Import "anglika" po Brexicie. Liczy się data pierwszej rejestracji

Okres przejściowy, mający przygotować Wielką Brytanię do opuszczenia struktur Unii Europejskiej, dobiega końca. Zmian pod względem rejestracji samochodów importowanych z Wysp, z kierownicą po prawej stronie, nie należy się spodziewać, jeżeli tylko wyjechały na drogi do końca 2020 roku.

Import z Wysp nie był szczególnie popularny, ale w Polsce pojawiło się trochę "anglików".Import z Wysp nie był szczególnie popularny, ale w Polsce pojawiło się trochę "anglików".
Źródło zdjęć: © Andrew Redington/Getty Images
Mateusz Lubczański

Od 1 stycznia 2021 roku Wielka Brytania przestanie być członkiem Unii Europejskiej. Samochody importowane z Wysp dalej pozostają motoryzacyjną ciekawostką – nie "zalały" polskich dróg jak przewidywano jeszcze w 2015 roku, kiedy zaczęły obowiązywać przepisy pozwalające na rejestrację pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Nie zmienia to faktu, że mogą zdarzyć się motoryzacyjne perełki, które przybędą do naszego kraju. Ich właściciele mogą być spokojni, jeśli tylko zwrócą uwagę na datę pierwszej rejestracji.

"Nadal będziemy dopuszczali do ruchu niektóre pojazdy z kierownicą umieszoną z prawej strony" – informuje Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów. "Będą to pojazdy z umieszczaną kierownicą po prawej stronie o kategorii homologacyjnej M1 o rodzaju samochód osobowy, nowe objętym świadectwem homologacji typu WE pojazdu, albo uprzednio zarejestrowane na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej. (Np. Francja, Niemcy, itd.)" – dodaje.

"W przypadku pojazdu zarejestrowanego w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii lub Irlandii Północnej, także możliwe będzie dopuszczenie w Polsce pojazdu do ruchu z kierownicą umieszczoną po prawej stronie, ale tylko wtedy, gdy data pierwszej rejestracji jest datą nie późniejszą niż data końca okresu przejściowego" – informuje Rytel. Wówczas auta będą rejestrowane na dotychczasowych zasadach.

Trzeba jednak pamiętać, że takie sprowadzone auto będzie musiało przejść kilka technicznych modyfikacji, by mogło poruszać się po polskich drogach. Chodzi tutaj m.in. o widoczność zapewnianą przez lewe lusterko, przystosowanie reflektorów do ruchu prawostronnego (w niektórych przypadkach trzeba je wymienić na europejski odpowiednik), działanie tylnego światła przeciwmgłowego (to kolejny element wymagający wymiany) jak i ew. wskazań prędkościomierza (musi wskazywać km/h lub km/h i mph jednocześnie).

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne