Jak przebiega regeneracja rozrusznika?

Rozrusznik to dość drogie urządzenie, które jednak w większości przypadków da się naprawić lub zregenerować. Zwykle kosztuje to od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, nierzadko znacznie mniej niż nowa część.

Rozrusznik można wymienić na nowy, ale taniej i równie skutecznie da się go poddać regeneracji.Rozrusznik można wymienić na nowy, ale taniej i równie skutecznie da się go poddać regeneracji.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Rozrusznik w pojeździe, jak każdy podzespół ma tendencje do awarii, a z czasem się też zużywa. Choć projektuje się je tak, aby służyły na minimum 150–160 tys. km przebiegu w przypadku samochodów osobowych i ok. 700–800 tys. km w odniesieniu do pojazdów ciężkich, to sytuacje losowe mogą spowodować skrócenie tej żywotności.

W momencie rozpoznania, że awaria pojazdu jest spowodowana niewłaściwą pracą rozrusznika, właściciel pojazdu może kupić nowy podzespół, wydając przy tym nawet ponad 1000 zł. Alternatywą jest poddanie go regeneracji. Jest to znaczna oszczędność, gdyż taka usługa przeważnie kosztuje od 100 do 400 zł.

Na czym polega regeneracja?

Podczas regeneracji rozrusznik jest rozkładany na części. Przy tym procesie od razu poddaje się czyszczeniu elementy znajdujące się w jego wnętrzu. Obudowę natomiast poza czyszczeniem, piaskuje się i maluje.

Podczas regeneracji, bez względu na stan, wymienia się szczotki węglowe na nowe. Komutator wirnika jest toczony i szlifowany. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniej współpracy z nowymi szczotkami. Sprawdzany jest również wirnik pod kątem przerw w uzwojeniu i ewentualnych uszkodzeń izolacji. Kiedy zostanie stwierdzone, że doszło do spalenia któregoś z uzwojeń, cały ten element wymieniany jest na nowy. Wymieniane na nowe są tuleje oraz łożyska.

W następnym kroku ocenia się stan przekładni planetarnej, sprężyn, gwintów, mechanizmu sprzęgającego, koła zębatego, włącznika elektromagnetycznego oraz sprzęgła jednokierunkowego.

Jeżeli cała procedura zostanie dopełniona, to na koniec wszystko jest składane w całość, testowane i montowane w silniku pojazdu. Na zregenerowaną część właściciel serwisu udziela gwarancji.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥