Średni wiek samochodów w Europie. Polska nie jest ostatnia
Przeciętny samochód w Polsce liczy sobie 13,9 roku. Pod względem wieku aut osobowych wyprzedzamy pięć europejskich państw - w tym naszych najbliższych sąsiadów. Nie jest to jednak powód do dumy.
06.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:06
Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów ACEA opublikowało najnowsze dane na temat samochodów będących w użytkowaniu w poszczególnych krajach wspólnoty. Najciekawszą informacją jest oczywiście wiek aut. Średnia dla całej Unii Europejskiej wynosi 10,8 roku. W Polsce wartość ta wynosi 13,9 roku. Według ACEA najmłodszymi samochodami mogą poszczycić się mieszkańcy Luksemburgu - 6,4 roku. Najstarszymi jeżdżą zaś mieszkańcy Litwy – 16,9 roku.
Wyniki gorsze niż Polska odnotowano ponadto w Estonii (16,7 roku), Rumunii (16,3 roku), Grecji (15,7 roku) oraz Czechach (14,8 roku). Dokładnie taki sam wynik jak Polska osiągnęły Łotwa oraz Słowacja. Zaskakiwać może stosunkowo słaby wynik Finlandii - 12,1 roku czy Hiszpanii - 12,4 roku.
W porównaniu z zestawieniem, które ACEA opublikowała w 2018 roku, zaliczyliśmy spory awans. Wówczas średni wiek samochodu w Polsce określono na 17,3 roku. Skąd tak szybka zmiana? Po pierwsze dane, którymi w 2018 r. posłużyła się ACEA pochodziły z 2016 r. Po drugie w ostatnich miesiącach trwa proces czyszczenia Centralnej Ewidencji Pojazdów z tak zwanych martwych dusz.
Chodzi o pojazdy, które wciąż są zarejestrowane, ale od lat nie pojawiły się na drodze albo po prostu zostały błędnie zarejestrowane. Według ewidencji z 2017 r. w Polsce było aż 6 mln samochodów starszych niż 25 lat, a także 23 tys. pojazdów powstałych nim z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Ford T. Teraz Centralny Ośrodek Informatyki czyści dane zawarte w CEP-ie na podstawie informacji o pojazdach, które są ubezpieczane i pojawiają się na przeglądach.
Według danych opublikowanych przez ACEA, 52,9 proc. jeżdżących w Polsce samochodów ma silniki benzynowe. Diesle stanowią 31,2 proc. aut, a pojazdy z LPG 13,9 proc. Pod tym ostatnim względem jesteśmy europejskim potentatem. W plasujących się na drugim miejscu Włoszech jeździ 8,6 proc aut na gaz. Europejska średnia to 54 proc. dla aut benzynowych, 41,9 proc. dla diesli oraz 2,8 proc. dla LPG.
Czy w najbliższym czasie Polska ma szansę na kolejny awans? Wiele wskazuje na to, że tak. Pod względem liczby samochodów na 1000 mieszkańców z wynikiem wynoszącym 617 zajmujemy w Europie trzecie miejsce. Więcej aut jest tylko we Włoszech (645) oraz w Luksemburgu (690). Tylko czy rzeczywiście bijemy na głowę Niemcy, gdzie wskaźnik ten wynosi 569? Można podejrzewać, że część z tych aut to martwe dusze, których administrator CEP-u nie zdążył jeszcze się pozbyć. Niebawem może więc okazać się, że znów nastąpiło odmłodzenie aut Polaków. Przynajmniej na papierze.