Używany Peugeot 406 - typowe awarie i problemy
Peugeot 406 to jedno z najciekawszych aut klasy średniej połowy lat 90. Wiele egzemplarzy tego samochodu nadal jeździ po polskich drogach i ma rzeszę entuzjastów. W związku z tym postanowiliśmy spojrzeć na 406 pod kątem awaryjności.
01.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:31
Samochód zadebiutował w 1995 roku, a rok później w salonach pojawiły się dwie nowe odmiany: kombi i coupe. W 1999 roku 406 przeszło lifting, a do oferty trafiły nowe silniki. Pod maską tego Peugeota klasy średniej pracują następujące jednostki napędowe:
- R4 1,6 (88 KM)
- R4 1,8 (90,110- 116 KM)
- R4 2,0 (132- 136 KM)
- R4 2,0 HPI (140 KM)
- R4 2,0 T (147 KM)
- R4 2,2 (158 KM)
- V6 2,9 (190- 270 KM)
- R4 1,9 D (69 KM)
- R4 1,9 TD (90 KM)
- R4 2,1 TD (109 KM)
- R4 2,0 HDI (90- 109 KM)
- R4 2,2 HDI (133 KM)
Spośród silników benzynowych najlepszym wyborem będzie 2,0-litrowy R4 o mocy 136 KM. Dla szukających mocniejszych wrażeń Peugeot ma w swojej ofercie równie bezawaryjne motory V6, które jednak sporo palą.
Odradzamy zakup silników 1,8 l, w których często dochodzi do nadmiernego zużycia oleju. Nie warto też inwestować w nowszej generacji 2,0-litrową jednostkę HPI z bezpośrednim wtryskiem paliwa z powodu osadzającego się nagaru w głowicy silnika, którego usunięcie wymaga demontażu samej głowicy.
Spośród diesli najbardziej godny polecenia jest 2,0-litrowy silnik HDI - dynamiczny, trwały i niedrogi w serwisowaniu. Do bezproblemowych wariantów zaliczają się też wolnossące 1,9 D, jednak jednostka ta jest zdecydowanie za słaba jak na samochód tej wielkości. Aby uniknąć wysokich kosztów utrzymania, radzimy omijać motory uzbrojone w filtr cząstek stałych. Jeśli się zatka, za jego wymianę zapłacimy kilka tysięcy złotych.
Najsłabszym punktem 406 jest zawieszenie. Wybite łączniki stabilizatora, uszkodzone drążki zbieżności oraz osłony przegubów napędowych to najczęściej występujące usterki tego układu. Niekiedy zdarzają się również wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów. Dość często pojawiają się też nieszczelności w układzie wspomagania kierownicy, a także w układzie chłodzenia.
Zawodne mogą być także rozrusznik i silniczek krokowy odpowiedzialny za jałową prędkość obrotową silnika. W jednostkach zasilanych olejem napędowym często występują problemy z turbosprężarką, wtryskiwaczami i dwumasowym kołem zamachowym. Są to jednak przypadłości większości nowoczesnych diesli. Co jeszcze może zawieść w Peugeocie 406? Zawór recyrkulacji spalin EGR i koło pasowe też nie należą do najtrwalszych elementów.
Kolejnym słabym punktem tego modelu jest szczególnie podatna na wilgoć instalacja elektryczna. W tym przypadku należy zwrócić uwagę przede wszystkim na przełączniki kierunkowskazów, komputer komfortu BSI, elektrycznie otwierane szyby oraz immobiliser.
Ponadto w niektórych egzemplarzach zaciera się silniczek odpowiedzialny za zamykanie i otwieranie klapy obiegu wewnętrznego wentylacji. W 406 mogą również wystąpić problemy z prędkościomierzem, który wyraźnie przekłamuje rzeczywistą prędkość.
Najtańsze egzemplarze Peugeota 406 kosztują około 5000 zł. Awaryjność tego auta zależy w zasadzie od egzemplarza, na jaki się trafi.