Premium paliwa to zagrożenie dla starszych silników? Zapytaliśmy mechanika
Reklamowane jako szlachetne czy sportowe paliwa mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc, szczególnie starszym silnikom o wysokim przebiegu - ostrzegają mechanicy. Zamiast przedłużyć ich żywotność, mogą je uszkodzić.
06.08.2024 | aktual.: 30.09.2024 11:07
Mechanicy podchodzą sceptycznie do opinii koncernów paliwowych, które promują paliwa premium jako zawsze korzystne i nieszkodliwe. Testy przeprowadzone przez ADAC wykazały, że zużycie paliwa (premium) może spaść o 1-5 proc., jednak ich ceny są zazwyczaj wyższe o ponad 5 proc. Teoretycznie można mówić o zwiększeniu osiągów, lecz rzadko kto wykorzystuje moc maksymalną.
Jednak w przypadku starszych silników z dużym przebiegiem, korzyści z paliwa premium mogą być znikome. O zdanie na ich temat zapytaliśmy eksperta sieci ProfiAuto Serwis, Adama Lehnorta, który przekazał nam wnioski mechaników sieci.
– To, co teoretycznie powinno pomóc, może zaszkodzić samochodom z dużym przebiegiem – twierdzi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis. – Dodatki uszlachetniające i myjące obecne w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku osady, które mogą zmieszać się z olejem. Można by uznać, że to dobrze, bo silnik jest czystszy, a olej regularnie wymieniany. Niemniej wypłukane osady nagaru zmniejszają szczelność tłoka w cylindrze, co z kolei obniża stopień sprężania i zamiast zwiększenia mocy mamy jej spadek. Co więcej, detergenty w paliwach premium mogą wypłukiwać zanieczyszczenia z układu paliwowego, które mogą uszkodzić wtryskiwacze.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Paliwa premium i te o wyższej liczbie oktanowej są szczególnie niewskazane w silnikach bez czujnika spalania stukowego. Choć większość takich jednostek pochodzi z lat 90. lub jeszcze starszych, to wciąż są one obecne na drogach, a ich właściciele nie zawsze oszczędzają na wszystkim.
Lehnort wyjaśnia, że paliwa premium zawierają dodatki przeciwstukowe, które chronią tłoki i zawory przed wypaleniem, a nawet głowicę silnika przed uszkodzeniem przez spalanie stukowe. Gdy silnik nie posiada czujnika spalania stukowego, paliwo o wyższej liczbie oktanów może opóźnić proces spalania do tego stopnia, że silnik straci moc, zamiast ją zyskać. Aby rzeczywiście skorzystać z paliwa o wyższej liczbie oktanów, konieczne byłoby dostosowanie kąta wyprzedzenia zapłonu i permanentne stosowanie tego rodzaju paliwa.
Chemia zamiast paliwa premium
Jeżeli planujecie raz na jakiś czas zatankować paliwo premium do swojego starszego samochodu, aby poprawić jego osiągi, mechanicy sugerują lepszą opcję. Zastosowanie chemii dodawanej do paliwa co pięć tysięcy kilometrów może być korzystniejsze. Produkty te, opracowane z myślą o silnikach, nie są już tylko "czarami", lecz według mechaników stanowią dobrą alternatywę dla paliw premium.
W szczególności chodzi o produkty inżynierii molekularnej, wykorzystujące nanotechnologię i mikrotechnologię (w tym grafen), których efekty są potwierdzane w testach długodystansowych, na hamowniach i w sporcie wyczynowym. Ogólnie jest to bardziej ekonomiczna opcja w porównaniu z regularnym tankowaniem paliwami premium.
Ale co z benzyną E10?
Do tej pory w żaden sposób nie zostało udowodnione, jakoby benzyna E10 mogła szkodzić starszym silnikom, choć organizacje motoryzacyjne przestrzegają przed jej stosowaniem. Nie ma jednak żadnych testów czy badań na ten temat. Wszystkie ostrzeżenia opierają się na założeniach, że z podwyższoną zawartością etanolu niektóre materiały układu paliwowego będą reagować niekorzystnie.
Adam Lehnort wyjaśnił wpływ większej zawartości etanolu na sam proces spalania. Zwraca uwagę na większe natlenienie paliwa, które ma więcej alkoholu oraz na naturalne podniesienie liczby oktanowej benzyny. W paliwach z niską zawartością alkoholu wysoką liczbę oktanową uzyskuje się w sposób niejako sztuczny, przez zwiększenie zawartości związków ETBE, które niekorzystnie działają na komorę spalania. Tworzą osady, które negatywnie wpływają na proces spalania mieszanki.