Porsche 911 Dakar RED58 Special © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski

Porsche 911 Dakar RED58 Special: polskie porsche debiutuje na polskiej pustyni

Mariusz Zmysłowski

Jest godzina 9:11 wieczorem. Stojąc na skraju Pustyni Błędowskiej, obserwuję nadciągające w pióropuszach piachu 911 Dakar. W tym momencie jeszcze nie wiem, że ten jeden z 2500 egzemplarzy terenowych porsche nie jest najbardziej wyjątkowym autem w okolicy. Za moment spomiędzy drzew wyjedzie prawdziwa gwiazda wieczoru, a obok niej stanie człowiek, od którego wszystko się zaczęło.

Tym człowiekiem jest Sobiesław Zasada – legenda polskiego motosportu i kierowca, który jako jeden z pierwszych na świecie zbierał doświadczenie rajdowe za sterami Porsche 911. Jednym z największych wyzwań, jakie Polak postawił przed maszyną z Zuffenhausen, był maraton Londyn-Sydney, morderczy rajd na dystansie 16 tys. km. Zespół w składzie Sobiesław Zasada i Marek Wachowski w 1968 roku w aucie z numerem 58 zameldował się na mecie na czwartej pozycji.

Chociaż Polacy uplasowali się tuż za podium, ich wyczyn był i tak wybitnym osiągnięciem. Należy bowiem wiedzieć, że australijską część rajdu zaczynali na 13. pozycji w klasyfikacji generalnej. To właśnie w najtrudniejszym, trwającym trzy doby jazdy niemal bez przerwy fragmencie maratonu, Polacy wspięli się prawie na sam szczyt, wygrywając większą część etapów.

Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski

By upamiętnić to wydarzenie i oddać hołd nie tylko załodze, ale i maszynie, która wtedy dotarła do mety, Porsche Polska przy współpracy z centralą w Zuffenhausen zrealizowało projekt RED58 Special, bazujący na 911 Dakar.

Maszyna powstała w ramach programu Sonderwunsch, który pozwala na ponadprzeciętną personalizację modeli z rodzin 911, 718Taycan. Właściwie personalizacja jest tutaj niedopowiedzeniem. Przy budowie auta w Sonderwunsch właściciel samochodu staje się współautorem wyjątkowego pojazdu, a najlepsi eksperci z Zuffenhausen są w stanie zmodyfikować elementy pojazdu w stopniu, którego nie znajdziecie w żadnym katalogu.

Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski

Prace projektowe mogą trwać nawet rok, ale jeśli już zapaliliście się, żeby poddać fabrycznej kuracji indywidualizującej swoje auto (tak, fabryka przyjmuje też samochody już wyprodukowane w ramach Sonderwunsch Factory Re-Comission), muszę ostudzić wasz zapał. Kolejka obecnie urosła już do poziomu około 6 lat.

To nie powinno dziwić – polski projekt doskonale pokazuje, jak dokładnie można dostosować wóz do swoich potrzeb, czy – jak w tym przypadku – do potrzeb zgodności historycznej.

Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski

911 Dakar RED58 Special wyróżnia ponad 50 modyfikacji i detali, które wykraczają poza katalog. Kluczowy był oczywiście kolor samochodu. Oryginalny #58 Zasady pokryty był lakierem Blut Orange. Istniała możliwość pomalowania Dakara takim lakierem w ramach Paint to Sample Plus, ale przygotowanie tego procesu wymaga aż 18 miesięcy, dlatego auto zostało polakierowane ręcznie, przez eksperta fabrycznego Porsche. Ręcznie namalowane zostały także oznaczenia numerowe na drzwiach oraz napis POLAND poniżej tylnej szyby.

Niestandardowe są także przednie reflektory. By zachować wizualną zgodność historyczną, należało zrezygnować z ciemnych wkładów lamp, które są teraz standardem w 992. Tym sposobem RED58 jest jednym z tylko dwóch egzemplarzy 992, które zostały wyposażone w fabryczne jasne przednie światła. Drugim autem jest 911 Sally Special upamiętniające bohaterkę filmów animowanych z serii "Auta".

  • Porsche 911 Dakar RED58 Special
  • Porsche 911 Dakar RED58 Special
  • Porsche 911 Dakar RED58 Special
  • Porsche 911 Dakar RED58 Special
  • Porsche 911 Dakar RED58 Special
  • Porsche 911 Dakar RED58 Special
[1/6] Porsche 911 Dakar RED58 Special Źródło zdjęć: Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski

Felgi oraz klamki lakierowane są w kolorze Brilliant Silver, również zachowując zgodność historyczną. Wśród innych cech personalizacyjnych można wymienić żółte ucha holownicze, lakierowane wsady pod zagłówkami w fotelach kubełkowych, hafty 58 na zagłówkach, wytłoczony autograf Sobiesława Zasady na podłokietniku, plakietki z autografami na słupkach B oraz logo maratonu Londyn-Sydney, wyświetlane projektorami LED pod drzwiami.

W zestawie do RED58 Special przygotowany został zegarek. Porsche Design Chronograph 911 Dakar o oznaczeniu 58, zgodnym z numerem limitacji samochodu, bo – tak – jest to Dakar o numerze 58/2500. Zegarki z kopertą z węglika tytanu są limitowane do 2500 sztuk i mogą je zamówić wyłącznie klienci, którzy kupią 911 Dakar. Otrzymają wtedy zegarek o oznaczeniu zgodnym z numerem auta.

Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski


Idea stworzenia specjalnej edycji 911 związanej z Sobiesławem Zasadą sięga 2014 roku, kiedy do polskiej oferty trafiło Porsche 911 Carrera S Martini Racing Edition. Tak zrodziło się nasze marzenie o zaprojektowaniu wyjątkowej, "polskiej" edycji 911. [...] Gdy pojawiły się zapowiedzi 911 Dakar, nie było już wątpliwości, na jakim wariancie powstanie specjalna edycja 911 Dakar RED58 Special, nawiązująca do czerwono-pomarańczowego samochodu, którym Sobiesław Zasada i Marek Wachowski przejechali rajdowy szlak wiodący z Wielkiej Brytanii do Australii.

Wojciech Grzegorski
Dyrektor marki Porsche w Polsce

Zastanawiacie się pewnie – a co z oryginalnym samochodem Zasady i Wachowskiego? Niestety maszyny, które były doprowadzone do granic swoich możliwości w trakcie maratonu, nie wracały do Europy – były tak zniszczone, że po prostu nie opłacało się ich ściągać. Dlatego Porsche 911 z numerem 58 zostało w Australii. Po długich poszukiwaniach auto razem z zewnętrzną klatką bezpieczeństwa udało się odnaleźć filmowcowi Andrzejowi Ślązakowi i dziennikarzowi Wojciechowi Jureckiemu. Z poszukiwań i późniejszej renowacji auta powstaje film "RED58".

Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski

Wraz z premierą Porsche 911 Dakar RED58 Special, premierę miał także album Piotra Sielickiego "Kronika Porsche. Polskie historie", który opowiada tekstem i wieloma niepublikowanymi do tej pory zdjęciami historię startów Porsche w rajdach całego świata. W centrum uwagi są tutaj, zgodnie z tytułem, wątki polskie.

Chociaż premiera RED58 Special miała charakter niezwykle kameralny, niesamowita jest jej waga. Upamiętniała bowiem wielkiego polskiego kierowcę i niesamowite osiągnięcie naszej załogi w sposób do tej pory niespotykany. Nie było do tej pory fabrycznego one-offa tak dobrze i z klasą świętującego osiągnięcia biało-czerwonych.

Galeria zdjęć Porsche 911 Dakar RED58 Special

Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special
Porsche 911 Dakar RED58 Special
+19
Wybrane dla Ciebie
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku