Średni wiek samochodów w Europie. Polska nie jest ostatnia

Przeciętny samochód w Polsce liczy sobie 13,9 roku. Pod względem wieku aut osobowych wyprzedzamy pięć europejskich państw - w tym naszych najbliższych sąsiadów. Nie jest to jednak powód do dumy.

Nowe samochody w Polsce kupują głównie firmyNowe samochody w Polsce kupują głównie firmy
Źródło zdjęć: © WOJCIECH STROZYK/REPORTER
Tomasz Budzik

Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów ACEA opublikowało najnowsze dane na temat samochodów będących w użytkowaniu w poszczególnych krajach wspólnoty. Najciekawszą informacją jest oczywiście wiek aut. Średnia dla całej Unii Europejskiej wynosi 10,8 roku. W Polsce wartość ta wynosi 13,9 roku. Według ACEA najmłodszymi samochodami mogą poszczycić się mieszkańcy Luksemburgu - 6,4 roku. Najstarszymi jeżdżą zaś mieszkańcy Litwy – 16,9 roku.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Wyniki gorsze niż Polska odnotowano ponadto w Estonii (16,7 roku), Rumunii (16,3 roku), Grecji (15,7 roku) oraz Czechach (14,8 roku). Dokładnie taki sam wynik jak Polska osiągnęły Łotwa oraz Słowacja. Zaskakiwać może stosunkowo słaby wynik Finlandii - 12,1 roku czy Hiszpanii - 12,4 roku.

W porównaniu z zestawieniem, które ACEA opublikowała w 2018 roku, zaliczyliśmy spory awans. Wówczas średni wiek samochodu w Polsce określono na 17,3 roku. Skąd tak szybka zmiana? Po pierwsze dane, którymi w 2018 r. posłużyła się ACEA pochodziły z 2016 r. Po drugie w ostatnich miesiącach trwa proces czyszczenia Centralnej Ewidencji Pojazdów z tak zwanych martwych dusz.

Chodzi o pojazdy, które wciąż są zarejestrowane, ale od lat nie pojawiły się na drodze albo po prostu zostały błędnie zarejestrowane. Według ewidencji z 2017 r. w Polsce było aż 6 mln samochodów starszych niż 25 lat, a także 23 tys. pojazdów powstałych nim z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Ford T. Teraz Centralny Ośrodek Informatyki czyści dane zawarte w CEP-ie na podstawie informacji o pojazdach, które są ubezpieczane i pojawiają się na przeglądach.

Według danych opublikowanych przez ACEA, 52,9 proc. jeżdżących w Polsce samochodów ma silniki benzynowe. Diesle stanowią 31,2 proc. aut, a pojazdy z LPG 13,9 proc. Pod tym ostatnim względem jesteśmy europejskim potentatem. W plasujących się na drugim miejscu Włoszech jeździ 8,6 proc aut na gaz. Europejska średnia to 54 proc. dla aut benzynowych, 41,9 proc. dla diesli oraz 2,8 proc. dla LPG.

Czy w najbliższym czasie Polska ma szansę na kolejny awans? Wiele wskazuje na to, że tak. Pod względem liczby samochodów na 1000 mieszkańców z wynikiem wynoszącym 617 zajmujemy w Europie trzecie miejsce. Więcej aut jest tylko we Włoszech (645) oraz w Luksemburgu (690). Tylko czy rzeczywiście bijemy na głowę Niemcy, gdzie wskaźnik ten wynosi 569? Można podejrzewać, że część z tych aut to martwe dusze, których administrator CEP-u nie zdążył jeszcze się pozbyć. Niebawem może więc okazać się, że znów nastąpiło odmłodzenie aut Polaków. Przynajmniej na papierze.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀