Sen o potędze, czyli historii Bentleya część 1 [geneza motoryzacji]

W 1912 r. bracia Bentleyowie kupili firmę sprzedającą francuskie samochody DFP w Londynie i nazwali ją Bentley & Bentley. Tak zaczęła się historia tej niezwykłej marki.

Bentley 4,5Bentley 4,5
Piotr Wielgus

W 1919 roku Walter Owen Bentley zaczął realizować swoje ambitne plany. Chciał wówczas zbudować pierwszy typowo brytyjski samochód sportowy. Początkowo eksperymentował z samochodami wyposażonymi w wydajne silniki czterocylindrowe, które swoją wartość przed trafieniem do produkcji miały udowodnić w zawodach i na torach przeszkód.

Na podstawie tych modeli testowych, zwanych potocznie trzylitrowcami, powstał Bentley 4,5 litra - stało się to w 1926 roku. Auto miało moc 110 KM i do 1930 roku wyprodukowano 665 jego egzemplarzy. Generalnie całe lata dwudzieste dla Bentleya były okresem sporej popularności sportowych bolidów. Bentley startował specjalnie przygotowanymi samochodami m.in. w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, gdzie w 1924 roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo.

Obraz

Typ 4,5 odznaczał się klasycznym, eleganckim nadwoziem, które dobrze wpasowało się w potrzeby klientów. W 1928 roku powstał sportowy model Speed Six z tą samą jednostką co Typ 4,5. W 1930 roku zadebiutował Bentley z 8,0-litrowym  motorem, o mocy 240 KM. Rok później rozpoczyna się produkcja 4,0-litrowego modelu, wykorzystującego 120-konną wersję sześciocylindrowego silnika. Niestety, Wielką Brytanię dopadł niespodziewany kryzys, nie pozostał on bez echa dla Bentleya.

W czerwcu 1931 roku produkcja samochodów marki została zatrzymana, a miesiąc później rozpoczęto postępowanie upadłościowe. Przedsiębiorstwo przejął Rolls-Royce, który przeniósł produkcję z Cricklewood do własnej fabryki w Derby. Jeden z założycieli Bentleya, Walter Owen, pozostał w firmie pod szyldem marki Rolls-Royce jako konstruktor do roku 1935, w końcu jednak przeniósł się do firmy Lagonda.

Obraz

W czasie drugiej wojny światowej Rolls-Royce został zmuszony do zaprzestania produkcji samochodów i musiał skupić się na produkcji silników do samolotów. Na szczęście tuż po wojnie bardzo szybko powrócono do produkcji samochodów. Pierwszym powojennym Bentleyem był model Mark VI, napędzany silnikiem o pojemności 4,5 litra. Auto miało kierownicę po lewej stronie – jako pierwsze z rodziny Bentleya.

Bentley Mark VI
Bentley Mark VI

Swoją legendę Bentley miał zacząć budować w 1952 roku. Wtedy na rynku pojawił się R-Type. Samochód stał się najszybszym czteromiejscowym coupe świata – osiągał prędkość 200 km/h - ale o nim w następnym odcinku.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Gnał ponad 200 km/h, a zatrzymała go zwykła Škoda. Czterocyfrowy mandat
Gnał ponad 200 km/h, a zatrzymała go zwykła Škoda. Czterocyfrowy mandat
Kolejny odcinek autostrady A2. Kierowcy już nim jeżdżą
Kolejny odcinek autostrady A2. Kierowcy już nim jeżdżą
Kierowca z zakazem wpadł do rowu. Zgadnijcie dlaczego
Kierowca z zakazem wpadł do rowu. Zgadnijcie dlaczego
Zupełnie nowa ekspresówka. Kierowcy już mogą jeździć
Zupełnie nowa ekspresówka. Kierowcy już mogą jeździć
Zatrzymali Opla do kontroli i się zaczęło. Policja odkryła, co wiezie
Zatrzymali Opla do kontroli i się zaczęło. Policja odkryła, co wiezie
Nowe kary dla kierowców. Prezydent skierował wniosek do TK
Nowe kary dla kierowców. Prezydent skierował wniosek do TK
Mercedes zapłaci krocie za skandal związany z Dieselgate
Mercedes zapłaci krocie za skandal związany z Dieselgate
Tylu kierowców pożegnało się ze swoimi autami przez alkohol
Tylu kierowców pożegnało się ze swoimi autami przez alkohol
Tyle zostało z auta. Pokazali zdjęcie po zderzeniu z łosiem
Tyle zostało z auta. Pokazali zdjęcie po zderzeniu z łosiem
Nowa droga. Spod Warszawy do Gdyni w trzy godziny
Nowa droga. Spod Warszawy do Gdyni w trzy godziny
W końcu jest. Trasa S6 połączyła województwa
W końcu jest. Trasa S6 połączyła województwa
Wychodził pobiegać, ale przy okazji robił co innego. Wreszcie go złapano
Wychodził pobiegać, ale przy okazji robił co innego. Wreszcie go złapano
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟