Rynek chiński się zmienia. Jak może to wpłynąć na całą branżę?

W lipcu po raz pierwszy w tym roku doszło w Chinach do spadku liczby sprzedanych samochodów. Dynamika wzrostu na przestrzeni całego 2023 r. również dość mocno wyhamowała. Co między wierszami mogą mówić nam najnowsze statystyki?

SHANGHAI, CHINA - APRIL 19 2023: People check out latest cars exhibited by Chinese automaker BYD during the Shanghai Auto Show in Shanghai, China (Photo credit should read LONG WEI / Feature China/Future Publishing via Getty Images)BYD to obecnie największy producent samochodów w Chinach
Źródło zdjęć: © GETTY | Future Publishing
Kamil Niewiński

Chiny były, są i przez jeszcze długi czas będą największym motoryzacyjnym rynkiem na świecie, o który walczy praktycznie każdy globalny (i nie tylko globalny) producent. Ostatnie wydarzenia i statystyki płynące z Państwa Środka są naprawdę interesujące i zdecydowanie warto się im przyjrzeć. Mogą bowiem powiedzieć o tendencjach rynkowych w innych częściach świata więcej niż może się wydawać.

Po raz pierwszy w tym roku lipiec jest miesiącem, w którym liczba sprzedanych samochodów nie wzrosła, a spadła. Według badań "Reutersa" sprzedano w tym miesiącu 1,79 mln aut. Sam lipcowy spadek względem czerwca nie powinien być żadnym alarmem - tak działo się i w 2022 r., i w 2021 r. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiński montaż Volvo S90 - czy mamy się czego bać?

Ogólnie zaś w okresie styczeń-lipiec 2023 sprzedano w Chinach 11,44 mln samochodów, co względem analogicznego okresu w bardzo trudnym 2022 r. jest wzrostem o… tylko 1,7 proc. Branża motoryzacyjna w Chinach, mimo swojej potęgi, odczuwa zaciągnięcie hamulca przez całą gospodarkę po gwałtownym jej przyspieszeniu zaraz po zakończeniu pandemii.

To właśnie w tym możemy upatrywać powodów wojny cenowej, rozpoczętej w głównej mierze przez Teslę i mocno kontynuowanej przez chińskich producentów, którzy rosną na swoim rodzimym rynku w siłę. Klienci nie są już aż tak chętni na kupowanie aut, dlatego konieczne jest zachęcenie ich niższymi, przystępniejszymi cenami. Na uwagę zasługuje jednak jeszcze jedna statystyka podana przez Reutersa.

BYD Dolphin
BYD Dolphin © Materiały prasowe | BYD

Chińskie koncerny widzą, że powoli ten nagły skok sprzedaży samochodów, który trwa od kilku lat, powoli wyhamowuje, a rynek nie jest już tak dziewiczy. To właśnie dlatego producenci, którzy mogą sobie na to pozwolić, próbują atakować inne regiony. W samym lipcu 2023 eksport samochodów względem lipca 2022 wzrósł o zawrotne 63 proc.!

Można więc śmiało założyć, że w tym momencie Chińczycy myślą dość przyszłościowo. Nareszcie udało im się znacząco wejść na swój rynek, a widząc, że może on przestać tak intensywnie rosnąć, skupiają się na ekspansji. W przypadku swojego rynku nie walczą już zaś o nowych klientów, którzy dopiero zaczynają angażować się w rozwijający się segment, a na odbijaniu ich europejskim czy innym azjatyckim markom.

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik