Policjant spojrzy na opony i mandat. Przepisy o "zimówkach" w Europie
Polskie przepisy nie zobowiązują kierowców do używania zimą ogumienia przystosowanego do panującej pory roku. Jednak w niejednym kraju Unii Europejskiej prawo z mniejszą ufnością podchodzi do zdrowego rozsądku zmotoryzowanych i wymaga odpowiedniego ogumienia. Co ciekawe, nie zawsze muszą być to "zimówki".
Czym jest opona zimowa?
Zanim zaczniemy wymieniać poszczególne kraje i obowiązujące w nich regulacje, warto wspomnieć o tym, jakie ogumienie za granicą uważa się za zimowe. Najbezpieczniej będzie przyjąć wykładnię, jaką od końca 2024 r. przyjęły Niemcy.
Od 1 października 2024 r. w Niemczech obowiązują zaostrzone przepisy dotyczące opon zimowych. Zgodnie z nowymi regulacjami, ogumienie oznaczone wyłącznie symbolem M+S (mud and snow – błoto i śnieg) nie jest już uznawane za opony zimowe. Obecnie jedynie opony z certyfikatem 3PMSF (symbol płatka śniegu w obrysie trzech górskich szczytów) są uznawane za ogumienie zimowe.
Oznaczenie M+S, może, ale nie musi oznaczać przystosowania opon do zimowych warunków. Bywa ono stosowane zarówno dla opon zimowych, jak i całorocznych oraz terenowych, a te nie zawsze sprawdzają się w niskich temperaturach. Natomiast 3PMSF potwierdza, że opony przechodzą testy homologacyjne i spełniają konieczne standardy, wymagane do bezpiecznej jazdy zimą.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Elektryczna Mazda 6e. Ale z tym ładowaniem to dajcie spokój, kto to widział
Dzięki specjalnej mieszance gumy, zapewniają one odpowiednią elastyczność oraz przyczepność nawet przy niskich temperaturach. Dlatego wybierając się za granicę, najlepiej uznać, że mamy zimowe opony tylko wtedy, gdy jest na nich symbol 3PMSF. W praktyce może więc być to ogumienie typowo zimowe, jak i całoroczne - o ile jest na nim symbol 3PMSF.
Przepisy w poszczególnych krajach
Jakie prawo w kwestii sezonowego ogumienia obowiązuje w poszczególnych krajach naszego kontynentu? Sprawdziłem to, korzystając z danych opublikowanych przez Komisję Europejską.
Austria
Dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t ogumienie zimowe jest obowiązkowe na drogach pokrytych śniegiem lub lodem. Pojazdy o DMC powyżej 3,5 t mają mieć opony zimowe od 1 listopada do 15 kwietnia w przypadku ciężarówek lub od 1 listopada do 1 marca w przypadku autobusów.
Chorwacja
Od 15 listopada do 15 kwietnia samochody o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t muszą mieć zimowe opony na wszystkich kołach (dopuszczalne ogumienie M+S). Co ciekawe, zamiast "zimowek" kierowca może mieć letnie opony, o ile głębokość ich bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm, a także łańcuchy gotowe do użycia.
Czechy
Obowiązek używania zimowych opon od 1 listopada do 31 marca, jeśli na drodze jest śnieg lub lód.
Estonia
Obowiązek używania zimowych opon od 1 grudnia do 1 marca.
Finlandia
Obowiązek używania zimowych opon od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
Francja
Ogumienie zimowe, albo gotowe do użycia łańcuchy, są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca na drogach oznaczonych specjalnym znakiem (napis "ZONE" oraz rysunek gór i opony). Głównie chodzi o drogi górskie.
Litwa
Opony zimowe obowiązkowe od 10 listopada do 31 marca. Dopuszczalne również opony M+S.
Luksemburg
Opony zimowe wymagane, gdy na drogach występują zimowe warunki.
Łotwa
Opony zimowe wymagane od 1 grudnia do 1 marca.
Niemcy
Obowiązek używania zimowych opon w czasie, gdy na drogach występują zimowe warunki (śnieg lub lód).
Norwegia
Zimowe opony, a także łańcuchy, są wymagane zawsze wtedy, gdy występują zimowe warunki drogowe.
Rumunia
Zimowe ogumienie wymagane na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
Słowacja
Zimowe ogumienie wymagane na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
Słowenia
Zimowe opony wymagane od 15 listopada do 15 marca niezależnie od warunków, a poza tyi okresem zawsze wtedy, gdy droga pokryta jest śniegiem lub lodem.
Szwecja
Od 1 grudnia do 31 marca obowiązkowe opony zimowe, gdy na drodze panują zimowe warunki (decyduje policjant).
Włochy
Obowiązkowe opony zimowe od 15 października do 15 kwietnia na drogach wybranych regionów, a także trasach opatrzonych znakami drogowymi.