Poradniki i mechanikaSkład płynu do spryskiwaczy

Skład płynu do spryskiwaczy

Na etykiecie płynu lub koncentratu do spryskiwaczy możecie znaleźć skład.
Na etykiecie płynu lub koncentratu do spryskiwaczy możecie znaleźć skład.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis
02.01.2020 10:56, aktualizacja: 22.03.2023 16:50

Kluczowym składnikiem każdego zimowego płynu do spryskiwaczy jest alkohol. Dzięki niemu płyn nie zamarza. Ponieważ płyn musi być bezpieczny zarówno dla auta, jak i ludzi, to przed zakupem warto zapoznać się ze składem widniejącym na etykiecie.

W ujemnych temperaturach powietrza należy stosować płyny do szyb, których parametry uniemożliwiają zamarzanie i wspomagają zmywanie zabrudzeń. Stąd w płynach zimowych znacząca obecność alkoholu. Przeważnie jest to alkohol etylowy, rzadziej izopropylowy (z uwagi na większą ceną i ostry zapach jest rzadko spotykany), a w tańszych produktach najczęściej metylowy. Często jest też tak, że bazę płynu zimowego stanowi mieszanina różnych alkoholi, zwykle metylowego i etylowego.

Od 9 maja 2019 r. zgodnie z unijnymi przepisami stężenie metanolu – tańszego odpowiednika alkoholu etylowego – we wprowadzanych na rynek produktach nie może przekraczać 0,6 proc. masy. Wcześniej zawartość metanolu regulowały polskie przepisy, które pozwalały, by zawartość etanolu wynosiła do 3 proc. Sytuacja jest więc o tyle nieoczywista, że zgodnie z przepisami płyny wprowadzone na rynek przed 9 maja 2019 r. mogą legalnie mieć do 3 proc. metanolu, a te, które na sklepowych półkach debiutowały później, tylko 0,6 proc.

Poza tym w płynie znajdują się:

  • woda demineralizowana lub destylowana (pozbawiona zanieczyszczeń, które mogłyby pozostawać na szybach i zatykać dysze spryskiwaczy),
  • środki zapobiegające pienieniu, aby szyba była dobrze nawilżona, a wycieraczki nie ulegały szybkiemu zużyciu,
  • substancje smarujące na bazie glikolu bądź gliceryny (aby sprawne wycieraczki nie piszczały),
  • środki przeciwgrzybiczne (zapewniające klarowność płynu i przeciwdziałające rozwojowi grzybów i drożdży w układzie),
  • środki regulujące właściwe pH (działające antykorozyjnie na lakier) oraz kompozycje zapachowe, które pozwalają wyróżnić się na tle innych płynów oraz zamaskować chemiczne zapachy, w tym woń alkohol.

Pochodną składu płynu jest certyfikat bezpieczeństwa. Jeśli producent stosuje dobrej jakości składniki, wówczas może wystąpić do akredytowanej jednostki, np. państwowego instytutu, o wydanie certyfikatu potwierdzającego bezpieczeństwo użytkowania płynu. Certyfikat bezpieczeństwa (to logotyp w kształcie trójkąta), umieszczony na opakowaniu, oznacza, że płyn powinien być bezpieczny zarówno dla użytkownika (kontakt z płynem nie zagraża zdrowiu i życiu), jak i dla auta (nie niszczy lakieru i gumowych uszczelek).

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)