Opony letnie czy całoroczne? [opony]

Obok sprawnego układu kierowniczego i dobrych hamulców opony są jednym z najważniejszych elementów dbających o nasze bezpieczeństwo podczas podróży samochodem. Prawdopodobnie największym dylematem przy kupnie ogumienia jest wybór pomiędzy dwoma kompletami opon sezonowych, a jednym kompletem opon całorocznych.

Opony całoroczneOpony całoroczne
Bartosz Pokrzywiński

Średnia temperatura dobowa oscylująca w granicach 7 stopni Celsiusza to najwyższa pora na zmianę ogumienia na letnie. Dlaczego akurat przy 7 stopniach? Ponieważ oprócz budowy, kształtu, głębokości bieżnika oraz ilości lamel (nacięć), opony zimowe różnią się od opon letnich również rodzajem mieszanki gum, z której powstały.

Zimą w Polsce panują temperatury sięgające niekiedy -25 stopni Celsiusza. Aby opona wytrzymała taki mróz i zachowała swoją wydajność, musi być wykonana z odpowiednio wytrzymałej gumy. Podobnie jest latem, kiedy temperatura powietrza wynosi 30 stopni Celsiusza, a asfalt jest jeszcze cieplejszy, wówczas potrzebna jest opona wykonana z takiej gumy, która wręcz klei się do nawierzchni zapewniając świetną przyczepność na zakrętach, podczas przyspieszania oraz hamowania.

Obraz

Nie istnieje taki rodzaj mieszanki, który jest w stanie perfekcyjnie sprawdzać się w 60 stopniowej amplitudzie rocznych temperatur, idealnie odprowadzając wodę zimą oraz gwarantując świetną przyczepność latem. To pierwszy z powodów, dla których zmieniamy opony w autach i jednocześnie powód powstania opon całorocznych.

Charakterystykę opon całorocznych najłatwiej wytłumaczyć jako hybrydę ogumienia zimowego z ogumieniem letnim. Twórcy tego rodzaju opon w każdej z cech: budowie, kształcie, głębokości bieżnika, ilości lamel i mieszanki gumy, muszą iść na kompromis.

Opony całoroczne zapewniają więc dobrą przyczepność latem oraz dobre odprowadzanie wody zimą. Nigdy jednak nie osiągają one takich parametrów jak ogumienie sezonowe. Widać ogromne różnice pomiędzy przyczepnością tych dwóch rodzajów ogumienia w upalne dni oraz pomiędzy odprowadzaniem wody mroźną zimą.

Zaletami opon letnich będą więc: świetna przyczepność podczas upałów, mniejsze opory toczenia, a co za tym idzie i mniejsze spalanie ze względu na gładszy kształt kantów opon, wolniejsze zużycie.

foto: oponeo.pl
foto: oponeo.pl

Do zalet opon całorocznych można zaliczyć: niższą cenę (teoretycznie), większą odporność na aquaplaning latem, brak konieczności wymiany ogumienia w zależności od warunków pogodowych, a co za tym idzie także przyzwoitą przyczepność bez względu na warunki pogodowe.

Jak więc widać, decyzja nie jest taka oczywista. Jest jednak kilka sugestii, które powinny pomóc w wyborze pomiędzy oponami letnimi, a całorocznymi.

Wybierz opony letnie, kiedy:

  • masz auto sportowe, dużą limuzynę, SUVa lub samochód o dużej mocy
  • lubisz szybką jazdę
  • dużo jeździsz

Wybierz opony całoroczne, kiedy:

  • jeździsz niewielkim i lekkim autem o niedużej mocy
  • jeździsz niewiele i nie lubisz szybkiej jazdy
  • jeździsz głównie po mieście

Na koniec warto pamiętać również o tym, że dobre opony całoroczne renomowanej firmy, wbrew pozorom lepiej sprawdzą się latem i zimą, niż najtańsze opony sezonowe!

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟