Pamiętasz gumowe paski pod autami? Wiemy, czemu zniknęły

Zaledwie kilkanaście lat temu antystatyczne gumowe paski były standardowym wyposażeniem niemal każdego samochodu. Dziś trudno je znaleźć w nowoczesnych pojazdach. Mimo to wciąż można je nabyć w sklepach specjalizujących się w sprzedaży akcesoriów motoryzacyjnych.

Pasek antystatycznyPasek antystatyczny
Źródło zdjęć: © Autokult | Michał Zieliński

Paski antystatyczne, zwane również uziemieniem, były mocowane tak, by sięgały od zderzaka do nawierzchni drogi. Dziś, w przypadku samochodów osobowych, można je spotkać głównie na starszych modelach. Wciąż istnieje możliwość zakupu pasków antystatycznych w sklepach motoryzacyjnych, a ich cena to około 5 zł.

Można zadać pytanie: do czego służyły te paski? Ich głównym zadaniem było eliminowanie tzw. efektu kopnięcia, który pojawiał się podczas dotykania karoserii samochodu. Zjawisko to było wynikiem gromadzenia się ładunku elektrycznego na powierzchni karoserii, co było szczególnie zauważalne zimą, gdy powietrze było suche. Pasek antystatyczny miał za zadanie ułatwić pozbycie się tego ładunku.

Dlaczego więc obecnie paski antystatyczne nie są już powszechnie stosowane? Odpowiedź jest prosta. Nie spełniają one w pełni swojej roli. Owszem, odprowadzają one ładunki elektryczne z karoserii, ale podczas jazdy elektryzuje się także ubranie kierowcy i pasażerów. Nawet jeśli ładunki elektrostatyczne zostaną odprowadzone z karoserii pojazdu, to po wyjściu z auta wciąż mamy je na sobie. W rezultacie, ewentualne kopnięcia są nadal możliwe.

Mimo to, paski antystatyczne są nadal obowiązkowe w przypadku niektórych pojazdów. Chociaż zniknęły one na dobre z wyposażenia samochodów osobowych, to jednak są nadal obowiązkowe w przypadku cystern. W tym przypadku, zastosowanie pasków antystatycznych ma o wiele poważniejsze znaczenie niż samo unikanie tzw. efektu kopnięcia. Ich obecność ma na celu uniemożliwić pojawienie się jakiejkolwiek iskry podczas przelewania paliwa, co mogłoby mieć tragiczne skutki.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony