Specjalne Audi - MTM TT RS 20th Anniversary (2010)

Oprócz Audi R8 V10 z dwiema turbosprężarkami na 20. rocznicę istnienia firma MTM (Motoren Technik Mayer) przygotowała coś jeszcze – Audi TT RS w specjalnej wersji.

MTM TT RS 20th Anniversary fot.6
MTM TT RS 20th Anniversary fot.6
Olgierd Lachowski

06.10.2010 | aktual.: 20.10.2022 21:21

Oprócz Audi R8 V10 z dwiema turbosprężarkami na 20. rocznicę istnienia firma MTM (Motoren Technik Mayer) przygotowała coś jeszcze – Audi TT RS w specjalnej wersji.

MTM TT RS 20th Anniversary fot.1
MTM TT RS 20th Anniversary fot.1

MTM ma już od dawna w swojej ofercie możliwość przerobienia Audi TT w wersji RS. W zależności od ilości zmian tuning silnika kosztuje od 2150 do 9280 euro (z montażem). W zamian klient dostaje od 402 KM (Stufe 1) przez 408 KM (Stufe 2) do 424 KM (Stufe 3) mocy pod maską tego sportowego coupé. W najszybszej z tych trzech odmian MTM TT RS rozpędza się do 292 km/h. Tuner postanowił jednak zbudować auto, które przekroczy 300 km/h.

W tym celu seryjny samochód został poddany specjalnej kuracji wzmacniającej. Mechanicy MTM wymienili elektronikę zarządzającą jednostką napędową, zamontowali większą turbosprężarkę i wydajniejszy „intercooler” oraz zainstalowali nowy sportowy układ wydechowy, który został opracowany specjalnie do silnika z tą turbosprężarką.

Te zmiany poskutkowały wzrostem mocy o 132 KM. Teraz jej szczyt (472 KM) jest osiągany przy 7000 obr./min (w aucie seryjnym 340 KM przy 5400-6500 obr./min). Maksymalny moment obrotowy sięga 600 Nm. Jak to ma wpływ na osiągi?

MTM TT RS 20th Anniversary fot.2
MTM TT RS 20th Anniversary fot.2

MTM wysłało swoje auto na badania na tor Nardò. Podczas prób uzyskano prędkość maksymalną wynoszącą 312 km/h oraz przyspieszenie o 0 do 100 km/h w 3,90 s. Dla porównania: 501-konny ABT TT RS Power S osiąga 292 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje mu 4,00 s.

Oczywiście należy zapewnić skuteczniejsze hamowanie w Audi przekraczającym dość swobodnie 300 km/h. W związku z tym tuner zmienił przednie tarcze hamulcowe na tarcze o średnicy 380 mm. W zaciskach jest po 8 tłoczków.

Przeniesienie mocy na drogę gwarantują opony Dunlop Sport Maxx na 20-calowych felgach Bimoto. Prawdopodobnie klienci będą mogli nabyć koła z oponami Continental o rozmiarze 245/30 R 20.

MTM TT RS 20th Anniversary fot.5
MTM TT RS 20th Anniversary fot.5

MTM bardzo sobie ceni swoją wiedzę, umiejętności i za wszystko każe słono płacić. Żeby doprowadzić seryjne Audi TT RS do opisanego powyżej stanu, trzeba mieć prawie 26 tys. euro. Roland Mayer (właściciel) poinformował, że już trwają prace nad odmianą z ponad 500-konną jednostką napędową.

Dane techniczne:
  • Typ: R5
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2489 cm3
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 472 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 190,32 KM/l (seryjny – 137,10 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20\
  • Koła tylne: 9,0 x 20\
  • Opony przednie: 245/30 R 20
  • Opony tylne: 245/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1450 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,07 kg/KM (seryjny – 4,27 kg/KM)
  • Długość: 4198 mm
  • Szerokość: 1842 mm
  • Rozstaw osi: 2468 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Prędkość maksymalna: 312 km/h

Koszty:

  • Tuning silnika (+ montaż): 14 500 euro
  • Koła (+ montaż): 6444 euro
  • Hamulce (+ montaż): 4978 euro

RAZEM: 25 922 euro[block position="inside"]8631[/block]

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)