Panda ma już 30 lat!

Panda ma już 30 lat. Jest to jeden z najważniejszych modeli Fiata. Debiut Pandy odbył się w roku 1980, kiedy to doceniano go głównie za dużą funkcjonalność, a także przyjazną dla portfela cenę. Co ciekawe od roku 2003 Fiata Pandę produkuje się w naszym kraju.

Mateusz Gajewski

Panda ma już 30 lat. Jest to jeden z najważniejszych modeli Fiata. Debiut Pandy odbył się w roku 1980, kiedy to doceniano go głównie za dużą funkcjonalność, a także przyjazną dla portfela cenę. Co ciekawe od roku 2003 Fiata Pandę produkuje się w naszym kraju.

Łączna sprzedaż Fiata Panda od startu to około 6 milionów sztuk. Wynik ten stawia auto na czołowym miejscu w segmencie aut miejskich. Podczas tegorocznych targów w Genewie włoska firma świętowała więc swój sukces, który - tu warto dodać - także rozpoczął się w Genewie. To właśnie w sercu Szwajcarii zaprezentowano pierwszą wersję Pandy w 1980 roku. Pierwszy model mierzył 3380mm długości, 1460mm szerokości, 1445mm wysokości i posiadał rozstaw osi wynoszący 2160mm. Jego wagę szacowano na ok. 700 kilogramów.

Nowe wersja Pandy wystartowała w 2003 roku i z miejsca podbiła serca użytkowników miejskich samochodów na całym świecie. Pojazd zdobył także prestiżową nagrodę Car of the Year. Rok po premierze dwa modele Pandy 4x4 wzięły udział w niebezpiecznych testach, które zakończyły się u podnóża Mont Everestu, na wysokości ponad 5000 metrów n.p.m.

Model produkowany od 2003 roku w Polsce sprzedawany jest praktycznie wszędzie. W poszczególnych latach produkcja w tyskich zakładach wyglądała następująco:

  • rok 2003: 70 115 sztuk
  • rok 2004: 206 638 sztuk
  • rok 2005: 214 478 sztuk
  • rok 2006: 262 178 sztuk
  • rok 2007: 260 695 sztuk
  • rok 2008: 247 131 sztuk
  • rok 2009: 298 020 sztuk

W przyszłym roku prawdopodobnie zobaczymy nowe wcielenie Pandy. Na razie nie wiadomo gdzie będzie on produkowany (szefowie firmy wahają się między Polską, a włoskimi zakładami Pomigliano pod Neapolem).

Źródło: samar

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam