Specjalne Audi - MTM TT RS 20th Anniversary (2010)
Oprócz Audi R8 V10 z dwiema turbosprężarkami na 20. rocznicę istnienia firma MTM (Motoren Technik Mayer) przygotowała coś jeszcze – Audi TT RS w specjalnej wersji.
06.10.2010 | aktual.: 20.10.2022 21:21
Oprócz Audi R8 V10 z dwiema turbosprężarkami na 20. rocznicę istnienia firma MTM (Motoren Technik Mayer) przygotowała coś jeszcze – Audi TT RS w specjalnej wersji.
MTM ma już od dawna w swojej ofercie możliwość przerobienia Audi TT w wersji RS. W zależności od ilości zmian tuning silnika kosztuje od 2150 do 9280 euro (z montażem). W zamian klient dostaje od 402 KM (Stufe 1) przez 408 KM (Stufe 2) do 424 KM (Stufe 3) mocy pod maską tego sportowego coupé. W najszybszej z tych trzech odmian MTM TT RS rozpędza się do 292 km/h. Tuner postanowił jednak zbudować auto, które przekroczy 300 km/h.
W tym celu seryjny samochód został poddany specjalnej kuracji wzmacniającej. Mechanicy MTM wymienili elektronikę zarządzającą jednostką napędową, zamontowali większą turbosprężarkę i wydajniejszy „intercooler” oraz zainstalowali nowy sportowy układ wydechowy, który został opracowany specjalnie do silnika z tą turbosprężarką.
Te zmiany poskutkowały wzrostem mocy o 132 KM. Teraz jej szczyt (472 KM) jest osiągany przy 7000 obr./min (w aucie seryjnym 340 KM przy 5400-6500 obr./min). Maksymalny moment obrotowy sięga 600 Nm. Jak to ma wpływ na osiągi?
MTM wysłało swoje auto na badania na tor Nardò. Podczas prób uzyskano prędkość maksymalną wynoszącą 312 km/h oraz przyspieszenie o 0 do 100 km/h w 3,90 s. Dla porównania: 501-konny ABT TT RS Power S osiąga 292 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje mu 4,00 s.
Oczywiście należy zapewnić skuteczniejsze hamowanie w Audi przekraczającym dość swobodnie 300 km/h. W związku z tym tuner zmienił przednie tarcze hamulcowe na tarcze o średnicy 380 mm. W zaciskach jest po 8 tłoczków.
Przeniesienie mocy na drogę gwarantują opony Dunlop Sport Maxx na 20-calowych felgach Bimoto. Prawdopodobnie klienci będą mogli nabyć koła z oponami Continental o rozmiarze 245/30 R 20.
MTM bardzo sobie ceni swoją wiedzę, umiejętności i za wszystko każe słono płacić. Żeby doprowadzić seryjne Audi TT RS do opisanego powyżej stanu, trzeba mieć prawie 26 tys. euro. Roland Mayer (właściciel) poinformował, że już trwają prace nad odmianą z ponad 500-konną jednostką napędową.
- Typ: R5
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2489 cm3
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 472 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 190,32 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 8-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,0 x 20\
- Koła tylne: 9,0 x 20\
- Opony przednie: 245/30 R 20
- Opony tylne: 245/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1450 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,07 kg/KM (seryjny – 4,27 kg/KM)
- Długość: 4198 mm
- Szerokość: 1842 mm
- Rozstaw osi: 2468 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
- Prędkość maksymalna: 312 km/h
Koszty:
- Tuning silnika (+ montaż): 14 500 euro
- Koła (+ montaż): 6444 euro
- Hamulce (+ montaż): 4978 euro
RAZEM: 25 922 euro[block position="inside"]8631[/block]
Źródło: tospeed • automobilesreview (foto)