Skład płynu do spryskiwaczy

Kluczowym składnikiem każdego zimowego płynu do spryskiwaczy jest alkohol. Dzięki niemu płyn nie zamarza. Ponieważ płyn musi być bezpieczny zarówno dla auta, jak i ludzi, to przed zakupem warto zapoznać się ze składem widniejącym na etykiecie.

Na etykiecie płynu lub koncentratu do spryskiwaczy możecie znaleźć skład.Na etykiecie płynu lub koncentratu do spryskiwaczy możecie znaleźć skład.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

W ujemnych temperaturach powietrza należy stosować płyny do szyb, których parametry uniemożliwiają zamarzanie i wspomagają zmywanie zabrudzeń. Stąd w płynach zimowych znacząca obecność alkoholu. Przeważnie jest to alkohol etylowy, rzadziej izopropylowy (z uwagi na większą ceną i ostry zapach jest rzadko spotykany), a w tańszych produktach najczęściej metylowy. Często jest też tak, że bazę płynu zimowego stanowi mieszanina różnych alkoholi, zwykle metylowego i etylowego.

Od 9 maja 2019 r. zgodnie z unijnymi przepisami stężenie metanolu – tańszego odpowiednika alkoholu etylowego – we wprowadzanych na rynek produktach nie może przekraczać 0,6 proc. masy. Wcześniej zawartość metanolu regulowały polskie przepisy, które pozwalały, by zawartość etanolu wynosiła do 3 proc. Sytuacja jest więc o tyle nieoczywista, że zgodnie z przepisami płyny wprowadzone na rynek przed 9 maja 2019 r. mogą legalnie mieć do 3 proc. metanolu, a te, które na sklepowych półkach debiutowały później, tylko 0,6 proc.

Poza tym w płynie znajdują się:

  • woda demineralizowana lub destylowana (pozbawiona zanieczyszczeń, które mogłyby pozostawać na szybach i zatykać dysze spryskiwaczy),
  • środki zapobiegające pienieniu, aby szyba była dobrze nawilżona, a wycieraczki nie ulegały szybkiemu zużyciu,
  • substancje smarujące na bazie glikolu bądź gliceryny (aby sprawne wycieraczki nie piszczały),
  • środki przeciwgrzybiczne (zapewniające klarowność płynu i przeciwdziałające rozwojowi grzybów i drożdży w układzie),
  • środki regulujące właściwe pH (działające antykorozyjnie na lakier) oraz kompozycje zapachowe, które pozwalają wyróżnić się na tle innych płynów oraz zamaskować chemiczne zapachy, w tym woń alkohol.

Pochodną składu płynu jest certyfikat bezpieczeństwa. Jeśli producent stosuje dobrej jakości składniki, wówczas może wystąpić do akredytowanej jednostki, np. państwowego instytutu, o wydanie certyfikatu potwierdzającego bezpieczeństwo użytkowania płynu. Certyfikat bezpieczeństwa (to logotyp w kształcie trójkąta), umieszczony na opakowaniu, oznacza, że płyn powinien być bezpieczny zarówno dla użytkownika (kontakt z płynem nie zagraża zdrowiu i życiu), jak i dla auta (nie niszczy lakieru i gumowych uszczelek).

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić