Podejście numer jeden – MTM A7 Sportback 3.0 TDI Quattro M‑Cantronic (2011)
MTM jest prawdopodobnie pierwszą firmą, która dokonała jakichkolwiek zmian w Audi A7 Sportback. Na celownik wzięto 245-konny model z silnikiem wysokoprężnym.
08.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:16
Audi A7 Sportback to konkurent Mercedesa CLS czy też Porsche Panamery. Firma z Ingolstadt wyczuła, że może odkroić kawałek tortu o nazwie „duże sedany udające coupé” dla siebie. W tej kategorii Audi nie jest debiutantem, bo przecież posiada w ofercie też mniejsze A5 Sportback. Żeby być precyzyjnym, to trzeba dodać, że A7 Sportback nie jest sedanem, tylko liftbackiem.
Ten wielki luksusowy samochód na rynku niemieckim jest sprzedawany z trzema silnikami w czterech specyfikacjach, w tym z „dieslem”. Jest to jednostka V6 o kącie rozwidlenia cylindrów wynoszącym 90[sup]o[/sup]. Motor ma objętość skokową 3,0 l i dzięki pomocy turbosprężarki o zmiennym ustawieniu łopatek kierownicy wytwarza moc 245 KM w zakresie od 4000 do 4500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy sięgający pół tysiąca niutonometrów dostępny jest przy 1400-3250 obr./min.
Motoren Technik Mayer użył elektronicznego modułu M-Cantronic przystosowanego do silników o zapłonie samoczynnym. Wraz z instalacją chip ten kosztuje 1393 euro, a mechanik potrzebuje 1,5 h, żeby go zamontować i wyregulować auto. „Zawirusowanie” silnika zwiększa jego moc do 285 KM (przy 4000-4500 obr./min), a moment obrotowy do 580 Nm (w przedziale od 2500 do 3200 obr./min).
MTM nie podaje osiągów A7 po tej przeróbce. Przypomnę, że fabryczne Audi potrzebuje tylko 6,30 s na przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Jest to zasługa zarówno silnika, jak i dwusprzęgłowej, 7-biegowej skrzyni biegów oraz napędu na wszystkie koła. Prędkość maksymalna seryjnego wozu to 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Z pewnością parametry drogowe MTM A7 są nieco lepsze.
Przedstawiane auto porusza się na 9-ramiennych felgach Bimoto. Nie wiadomo jaki mają dokładnie rozmiar, bo tuner nie poinformował o nim. Te koła produkowane są w średnicach od 19 do 21”. Do nabycia są także tuleje dystansowe o grubości 20 i 30 mm w cenie 173 euro za dwie sztuki (z instalacją).
Zwiększenie mocy do 285 KM zbliża MTM A7 Sportback do seryjnego auta z 3-litrowym benzynowym silnikiem. Wkrótce można się spodziewać bardziej zaawansowanych zmian, przy czym będą to tylko modyfikacje techniczne.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V6, 90supo/sup, ZS
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 285 KM przy 4000-4500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 96,06 KM/l (82,58 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 580 Nm przy 2500-3200 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1845 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,47 kg/KM (seryjny – 7,53 kg/KM)
- Długość: 4969 mm
- Szerokość: 1911 mm
- Wysokość: 1420 mm
- Rozstaw osi: 2914 mm
Źródło: mtm • automobilesreview (foto)