Paliwa zimowe – co trzeba o nich wiedzieć?
Zima to wyzwanie zarówno dla kierowców, jak również ich pojazdów. Ujemne temperatury, oblodzone drogi i intensywne opady śniegu zmuszają do większej dbałości o bezpieczeństwo oraz odpowiedniego przygotowania samochodu. Oprócz wymiany opon czy sprawdzenia stanu akumulatora kluczowym elementem zimowej profilaktyki jest wybór właściwego paliwa. I tutaj dochodzimy do sedna problemu – nie każdy kierowca wie, że paliwa dzielimy na letnie i zimowe. A każdy wiedzieć powinien.
28.11.2024 09:41
Sezonowość paliw – wiedza niezbyt powszechna
O sezonowości opon samochodowych wie każdy kierowca, ale o tym, że istnieje paliwo zimowe – już nie każdy.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research w listopadzie 2023 roku na zlecenie Circle K tylko 60 proc. Polaków ma świadomość, że istnieje podział na paliwa letnie i zimowe (a przecież w stawce są jeszcze benzyny przejściowe). Jeszcze mniej respondentów – zaledwie 1 na 4 – potrafiło wskazać różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami paliw.
Wynika z tego, że aż 40 proc. ankietowanych nigdy nie słyszało o paliwach zimowych, choć siłą rzeczy z nich korzystało, jednak całkowicie nieświadomie je wybierając.
Paliwa letnie są dostosowane do wyższych temperatur, dzięki czemu nie ma żadnych problemów z ich odparowywaniem ani rozrzedzaniem. W przypadku oleju napędowego letnia wersja ma wyższy punkt krystalizacji, co oznacza, że w niskich temperaturach mogą się w nim wytrącać parafiny, prowadząc do zatykania filtrów paliwowych.
Natomiast zimowe paliwa mają specjalny skład, który zapewnia ich płynność w niskich temperaturach. Olej napędowy zimowy cechuje się obniżonym punktem krystalizacji i temperaturą zablokowania zimnego filtra (CFPP) – zapobiega to wytrącaniu się parafin (więcej o tym procesie w dalszej części artykułu).
Ponadto benzyny przeznaczone do użytkowania w zimniejszej części roku zawierają dodatki uszlachetniające, które poprawiają uruchamianie silnika w chłodnych warunkach i ograniczają zanieczyszczenie silnika.
Podział paliw na zimowe i letnie ma zatem głęboki sens – odpowiada na potrzeby techniczne silników w różnych warunkach atmosferycznych. Korzystanie z odpowiedniego paliwa:
● zwiększa bezpieczeństwo,
● chroni silnik przed awariami,
● zapewnia optymalną wydajność pojazdu.
Dzięki takim rozwiązaniom kierowcy mogą cieszyć się bezproblemową eksploatacją samochodu niezależnie od pory roku. Warto zapamiętać, że w Polsce paliwa zimowe dostępne są od 16 listopada do końca lutego.
Dochodzą do tego jeszcze tzw. paliwa przejściowe. Benzynę w tej wersji tankujemy na stacjach w okresach od 1 marca do 30 kwietnia oraz przez cały październik, natomiast przejściowy olej napędowy znajdziemy w dystrybutorach od 1 marca do 15 kwietnia, a także od 1 października do 15 listopada.
Paliwo zimowe – gdzie znaleźć najlepsze?
Bez obaw, nie musisz wykonywać pogłębionego researchu całego rynku paliwowego – zrobiliśmy to za Ciebie. W dziedzinie paliw zimowych nad konkurencje wybija się zdecydowanie oferta Circle K. I mamy na to twarde dowody.
Weźmy na tapet silniki diesla. Wspomnieliśmy już o temperaturze zablokowania zimnego filtra (CFPP). To kluczowy parametr określający zachowanie oleju napędowego w niskich temperaturach – definiuje on najniższą temperaturę, w której może on przepływać przez filtr paliwowy w standardowym czasie. Poniżej tej wartości w oleju napędowym zaczynają wytrącać się parafiny – naturalne składniki ropy naftowej.
Mogą one zatkać filtr paliwowy, uniemożliwiać dostarczanie paliwa do silnika lub spowodować trudności w uruchomieniu pojazdu. Albo wszystko powyższe. Dla benzyny problem krystalizacji nie istnieje, ponieważ ten rodzaj paliwa nie zawiera parafin, które mogłyby się wytrącać w niskich temperaturach. Gdy termometry wskazują na siarczysty mróz, benzyna pozostaje płynna i zachowuje swoje właściwości użytkowe.
Obowiązkowy poziom CFPP dla paliw zimowych w Polsce wynosi maksymalnie -20 st. C. Dzięki temu kierowcy mogą być pewni, że paliwa dostępne w sezonie zimowym spełniają wymagania odpowiednie dla polskich warunków klimatycznych.
Jednak wybór paliwa o lepszych parametrach, np. z CFPP do -30 st. C, może dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu w ekstremalnych sytuacjach.
I tutaj na scenę wkraczają zimowe paliwa spod szyldu Circle K, które spełniają te rygorystyczne wymogi z nawiązką. Benzyna miles® oraz milesPLUS® w odsłonie zimowej działa skutecznie nawet przy temperaturach do -30 st. C, a olej napędowy miles® do -20 st. C. Zimowe odmiany paliw miles®, spełniając wszystkie wymogi dla paliw sezonowych, zawierają pakiet dodatków uszlachetniających, które zabezpieczają silnik przed tworzeniem się osadów oraz pomagają w optymalnym spalaniu.
Dla osób, które poważnie obawiają się o swojego poczciwego diesla w najmroźniejsze poranki, stworzono mieszankę zimowy miles®PLUS diesel – wydłuża ona żywotność silnika, zwiększa jego wydajność i pomaga usunąć zanieczyszczenia. I najważniejsze – daje Ci pewność, że odpalisz!
Skład wszystkich paliw zimowych dostępnych na stacjach Circle K został wzbogacony o komponenty, które czyszczą jednostkę napędową, chronią jej podzespoły oraz zmniejszają ryzyko awarii.
Marka dba bardzo o system kontroli jakości swoich produktów. Eksperci cyklicznie monitorują jakość paliwa oraz parametry techniczne zbiorników. Na szeroką skalę prowadzona jest także współpraca z certyfikowanymi laboratoriami badawczymi oraz serwisami realizującymi badania paliwa. W dużym skrócie – tutaj wszystko się zgadza.
Wnioski końcowe? Każdy kierowca, któremu leży na sercu dobro swojego pojazdu, zwłaszcza w okresie zimowym, powinien mocno rozważyć regularne wizyty na stacjach Circle K – oni naprawdę znają się na zimowych paliwach (i nie tylko).
Więcej o paliwach zimowych Circle K przeczytasz tutaj.