlacz, przedni i tylny zderzak, a także zmodyfikowano wzory felg.

W Polsce najtańsza Mazda 3 kosztuje 64 900 zł (benzynowy silnik 1,6 l o mocy 105 KM, nadwozie hatchback, poziom wyposażenia Comfort).

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie