Polski rynek samochodów osobowych – marzec 2016
Rynek motoryzacyjny w kraju rozkwita, choć wciąż napędzają go firmy. Marzec tego roku był kolejnym, rekordowym miesiącem.
06.04.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:21
Lepszy o 16,54 proc. o lutego i o 16,68 proc. od marca roku ubiegłego, a wszystko za sprawą 39 231 rejestracji przeprowadzonych w trzecim miesiącu 2016. Jeśli chodzi o wyniki miesięczne, to ostatnim tak dobrym miesiącem był grudzień 2010 – informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Natomiast od 15 lat nie było tak dobrego marca dla polskiego rynku samochodów osobowych. Kwartalnie bieżący rok wyprzedza ubiegły o 14,13 proc.
Niestety wzrost zakupów to jednoczesny wzrost udziału firm. W marcu 68,2 proc. rejestracji przypada na samochody dla przedsiębiorców. Prawda jest taka, że klienci indywidualni kupili w tym miesiącu o 0,61 proc. mniej samochodów niż 12 miesięcy temu. Udział firm od początku roku wynosi teraz 61,87 proc.
Liczba rejestracji TOP10 w okresie styczeń-marzec 2016 (marki) | ||
---|---|---|
Poz. | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 13 205 |
2. | Toyota | 11 498 |
3. | Volkswagen | 10 135 |
4. | Opel | 8 232 |
5. | Ford | 7 143 |
6. | Kia | 5 459 |
7. | Renault | 4 879 |
8. | Hyundai | 4 471 |
9. | Dacia | 3 973 |
10. | Nissan | 3 847 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
Volkswagen po dwóch dość słabych miesiącach, na tle innych marek zaczyna wypływać. W marcu to właśnie niemieckie samochody okazały się najchętniej wybierane przez klientów, a numerem jeden wśród modeli został Golf. Co ciekawe, popyt na Golfa w skali miesiąca wzrósł o niesamowite 32 proc. Samar określa ten wynik jako „zastanawiający”. Czyżby jakaś pojedyncza firma odebrała kilkadziesiąt samochodów? A może to dilerzy masowo rejestrują swoje auta? Tego nie wiemy. Dla porównania Škoda Octavia, która spadła na drugie miejsce zyskała ledwie 5,72 proc w skali miesiąca. Volkswagenowi jeszcze nie udało się dogonić Toyoty, do której traci od stycznia 1102 samochody. O dogonieniu Škody na chwilę obecną nie ma mowy. Kolejne miejsca w rankingu zajmują Opel, Ford, Kia, Renault, Hyundai, Dacia i Nissan.
Liczba rejestracji TOP10 - marzec 2016 (modele) | ||
---|---|---|
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Volkswagen Golf | 1 545 |
2. | Skoda Octavia | 1 361 |
3. | Opel Astra | 1 326 |
4. | Toyota Auris | 1 160 |
5. | Skoda Fabia | 1 134 |
6. | Volkswagen Passat | 1 013 |
7. | Ford Focus | 995 |
8. | Toyota Yaris | 964 |
9. | Nissan Qashqai | 866 |
10. | Dacia Duster | 779 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
Liczba rejestracji TOP10 w okresie styczeń-marzec 2016 (modele) | ||
---|---|---|
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Octavia | 4 245 |
2. | Skoda Fabia | 3 978 |
3. | Opel Astra | 3 466 |
4. | Volkswagen Golf | 3 304 |
5. | Toyota Yaris | 3 099 |
6. | Toyota Auris | 3 053 |
7. | Ford Focus | 2 335 |
8. | Skoda Rapid | 2 246 |
9. | Volkswagen Passat | 2 244 |
10. | Dacia Duster | 1 969 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
Ciekawie dzieje się w segmencie premium, w którym w marcu rywali znokautowało Volvo. Można było się spodziewać po szwedzkiej marce, że w końcu zaatakuje trzecie miejsce, z którego zepchnęło ostatecznie Mercedesa i to licząc okres styczeń-marzec. Volvo wyprzedziło w styczniu z wynikiem 1 206 rejestracji markę BMW o 27, Audi o 44 i Mercedesa o 289. Ostatecznie Volvo wyprzedza Mercedesa o 80 rejestracji tracąc do drugiego Audi 298 na przestrzeni tego roku.
Hitem marki Volvo wciąż pozostaje model XC60, który ponad trzykrotnie częściej wyjeżdża z salonów niż inne SUV-y XC90 oraz XC70. Ciekawe, co będzie się działo gdy klienci zaczną odbierać poliftowe V40 oraz nowe S90 i V90.