Sojusz Suzuki z Volvo. Jeśli nie wiesz o co chodzi, to chodzi o CO2

Stare porzekadło "jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze" w motoryzacji przestaje mieć znaczenie. Producenci obecni na rynku europejskim rozmawiają obecnie nie o pieniądzach, lecz o emisji CO2. Choć ostatecznie i tak chodzi o wydatki. A konkretnie kary finansowe.

SuzukiSuzuki
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński
1

Od przyszłego roku wchodzą nowe wytyczne, które już wywierają istotny wpływ na sojusze pomiędzy producentami aut. Aktualizacja przepisów zmienia na rok 2025 limit średniej emisji CO2 z 95 g/km (wg. WLTP) do 93,6 g/km. Różnica niby niewielka, ale dotyczy średniej emisji wszystkich zarejestrowanych pojazdów danej marki w danym roku, czyli zarówno tych oszczędnych, jak i tych mniej oszczędnych samochodów.

Kara za przekroczenie to 95 euro netto za każdy gram ponad limit. Jeśli więc auto emituje przykładowo 100 g CO2 na km, to po jego zarejestrowaniu producent musi zapłacić prawie 600 euro kary, co daje kwotę ok. 2600 zł. Oczywiście pod warunkiem, że inny zarejestrowany model marki nie zbilansuje tej straty. Przykładowo, super ekonomiczne Suzuki Swift emituje od 98 do 99 g CO2/km. Przekracza więc nawet obecny limit 95 g/km.

Producenci radzą sobie z tym różnie, ale znakomita większość mieściła się w dotychczasowym limicie, nierzadko na styk. Jedni sprzedawali więcej pojazdów bezemisyjnych, inni hybryd plug-in. Najlepszą metodą na osiągnięcie celu było tworzenie z innymi markami sojuszy, tzw. CO2 pooling, czyli pul kredytów CO2 do wykorzystania przez wszystkich producentów w sojuszu. W praktyce liczy się emisję CO2 dla wszystkich zarejestrowanych pojazdów wszystkich marek w sojuszu wspólnie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Rok 2025 - zmiana gry

Nowy limit 93,6 g CO2/km jest dla kilku marek nieosiągalny. Co może zmienić skład sojuszy, a pierwszą taką zmianą jest odejście Suzuki od Toyoty i Mazdy. Teraz japoński producent, który niedawno zaprezentował swój pierwszy globalny elektryczny samochód, połączy się z Volvo i Polestarem. Te trzy marki będą wspólnie rozliczać się z kredytów CO2.

Powody takiego ruchu Suzuki są dwa. Po pierwsze, już wiadomo, że Mazda zmieści się w limicie CO2 i na przyszły rok najpewniej zostanie samodzielnym graczem w tej emisyjnej zabawie. Ale Toyota już może się nie zmieścić. Od dłuższego czasu puszcza oko do klientów, informując ich o CAFE (co jest formalnie błędem, bo CAFE nie ma nic wspólnego z motoryzacją), zbliżających się podwyżkach i zachęcając do zakupu samochodów jeszcze w tym roku.

Od przyszłego może przyjąć strategię maksymalizacji sprzedaży aut hybrydowych, ale przede wszystkim plug-in, aby samodzielnie rozliczać się z CO2. Pamiętajmy jednak, że Toyota zawsze idzie w parze z Lexusem, który oferuje wyłącznie hybrydy. Ponadto ich mizerną sprzedaż aut elektrycznych może rozruszać dopiero nowy model, który zadebiutuje w 2025 roku.

Znając powyższe, łatwo się domyślić, że nie ma tu miejsca dla Suzuki, które też nie radzi sobie z limitami. Dlatego też japońska marka przystąpi do poolingu z Volvo jako marką sprzedającą dużo aut elektrycznych i hybryd plug-in oraz z Polestarem, które sprzedaje wyłącznie elektryki. I to jest powód numer dwa. Po prostu szwedzkie marki mają dużo "wolnych" kredytów, które mogą odstąpić Suzuki.

Sojusz CO2 nie ma nic wspólnego z rozwojem samochodów

Warto w tym miejscu podkreślić, że Suzuki w żadnym wypadku nie odpuszcza współpracy technologicznej z Toyotą, a tym bardziej nie będzie w takim zakresie działało z Volvo. Suzuki i Volvo nie łączy praktycznie nic, a Suzuki i Toyotę bardzo dużo. Nie tylko w obszarze produkcji, ale nawet na poziomie finansowym – obie firmy mają swoje wzajemne udziały.

Suzuki w przyszłym roku będzie produkowało dla Toyoty nowy model oparty na niedawno zaprezentowanej e-Vitarze. Może to być prawdziwy game changer, nie tylko dla Suzuki, ale także dla Toyoty. Oczywiście wyłącznie w grze o kredyty CO2.

Wybrane dla Ciebie

Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Test: Toyota Land Cruiser 70 2.8 D-4D - pierwotny samochód terenowy z nowoczesnym silnikiem
Test: Toyota Land Cruiser 70 2.8 D-4D - pierwotny samochód terenowy z nowoczesnym silnikiem
20 tys. pracowników do zwolnienia. Problemy motoryzacyjnego giganta
20 tys. pracowników do zwolnienia. Problemy motoryzacyjnego giganta
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nietypowy radiowóz w Australii. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Nietypowy radiowóz w Australii. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło