Częsty widok w wakacje. Pokazał zdjęcie, które robi wrażenie

Długie podróże samochodowe latem mogą być męczące zarówno dla kierowców, jak i pasażerów. Dlatego nie można zapominać o robieniu przerw i zachowywaniu odpowiedniej pozycji siedzenia. Jedną z niebezpiecznych praktyk jest kładzenie nóg przez pasażera na desce rozdzielczej, co może prowadzić do tragicznych następstw.

Trzymasz nogi na desce rozdzielczej? Po tym zdjęciu ci się odechceTrzymasz nogi na desce rozdzielczej? Po tym zdjęciu ci się odechce
Źródło zdjęć: © fot. Tomasz Budzik/Twitter/Alexandr Slunsky

W czasie letnich wyjazdów często można zauważyć, że pasażer siedzący z przodu stara się odpocząć, zakładając nogi na deskę rozdzielczą. Choć pozycja ta jest komfortowa, już niewielka kolizja może skończyć się kalectwem na całe życie. Dlaczego tak się dzieje?

Zadaniem pasów bezpieczeństwa oraz poduszek powietrznych jest zmniejszenie skutków wypadku. Gdy zmieniamy standardowe ustawienie ciała, narażamy się na niewłaściwe działanie tych systemów. Poduszka powietrzna otwiera się z ogromną szybkością, ponieważ musi zostać nadmuchana w ułamku sekundy po zderzeniu.

Jeśli w trakcie wypadku natrafia na uniesione nogi zamiast głowy, fotel jest odsunięty lub odchylony, a pasy nie przytrzymują pasażera, tworzy się śmiertelne zagrożenie. Energia uderzenia, przez bezwład ciała, ekstremalnie obciąża nogi i miednicę.

Zamieszczone poniżej zdjęcie rentgenowskie przedstawia kobietę, która w wyniku wypadku miała nogi na desce rozdzielczej. Na zdjęciu widać złamanie i wyrwanie stawu z panewki. Mimo że kobieta przeżyła, jej obrażenia zostały uznane za "zmieniające życie". W skrajnych sytuacjach może dojść także do złamania kręgosłupa czy uszkodzenia rdzenia kręgowego.

W jeszcze innym przypadku z 2007 roku, w wyniku wypadku, 35-latka doznała złamania wszystkich kości twarzy oraz uszkodzenia mózgu. Dzisiaj dzieli się swoją historią, aby przestrzec innych przed tym niebezpiecznym "zwyczajem".

Dlatego na żaden sposób nie powinniśmy zezwalać na podróżowanie pasażera w tej niebezpiecznej pozycji. Dotyczy to wszystkich sytuacji, niezależnie od dystansu do przebycia, czy prędkości pojazdu. Poduszka powietrzna może eksplodować już przy prędkości 30 km/h lub w przypadku zderzenia ze zwierzęciem. Nawet w korku, gdy ktoś uderzy w nasze auto i przesunie je na kolejne stojące z przodu, może dojść do aktywacji poduszki. To pozornie niegroźne zdarzenie może skończyć się śmiercią lub kalectwem.

Tymczasem ustawianie nóg na desce rozdzielczej to tylko jedno z zagrożeń. Poza tym nie powinno się umieszczać żadnych przedmiotów na obudowie poduszek powietrznych, przysuwać fotela zbyt blisko, rozkładać go na płasko ani opierać rąk o deskę rozdzielczą. Każde z tych działań w razie wypadku może prowadzić do poważnych obrażeń, a nawet śmierci.

Wybrane dla Ciebie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇