Restrykcyjne limity CO2 wymagają zmian strategii. Widać to na przykładzie Mazdy

Mazda – niemal jak zwykle – wybrała własną drogę rozwoju układów napędowych. Niestety, restrykcyjne limity emisji dwutlenku węgla wymagają korekty przyjętych wcześniej planów. Nie jest to jedyny producent dotknięty tym problemem.

Nowa Mazda 3 będzie oferowana z silnikiem Skyactiv-XNowa Mazda 3 będzie oferowana z silnikiem Skyactiv-X
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Mazda z sukcesem oparła się modzie na zmniejszanie pojemności silników spalinowych i przygotowuje się do wprowadzenia prawdziwej hybrydy napędowej – silnika o oznaczeniu Skyactiv-X, który ma wykorzystywać zasadę działania jednostki wysokoprężnej, lecz będzie zasilany najzwyklejszą bezołowiową.

Jednak nawet taka rewolucja technologiczna może nie być w stanie pomóc Maździe uniknąć kar za wysoką emisję dwutlenku węgla. Od 2021 roku Unia Europejska będzie karać producentów za każdy sprzedany egzemplarz, jeśli średnia emisja całej gamy przekroczy 95 g/km. Każdy dodatkowy gram to 95 euro. Im więcej sprzedanych aut, tym większe kary. To jeszcze nie koniec. Do 2030 emisja ma zostać zredukowana o 37,5 proc., a pierwsze 15 proc. redukcji będzie miało miejsce już w 2025 roku.

Mazda 6 po kolejnym liftingu
Mazda 6 po kolejnym liftingu © fot. Michał Zieliński

Tym ciekawiej prezentuje się wywiad Automotive News Europe z Jeffem Guytonem, dyrektorem zarządzającym Mazdy na Europę. Twierdzi on, że pojazd z bateriami (być może z wanklem jako generatorem prądu) zostanie zaprezentowany w 2020 roku, a hybryda plug-in 2021 roku. Choć rzeczywiście takie plany zostały przewidziane w mapie drogowej, eksperci Mazdy, z którymi rozmawiałem w czasie jazd prototypem Skyactiv-X, wskazywali, że dwa sprawne układy napędowe w jednym aucie są całkowicie pozbawione sensu. Pokrywa się to z dotychczasową filozofią Mazdy.

Guyton unika też tematu opłacalności samochodu elektrycznego. Plan Japończyków przewiduje małą liczbę elektryków oferowanych "niekoniecznie z chęci zysku", lecz dla uzyskania akceptacji klientów.

Jeden z najfajniejszych roadsterów na rynku - Mazda MX-5
Jeden z najfajniejszych roadsterów na rynku - Mazda MX-5 © fot. Mateusz Lubczański

Ciekawie prezentuje się też kwestia diesla, który w Polsce nie jest tak często spotykany pod maską modelu 6, w przeciwieństwie do konkurencji. Jeff Guydon zauważa, że dopiero wśród kierowców, którzy przejeżdżają ponad 50 tys. km rocznie, to diesel jest wybierany częściej. Nie wróci on jednak do lat swojej świetności, ale jest potrzebny producentom do obniżenia emisji CO2 w całej gamie. Może więc Europa chce odwrócić się od oleju napędowego, ale... w celu walki z ociepleniem klimatu musi go utrzymać na drogach.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇