Ręczna skrzynia nie jest wieczna. Oto nawyki, które ją niszczą
W Polsce większość samochodów wyposażona jest w manualne skrzynie biegów, które uważane są za bardzo niezawodne. Niemniej jednak, ich trwałość może się skracać przez niewłaściwe użytkowanie.
21.10.2024 13:26
Polscy kierowcy często podchodzą z rezerwą do automatycznych skrzyń biegów, szczególnie jeśli chodzi o pojazdy używane. W przypadku skrzyń manualnych panuje natomiast przekonanie, że w zasadzie zawsze będą one w stanie działać przez cały okres eksploatacji auta. Nie zawsze się to jednak sprawdza. W praktyce manualne skrzynie biegów oraz mechanizmy z nimi współpracujące mogą ulegać awariom, których naprawa jest kosztowna. Czasem wynika to z błędów konstrukcyjnych, ale najczęściej problem powodują sami użytkownicy. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy.
Postój na wciśniętym sprzęgle
W trakcie jazdy miejskiej, gdy zbliżamy się do czerwonego światła, dobrze jest wrzucić "na luz" i zwolnić sprzęgło. W ten sposób unikamy niepotrzebnego nacisku na łożysko wyciskowe sprzęgła, co może przyspieszyć jego zużycie.
Łożysko to zużywa się szybciej, gdy kierowcy trzymają wciśnięte sprzęgło na światłach lub podczas jazdy w korkach. Dotyczy to również trzymania auta na wzniesieniu poprzez lekkie wciskanie sprzęgła, co niepotrzebnie obciąża mechanizmy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jazda na półsprzęgle
Długa jazda na półsprzęgle nie tylko jest nieefektywna, ale też prowadzi do tarcia i przyspieszonego zużycia tarczy sprzęgła. Jeśli używamy półsprzęgła, żeby w korku utrzymać auto na wzniesieniu, niepotrzebnie nadwyrężamy mechanizm. Zamiast tego, lepiej użyć hamulca ręcznego.
Stopa na sprzęgle, a nie na podnóżku
Inny błąd to niezdejmowanie nogi z pedału sprzęgła, kiedy nie jest używany. Należy korzystać z podpórki na lewą stopę, aby uniknąć trwałego, choć niewielkiego nacisku na sprzęgło, co powoduje większe zużycie.
Dłoń na drążku
Często obserwowanym nawykiem jest również opieranie ręki na dźwigni zmiany biegów. To również błąd. Prowadzi on do szybszego zużywania się widełek zmiany biegów. Oprócz tego trzymanie obu rąk na kierownicy zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem.
Gaz bez redukcji
Nowoczesne silniki turbo oferują dużą elastyczność, co może skłaniać do pozostawania na wyższym biegu podczas przyspieszania. Jednak takie zachowanie skutkuje zwiększeniem obciążenia silnika, a manewry takie jak wyprzedzanie mogą się przedłużać.