Jak przebiega regeneracja rozrusznika?

Rozrusznik to dość drogie urządzenie, które jednak w większości przypadków da się naprawić lub zregenerować. Zwykle kosztuje to od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, nierzadko znacznie mniej niż nowa część.

Rozrusznik można wymienić na nowy, ale taniej i równie skutecznie da się go poddać regeneracji.Rozrusznik można wymienić na nowy, ale taniej i równie skutecznie da się go poddać regeneracji.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Rozrusznik w pojeździe, jak każdy podzespół ma tendencje do awarii, a z czasem się też zużywa. Choć projektuje się je tak, aby służyły na minimum 150–160 tys. km przebiegu w przypadku samochodów osobowych i ok. 700–800 tys. km w odniesieniu do pojazdów ciężkich, to sytuacje losowe mogą spowodować skrócenie tej żywotności.

W momencie rozpoznania, że awaria pojazdu jest spowodowana niewłaściwą pracą rozrusznika, właściciel pojazdu może kupić nowy podzespół, wydając przy tym nawet ponad 1000 zł. Alternatywą jest poddanie go regeneracji. Jest to znaczna oszczędność, gdyż taka usługa przeważnie kosztuje od 100 do 400 zł.

Na czym polega regeneracja?

Podczas regeneracji rozrusznik jest rozkładany na części. Przy tym procesie od razu poddaje się czyszczeniu elementy znajdujące się w jego wnętrzu. Obudowę natomiast poza czyszczeniem, piaskuje się i maluje.

Podczas regeneracji, bez względu na stan, wymienia się szczotki węglowe na nowe. Komutator wirnika jest toczony i szlifowany. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniej współpracy z nowymi szczotkami. Sprawdzany jest również wirnik pod kątem przerw w uzwojeniu i ewentualnych uszkodzeń izolacji. Kiedy zostanie stwierdzone, że doszło do spalenia któregoś z uzwojeń, cały ten element wymieniany jest na nowy. Wymieniane na nowe są tuleje oraz łożyska.

W następnym kroku ocenia się stan przekładni planetarnej, sprężyn, gwintów, mechanizmu sprzęgającego, koła zębatego, włącznika elektromagnetycznego oraz sprzęgła jednokierunkowego.

Jeżeli cała procedura zostanie dopełniona, to na koniec wszystko jest składane w całość, testowane i montowane w silniku pojazdu. Na zregenerowaną część właściciel serwisu udziela gwarancji.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ma być zmiana w mandatach z fotoradarów. Rząd chce czegoś innego niż RPO
Ma być zmiana w mandatach z fotoradarów. Rząd chce czegoś innego niż RPO
To już jest koniec. Ostatni Ford Focus wyjechał z fabryki
To już jest koniec. Ostatni Ford Focus wyjechał z fabryki
Obowiązek od stycznia. Opłata za stare auto. Miasto ma wyliczenia
Obowiązek od stycznia. Opłata za stare auto. Miasto ma wyliczenia
Wideo: Polski zestaw niemal wylądował na boku. Czesi szybko zatrzymali kierowcę
Wideo: Polski zestaw niemal wylądował na boku. Czesi szybko zatrzymali kierowcę
Utrudnienia na Zakopiance. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość
Utrudnienia na Zakopiance. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość
Najdłuższy odcinek pomiaru prędkości w Polsce. Kamery już są montowane
Najdłuższy odcinek pomiaru prędkości w Polsce. Kamery już są montowane
12 550 zł mandatów i 44 punkty karne. 20-latek zatrzymany w... aucie, którego się spodziewasz
12 550 zł mandatów i 44 punkty karne. 20-latek zatrzymany w... aucie, którego się spodziewasz
Policja ma nowe radiowozy. Wszystkie trafią do jednego województwa
Policja ma nowe radiowozy. Wszystkie trafią do jednego województwa
Polski Fiat 126p zmiażdżył projekty z całego świata. Teraz Delta XS trafi do sklepów
Polski Fiat 126p zmiażdżył projekty z całego świata. Teraz Delta XS trafi do sklepów
Dziś rusza wielka akcja policji. Na celowniku jedna grupa kierowców
Dziś rusza wielka akcja policji. Na celowniku jedna grupa kierowców
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Spektakularna porażka. Chińczycy nie chcą, żebyś zobaczył to nagranie
Spektakularna porażka. Chińczycy nie chcą, żebyś zobaczył to nagranie