Opony letnie czy całoroczne? [opony]

Obok sprawnego układu kierowniczego i dobrych hamulców opony są jednym z najważniejszych elementów dbających o nasze bezpieczeństwo podczas podróży samochodem. Prawdopodobnie największym dylematem przy kupnie ogumienia jest wybór pomiędzy dwoma kompletami opon sezonowych, a jednym kompletem opon całorocznych.

Opony letnie czy całoroczne? [opony]Opony całoroczne
Bartosz Pokrzywiński
8

Średnia temperatura dobowa oscylująca w granicach 7 stopni Celsiusza to najwyższa pora na zmianę ogumienia na letnie. Dlaczego akurat przy 7 stopniach? Ponieważ oprócz budowy, kształtu, głębokości bieżnika oraz ilości lamel (nacięć), opony zimowe różnią się od opon letnich również rodzajem mieszanki gum, z której powstały.

Zimą w Polsce panują temperatury sięgające niekiedy -25 stopni Celsiusza. Aby opona wytrzymała taki mróz i zachowała swoją wydajność, musi być wykonana z odpowiednio wytrzymałej gumy. Podobnie jest latem, kiedy temperatura powietrza wynosi 30 stopni Celsiusza, a asfalt jest jeszcze cieplejszy, wówczas potrzebna jest opona wykonana z takiej gumy, która wręcz klei się do nawierzchni zapewniając świetną przyczepność na zakrętach, podczas przyspieszania oraz hamowania.

Obraz

Nie istnieje taki rodzaj mieszanki, który jest w stanie perfekcyjnie sprawdzać się w 60 stopniowej amplitudzie rocznych temperatur, idealnie odprowadzając wodę zimą oraz gwarantując świetną przyczepność latem. To pierwszy z powodów, dla których zmieniamy opony w autach i jednocześnie powód powstania opon całorocznych.

Charakterystykę opon całorocznych najłatwiej wytłumaczyć jako hybrydę ogumienia zimowego z ogumieniem letnim. Twórcy tego rodzaju opon w każdej z cech: budowie, kształcie, głębokości bieżnika, ilości lamel i mieszanki gumy, muszą iść na kompromis.

Opony całoroczne zapewniają więc dobrą przyczepność latem oraz dobre odprowadzanie wody zimą. Nigdy jednak nie osiągają one takich parametrów jak ogumienie sezonowe. Widać ogromne różnice pomiędzy przyczepnością tych dwóch rodzajów ogumienia w upalne dni oraz pomiędzy odprowadzaniem wody mroźną zimą.

Zaletami opon letnich będą więc: świetna przyczepność podczas upałów, mniejsze opory toczenia, a co za tym idzie i mniejsze spalanie ze względu na gładszy kształt kantów opon, wolniejsze zużycie.

foto: oponeo.pl
foto: oponeo.pl

Do zalet opon całorocznych można zaliczyć: niższą cenę (teoretycznie), większą odporność na aquaplaning latem, brak konieczności wymiany ogumienia w zależności od warunków pogodowych, a co za tym idzie także przyzwoitą przyczepność bez względu na warunki pogodowe.

Jak więc widać, decyzja nie jest taka oczywista. Jest jednak kilka sugestii, które powinny pomóc w wyborze pomiędzy oponami letnimi, a całorocznymi.

Wybierz opony letnie, kiedy:

  • masz auto sportowe, dużą limuzynę, SUVa lub samochód o dużej mocy
  • lubisz szybką jazdę
  • dużo jeździsz

Wybierz opony całoroczne, kiedy:

  • jeździsz niewielkim i lekkim autem o niedużej mocy
  • jeździsz niewiele i nie lubisz szybkiej jazdy
  • jeździsz głównie po mieście

Na koniec warto pamiętać również o tym, że dobre opony całoroczne renomowanej firmy, wbrew pozorom lepiej sprawdzą się latem i zimą, niż najtańsze opony sezonowe!

Źródło artykułu: WP Autokult
8

Wybrane dla Ciebie

Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego