Sprowadzamy coraz mniej aut z zagranicy. Mocne spadki na początku roku
Najnowsze statystyki dostarczone przez CEPiK pokazują, że w pierwszych czterech miesiącach 2023 roku import używanych samochodów osobowych był mniejszy o niemal 5 proc. względem tego samego okresu w 2022 roku.
09.05.2023 | aktual.: 11.05.2023 07:14
Importowane samochody stanowią oczywiście rdzeń polskiego rynku wtórnego. Nic więc dziwnego, że dane dotyczące samochodów sprowadzanych nad Wisłę są ściśle mierzone oraz porównywane z roku na rok i z miesiąca na miesiąc. Najnowsze statystyki przygotowane przez CEPiK oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar pokazują, że import na początku 2023 roku się zmniejszył.
W kwietniu 2023 roku sprowadzono do Polski łącznie 56 990 używanych samochodów osobowych, co względem kwietnia 2022 jest spadkiem o 7,3 proc. Patrząc na pierwsze cztery miesiące bieżącego roku, liczba sprowadzonych osobówek wynosi dokładnie 229 856 sztuk. W porównaniu z okresem od stycznia do kwietnia 2022 roku jest to rezultat o 4,7 proc. niższy i najniższy wynik od 2020 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Średni wiek samochodów używanych importowanych do Polski wynosi obecnie 13,05 roku, z czego średnia jest zawyżana przez auta benzynowe (13,91 roku), które stanowią 56,6 proc wszystkich sprowadzonych pojazdów. Średni wiek diesla wynosi równo 12 lat, a auta z jednostkami wysokoprężnymi stanowią 42,9 proc. całego importu. Statystyczny elektryk z importu ma zaś 5,38 roku.
A skąd sprowadzamy najczęściej? Na szczycie listy niezmiennie są oczywiście Niemcy, które posiadają 52,7 proc. udziału w rynku - w 2023 roku do tej pory z kraju naszych zachodnich sąsiadów sprowadzono 132 676 samochodów. Państwa, z których również chętnie sprowadzamy auta używane, to Francja (31 420 egz.), Belgia (17 043 egz.), Holandia (14 178 egz.) oraz Stany Zjednoczone (11 863 egz.).