Prezent pod choinkę, czyli historii Renault część 1 [geneza motoryzacji]
Firma Renault została założona w 1898 r. jako Renault Freres ("Bracia Renault") przez Louisa, Marcela oraz Fernanda Renault. Pierwszy warsztat firmy mieścił się w szopie na narzędzia na terenie rodzinnej posiadłości w Billancourt, niedaleko Paryża.
20.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:55
Pierwszy samochód wyprodukowany przez Renault pojawił się w Wigilię 1898 roku. Była to prosta konstrukcja, opierająca się na trójkołowcu firmy De Dion Bouton. Wprowadzając liczne przeróbki i ulepszenia Renault rozpoczął seryjną produkcję tego pojazdu w 1900 roku, nazywając go Typ A. Trzy lata później zadebiutował Typ T, samochód o takim samym nadwoziu jak Typ A, jednakże z pierwszym silnikiem, którym Renault zaprojektowało samodzielnie. Dwucylindrowa jednostka o pojemności 1,9 litra miała 14 KM.
Niektóre źródła podają, że pierwszą jednostką skonstruowaną przez Renault był silnik 3,7 litra o mocy 25 KM, jednak tak naprawdę ten motor powstawał równolegle z silnikiem 1,9 i pod maskę samochodu Renault trafił nieco później. Renault wystawiło samochód wyścigowy z tym silnikiem na trasie Paryż - Madryt. Wyścig okazał się bardzo pechowy. Zginął podczas niego Marcel Renault. W 1906 r. z firmy ze względów zdrowotnych odszedł Fernand Renault, a gdy w 1909 r. zmarł, nazwa firmy została zmieniona na Les Automobiles Renault ("Samochody Renault").
Samochody Renault stały się też symbolem francuskiego ruchu oporu podczas I wojny światowej. Zarekwirowane paryskie taksówki, w liczbie 500 sztuk, wszystkie produkcji Renault, przewoziły wojska francuskie na pole bitwy nad Marną. Dzięki temu napór Niemców został zatrzymany, a taksówki będące symbolem zwycięstwa, nazwano je taxi de la Marne. Było to pierwsze w historii wykorzystanie samochodów na taką skalę do przemieszczenia sił zbrojnych.
Po zakończeniu I wojny światowej Renault chciało szybko stworzyć samochód, który odniósłby spory sukces rynkowy. Trwały prace nad modele 6CV, który światło dzienne ujrzał w 1922 roku. Auto testowano przez 203 dni na torze w Miramas. Samochód przejechał tam ponad 16 tysięcy kilometrów, a średnia prędkość, którą osiągnął, to 79 km/h. Testowano także nowy silnik ze zdejmowaną głowicą cylindrów. Jednostka miała niecały litr pojemności i 16 KM mocy.
Nowy model jako pierwszy z samochodów Renault otrzymał hamulce czterokołowe. Auto miało też zakrojoną na szeroką skalę promocję, m.in. z rozmachem przejechało "tournee" przez kontynent afrykański. Produkcja modelu regularnie wzrastała, by pod koniec lat dwudziestych ubiegłego stulecia osiągnąć liczbę 40 tysięcy rocznie.