Poradnik iParts.pl. Kupiłeś lub zamierzasz kupić używane auto? Sprawdź, co powinieneś koniecznie wymienić po jego zakupie?
Rynek wtórny samochodów osobowych ma się w Polsce wyśmienicie. Uwielbiamy kupować samochody używane, choć nie zawsze wiemy, jak należy zachować się po takim zakupie. W niniejszym poradniku eksperci Iparts.pl mają dla Was garść najważniejszych wskazówek dotyczących tego właśnie etapu. Jakiego rodzaju prace i przeglądy należy przeprowadzić po zakupie używanego auta? Co koniecznie trzeba wymienić, żeby czuć się bezpiecznie i komfortowo w „nowym” samochodzie?
02.11.2020 | aktual.: 16.03.2023 15:44
Krok 1. Sprawdzenie stanu łańcucha rozrządu, wymiana układu napędu wałka rozrządu razem z paskiem rozrządu.
Bez względu na markę, model oraz rocznik zakupionego samochodu używanego, listę czynności koniecznych do wykonania po dotarciu do domu powinna otwierać kontrola i/lub wymiana układu napędu wałka rozrządu. Zaczynamy od czynności, której zaniedbanie może pociągnąć za sobą najbardziej kosztowne skutki.
- Jeśli w skład układu rozrządu wchodzi łańcuch, należy koniecznie sprawdzić jego napięcie – zbyt luźny łańcuch może skutkować wieloma przykrymi awariami.
- W układzie z paskiem rozrządu powinniście obowiązkowo wymienić nie tylko sam pasek, ale też pompę wody i napinacze – zlekceważenie tego może doprowadzić do zerwania paska i zniszczenia silnika.
Wymianę układu rozrządu warto przeprowadzić mimo wszelkich zaświadczeń, iż pasek był niedawno wymieniany przez poprzedniego właściciela. Robi się to zawsze, tak na wszelki wypadek, dla spokoju ducha nowego kierowcy.
Krok 2. Wymiana wszelkich płynów eksploatacyjnych
Może Wam się to wydawać zbyt daleko idącą ostrożnością, ale wierzcie nam – jest to podyktowane wyłącznie zdrowy rozsądkiem i doświadczeniem popartym bolesnymi przykładami wielu polskich kierowców. Wymiana płynów eksploatacyjnych w nowo zakupionym aucie używanym jest konieczna, ponieważ nigdy nie będziecie mieć 100% pewności co do ich stanu, jakości i czasu, kiedy ostatnio została przeprowadzona. O których płynach w szczególności nie wolno zapominać?
- Olej silnikowy – jego wymiana to podstawa. Po zakupie auta używanego należy sprawdzić, jaki olej powinien być w nim używany, obecnie używany spuścić, a w jego miejsce wlać nowy, odpowiednio dopasowany. Taką wymianą nie tylko dbacie o silnik i zapewniacie sobie święty spokój na dłuższy czas, ale też możecie poprawić pracę auta i usunąć kilka problemów (użycie płukanki do silnika mile widziane!)
- Olej przekładniowy – ręka w górę, kto pomyślałby o wymianie oleju w skrzyni biegów? Praktyka pokazuje, że niewielu o tym myśli i stąd biorą się liczne problemy ze zużytą przekładnią.
- Płyn hamulcowy – kolejny na liście płynów, które koniecznie trzeba wymienić po zakupie używanego auta. Zróbcie to, nawet jeśli jego były właściciel zapewniał Was, że płyn hamulcowy wymieniał przed dwoma dniami. Znana Wam dobrze zasada ograniczonego zaufania obowiązuje również w takich przypadkach.
Oczywiście, wymienić powinniście również pozostałe płyny, nawet tak – wydawałoby się – mało znaczące, jak płyn chłodzący czy płyn do spryskiwaczy. Bo czy ktoś z Was może mieć absolutną pewność, że w chłodnicy nie krąży zwykła kranówa, a szyb nie będziecie spryskiwać mieszanką octu z denaturatem?
Krok 3. Wymiana wszystkich filtrów
Filtry to kolejna kategoria części, które po zakupie auta używanego powinny zostać wymienione natychmiast i w komplecie. Nie pomijajcie przy tej czynności niczego! Filtr oleju wymienicie przy okazji wymiany oleju, o filtrze paliwowym być może również nie zapomnicie, ale co z resztą? Najlepiej od razu zaopatrzcie się w komplet filtrów do Waszego nowego samochodu i wymieńcie je podczas kilku pierwszych dni jego używania. Nie przegapcie przy tym często pomijanego filtra kabinowego. Gwarantujemy Wam, że poprzedni właściciel, nawet jeśli wymieniał go przed sprzedażą auta, wybierał raczej produkt z najniższej półki cenowej, a tym samym i jakościowej.
Krok 4. Kontrola układu hamulcowego oraz ewentualna wymiana klocków, tarcz i przewodów
Jeśli nie kupowaliście auta na ślepo, jego układ hamulcowy powinien znajdować się we w miarę dobrym stanie. Jednak tak naprawdę większość kupujących o jego prawdziwej przydatności przekonuje się dopiero po samym zakupie. Nawet jeśli hamulce już sprawdzaliście, zróbcie to jeszcze raz, na spokojnie. Szczególną uwagę musicie tym razem zwrócić na stan zużycia:
- klocków hamulcowych – być może trzeba pomyśleć o ich wymianie?;
- tarcz hamulcowych – możliwe, że dopiero teraz zauważycie np. ślady ich nierównomiernego zużycia;
- przewodów hamulcowych – zarówno tych elastycznych, jak i sztywnych. W starszych samochodach ich stan zwykle pozostawia wiele do życzenia.
Pamiętajcie, że układ hamulcowy to jeden z gwarantów Waszego bezpieczeństwa na drodze. Jego stanu nie wolno lekceważyć i lepiej jest ponieść dodatkowe koszty, niż wielokrotnie większe straty.
Ile to wszystko kosztuje? Na jakie wydatki powinniście się przygotować?
Największą przeszkodą do przeprowadzenia wszystkich niezbędnych wymian części w samochodzie używanym zawsze stanowią finanse. Po to kupujemy auta używane, aby było taniej, tymczasem okazuje się, że trzeba będzie dodatkowo przeznaczyć niemałą sumkę na nowe płyny i części. Jak spora będzie to sumka?
Na przykładzie najpopularniejszego obecnie w Polsce samochodu, czyli Skody Octavii 3 1,6 TDI, podajemy przybliżone ceny w sklepie iParts.pl (opierając się jedynie na najlepszych producentach):
- Zestaw paska rozrządu marki Bosch(https://www.iparts.pl/czesc/rozrzad-zestaw-paska-bosch-1987946589,0-30-1987946589-1671639.html follow) – 426 zł
- Pasek rozrządu Febi Bilstein(https://www.iparts.pl/czesc/pasek-rozrzadu-febi-bilstein-48288,0-101-48288-1479881.html follow) – 60 zł
- Olej silnikowy Vaico 5 litrów(https://www.iparts.pl/czesc/olej-silnikowy-vaico-v600054,0-162-v600054-1311716.html follow) – 216 zł
- Płyn hamulcowy Valeo 1 litr(https://www.iparts.pl/czesc/plyn-hamulcowy-valeo-402408,0-21-402408-972556.html follow) – 41 zł
- Płyn do chłodnicy Febi Bilstein 5 litrów(https://www.iparts.pl/czesc/plyn-do-chlodnicy-febi-bilstein-38201,0-101-38201-995531.html follow) – 110 zł
- Filtr oleju marki Filtron(https://www.iparts.pl/czesc/filtr-oleju-filtron-oe6883,0-256-oe6883-1437569.html follow) – 19 zł
- Filtr paliwa Filtron(https://www.iparts.pl/czesc/filtr-paliwa-filtron-pe9739,0-256-pe9739-971023.html follow) – 42 zł
- Filtr powietrza Filtron(https://www.iparts.pl/czesc/filtr-powietrza-filtron-ap1395,0-256-ap1395-910608.html follow) 36 zł
- Filtr kabinowy Meyle – 34 zł
Oczywiście, decydując się na nieco mniej renomowane marki lub tańsze zamienniki, odpowiednio obniżacie koszt poszczególnych części. W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości związanych z wyborem konkretnych produktów, zapraszamy do kontaktowania się z naszymi ekspertami iParts.pl.
A na koniec drobna podpowiedź dla tych, którzy samochodu jeszcze nie kupili, ale wkrótce zamierzają. Pamiętajcie, że konieczność wymiany wszystkich opisanych przez nas części i podzespołów może przyjść Wam z pomocą podczas negocjowania ceny każdego auta używanego. Uświadamiając jego właścicielowi, jakiego rodzaju inwestycje Was czekają, macie solidną podstawę do żądania obniżenia oczekiwanej przez niego kwoty.