Ostrzejsze limity CO2. Rada Europy przyjęła zmianę przepisów

Pojazdy ciężarowe i autobusy będą musiały spełnić ostrzejsze limity emisji CO2, niż zakładano. Wymusi to na producentach stosowanie bardziej oszczędnych napędów spalinowych lub szerokie stosowanie hybryd oraz napędów nieemisyjnych.

W najbliższych latach oblicze transportu bardzo się zmieniW najbliższych latach oblicze transportu bardzo się zmieni
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

Punktem wyjścia jest średnia emisja pojazdów poszczególnych kategorii, zarejestrowana w 2019 r. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami pojazdy ciężarowe i autokary do 2025 r. mają emitować o 15 proc. mniej CO2. Od 2030 r. emisja miała być o 30 proc. niższa. Zatwierdzony przez Radę UE nowy cel przewiduje jednak obniżkę o 45 proc. Tak ma być w przypadku pojazdów o masie przekraczającej 7,5 t.

Później wymogi mają być bardziej restrykcyjne. W 2035 r. średnia emisja ma być o 65 proc. niższa względem 2019 r., a w 2040 r. aż o 90 proc. niższa. Będzie to ostatni krok na drodze do zerowej emisji, która planowo ma zostać osiągnięta w 2050 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test wideo: nowa Dacia Duster – tak dobra może być prostota

Dla autobusów miejskich cele są jeszcze bardziej ambitne. W 2030 r. średnia emisja w tej grupie pojazdów ma być o 90 proc. niższa od poziomu z 2019 r. W 2035 r. miejskie autobusy mają być już zupełnie bezemisyjne. Autobusy, które realizują trasy międzymiastowe, będą wliczane do kategorii autokarów, dzięki czemu zmiany będą przebiegać wolniej.

Rozporządzenie wejdzie w życie 20 dni po opublikowaniu go w Dzienniku Urzędowym UE.

Wybrane dla Ciebie
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Niemcy nie rezygnują z dużych diesli. Uwielbiany silnik wraca do oferty
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Renault Espace V (2015-2023) – opinie i typowe usterki
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥