Zabudowa na podwoziu Renault Mastera firmy Plandex do dystrybucji lekkich towarów na krótkie dystanse© fot. Marcin Łobodziński

Test: Renault Master piwoplan firmy Plandex - bo widelcem nie da się jeść zupy

Marcin Łobodziński
2 sierpnia 2022

Marka Renault w Polsce jako jedyna oferuje auta testowe w niespotykanych nigdzie indziej konfiguracjach. Dział Renault Modyfikowane dostarczył mi do testu piwoplan. Osobom mniej wtajemniczonym już tłumaczę, że nie ma on wiele wspólnego z piciem piwa. Ale z jego dostarczaniem już jak najbardziej.

Renault Master piwoplan Plandex – opinia, test

A teraz na poważnie. Zabudowa typu piwoplan jest przeznaczona do dystrybucji towarów, np. napojów (również piwa, jak wskazuje nazwa), materiałów budowlanych czy pasz dla zwierząt itp. Mamy do czynienia zarówno z pojazdem dystrybucyjnym, jak i handlowym przy sprzedaży obwoźnej. Tu chodzi o to, by podjechać do klienta, zdjąć towar i pojechać dalej w ciągu kilku minut. O sprawne otwieranie przestrzeni ładunkowej i jej zamykanie. Dlatego tzw. "firanki" są tak popularne. Taką "firankę" firmy Plandex miałem okazję przetestować.

Zabudowa jest świetna, co potwierdzają ludzie z branży

Sam nie prowadzę firmy zajmującej się takimi przewozami, natomiast nietrudno ocenić kilka rzeczy. Jak choćby jakość wykonania zasłon bocznych czy tylnych dwuskrzydłowych drzwi kontenerowych. Całość pracuje znakomicie i nic się nie zacina.

W nocy łatwo docenić mocne oświetlenie wnętrza
W nocy łatwo docenić mocne oświetlenie wnętrza© fot. Marcin Łobodziński

Zamknięcia funkcjonują lekko i pewnie. Boczne zasłony można otwierać zarówno od przodu do tyłu, jak i na odwrót. Nie trzeba przy tym przeplatać linek, bo firanki poruszają się po specjalnych szynach. Pełne otwarcie i zamknięcie bocznej zasłony trwa kilkanaście sekund. Dobre jest też oświetlenie wnętrza, które włącza się przyciskiem w kabinie.

Z obu stron pojazdu mamy po dwie drabinki i jeszcze jedną z tyłu. Sprytnie chowają się pod podłogą zabudowy. Aby zabezpieczyć tylne drzwi przed przypadkowym zamknięciem się po pełnym otwarciu, zastosowano blokady.

Zamknięcia nie wymagają wysiłku i nie sposób popełnić błąd
Zamknięcia nie wymagają wysiłku i nie sposób popełnić błąd© fot. Marcin Łobodziński

Podłogę wyłożono sklejką antypoślizgową, na której faktycznie nawet towar trudno się przesuwa. Są też zabezpieczenia palet przed przesuwaniem. Użyteczna długość skrzyni ładunkowej to 424 cm, szerokość 221 cm plus 6 cm na stronę poza podłogą do samej zasłony oraz wysokość 221 cm. Ciekawostka – są to wymiary zmierzone, nieznacznie większe niż podaje producent zabudowy, co rzadko się zdarza.

Dodatkowe elementy wyposażenia zewnętrznego to błotniki z matą antyrozbryzgową i aluminiowe zabezpieczenia boczne. Ponadto, kierowca może skorzystać ze skrzynki narzędziowej zamykanej na klucz. Całą zabudowę wyceniono na 29 700 zł netto. A jak to oceniają specjaliści?

Obraz
Obraz;

Zapytałem trzy osoby z branż, które takich pojazdów używają i każda z nich oceniła zabudowę na piątkę. Sam mógłbym nie dostrzegać niuansów, dlatego w tym akurat przypadku zdałem się na ocenę innych. Jeden z nich był wręcz zachwycony łatwością obsługi.

Samochód, który pali inaczej niż inne

O samym Renault Masterze wydawać by się mogło, że napisałem już wszystko, bo liczba aut z przeróżnymi zabudowami i w najróżniejszych konfiguracjach przetestowanych tylko przeze mnie mówi sama za siebie. Niemniej warto tu zaakcentować kilka rzeczy.

Renault Master to dopracowany i ceniony w biznesie model
Renault Master to dopracowany i ceniony w biznesie model© fot. Marcin Łobodziński

Mamy tu do czynienia z przednionapędowym podwoziem, z zestawem długich przełożeń i kołami pojedynczymi. Do niskich prędkości auto jeździ jak zwykły furgon. W mieście pali zaskakująco mało, bo potrafi się zmieścić w 9 l/100 km. I tak po prawdzie nie potrafię tego wyjaśnić, bo masa pojazdu na pusto to aż 2610 kg, więc silnik ma zajęcie.

Trudno to wyjaśnić też długimi przełożeniami w skrzyni, choć ku mojemu zaskoczeniu bardzo dobrze jeździ się w tej konfiguracji po mieście. Jest to też zasługa porządnie zestrojonego silnika 2.3 dCi o mocy 163 KM z bardzo dobrym "dołem". Do tego skrzynia biegów pracuje bardzo lekko, lepiej niż we wcześniej testowanych konfiguracjach Mastera.

Amortyzacja fotela - kapitalna na nierówne, miejskie drogi
Amortyzacja fotela - kapitalna na nierówne, miejskie drogi© fot. Marcin Łobodziński

Do prędkości ok. 80-90 km/h samochód rewelacyjnie przyspiesza i nigdy, nawet w skrajnych warunkach, nie brakuje mu momentu obrotowego (maksimum to 380 Nm dostępne od 1500 obr./min). Czwarty bieg, 1200 obr./min, wciśnięcie pedału gazu i jedzie. Do tego pracuje cicho i kulturalnie. Wszystko zmienia się na trasie.

Tu za sprawą ogromnego oporu, jaki stawia zabudowa, brakuje mocy. Być może problem rozwiązałyby krótsze przełożenia, ale myślę, że tylko w parze z najmocniejszą jednostką generującą 180 KM. O tym, jak duże opory stawia auto, niech świadczą pomiary spalania.

Tu fizyki nie oszukasz - powierzchnia czołowa, pomimo spojlera, robi swoje
Tu fizyki nie oszukasz - powierzchnia czołowa, pomimo spojlera, robi swoje© fot. Marcin Łobodziński

Już przy 90 km/h, kiedy faktycznie czuć wpływ dużej powierzchni czołowej, Master spalał 11,5 l/100 km i to tylko przy 1800 obr./min. To prędkość, od której silnik już nie jest tak chętny do przyspieszania. Przy takiej prędkości żaden z testowanych przeze mnie egzemplarzy nie zużywał więcej niż 10 l/100 km. Nawet tylnonapędowa wywrotka z bliźniakami i bardzo krótkim przełożeniem.

Próbę przy 120 km/h uznaję za niepełną, ponieważ średnia prędkość z niej wyniosła 114 km/h z uwagi na brak chęci do przyspieszania. Tempomat nie zawsze utrzymywał zadaną prędkość. Zatem wynik 19,2 l/100 km jest i tak nieco zaniżony względem tego, gdyby auto cały czas jechało 120 km/h. Wymagałoby to dodatkowo redukcji na piąty bieg przed wzniesieniami. Na szóstym przy 120 km/h obroty to raptem 2500, kiedy maksymalna moc występuje przy 3500 obr./min. Do autostradowych 140 km/h nie udało mi się rozpędzić auta.

Niestety auto stworzone do miasta, na trasie może uzyskać komfortową prędkość ok. 90-110 km/h i nie ma co od niego wymagać więcej. Problem nie leży w samochodzie, lecz w samej zabudowie. Spojler na kabinie z pewnością pomaga, a jednak nie wystarcza. Dodatkowo ogromna powierzchnia boczna wpływa na zachowanie pojazdu przy wietrze oraz w chwilach, kiedy na drodze z dwoma pasami ruchu auta osobowe wyprzedzają z dużą prędkością.

Moja opinia:. Głupio byłoby wystawić niską ocenę temu egzemplarzowi za to, że nie nadaje się do wyjazdów w dłuższe trasy, bo kompletnie nie do tego służy. To tak, jakby mieć pretensję do producenta widelców, że nie da się nimi jeść zupy. W mieście testowy samochód spisywał się doskonale, a jego dynamika czy zużycie paliwa wprost zachwycają. Podobnie jak zabudowa, o której można mówić w samych superlatywach.

Marcin ŁobodzińskiMarcin Łobodziński
Nasza ocena Renault Master:
9/ 10
Plusy
  • Bardzo dobra zabudowa - funkcjonalność i łatwość obsługi
  • Kilka przydatnych rozwiązań dodatkowych
  • Świetna dynamika do ok. 90 km/h
  • Niskie zużycie paliwa w mieście
  • Praktyczna i dopracowana kabina (już nie skrzypi kokpit)
Minusy
  • Samochód nie nadaje się w trasy na długich dystansach
  • Bardzo wysokie spalanie powyżej 90 km/h
  • Maksymalna prędkość praktyczna to ok. 120-125 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/32]

Ranault Master piwoplan Plandex - dane techniczne, spalanie

Renault Master (2021)
Pojemność silnika:2299 cm³
Rodzaj paliwa:Diesel
Typ napędu:Przedni
Skrzynia biegów:Manualna, 6-biegowa
Moc maksymalna:163 KM przy 3500 rpm
Moment maksymalny:380 Nm przy 1500 rpm
Masy i pojemności:
Długość paki:4240 mm
Szerokość paki:2210 mm
Wysokość paki:2210 mm
Ładowność:890 kg
Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej:2500 kg
Pojemność zbiornika paliwa:105 l
Spalanie:
Średnie zużycie paliwa (katalogowo):13,1 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa w mieście:9,0 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze krajowej:11,5 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze ekspresowej:19,2 l/100 km*
Zmierzone zużycie paliwa na autostradzie:--- l/100 km
Ceny (netto):
Podwozie od:112 150 zł
Wersja napędowa od:118 850 zł
Cena zabudowy:29 700 zł
*średnia prędkość 114 km/h
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (2)