Pracownicy Stellantis wywalczyli podwyżki. Na razie tylko we Włoszech

Włoski przemysł motoryzacyjny nie radzi sobie najlepiej. Mimo to największy rodzimy koncern postanowił zmotywować pracowników zwiększeniem ich wynagrodzeń.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Koncern Stellantis oraz włoskie związki zawodowe podpisali porozumienie o ogólnym wzroście wynagrodzeń w wysokości 6,6 proc. w okresie 2025-2026. Pierwsza podwyżka o 3,7 procent wejdzie w życie w tym miesiącu, podczas gdy płace wzrosną o kolejne 2 procent od stycznia przyszłego roku i o 0,8 procent od listopada 2026 r.

Porozumienie obejmuje ponad 60 000 pracowników włoskich pracowników Stellantis zatrudnionych m.in. w Ferrari, Iveco i CNH. Wszystkie te firmy mają swoje korzenie w byłej grupie Fiata.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy elektryczna Izera z Polski odniesie sukces? "Te samochody trzeba będzie sprzedać"

Podwyżki są wynikiem sześciomiesięcznych negocjacji, podczas których nie ogłoszono żadnego strajku i częścią strategii zapoczątkowanej w 2023 roku, zgodnie z którą wynagrodzenia włoskich pracowników Stellantis wzrosły o 11 proc. Wraz z ostatnimi podwyżkami całkowity wzrost wynagrodzeń na koniec czteroletniego okresu wyniesie 18,7 procent, podały związki zawodowe.

Gianluca Ficco ze związku zawodowego UILM, cytowany przez "Automotive News Europe" stwierdził, że to niezwykłe osiągnięcie.

"Odzyskaliśmy (utraconą) siłę nabywczą w bardzo trudnym kontekście wysokiej inflacji i kryzysu w przemyśle motoryzacyjnym" — powiedział. "Uważamy, że ta umowa może stać się przykładem pozytywnych stosunków pracy dla całego sektora metalowo-mechanicznego".

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km