Używany Opel Zafira B (2005-2014) - awarie i problemy
Szukając w miarę świeżego, ale technicznie prostego minivana, trudno przejść obojętnie obok takiego auta jak Opel Zafira B. Choć auto debiutowało 15 lat temu, to było produkowane aż do 2014 r., więc najmłodsze okazy mają raptem 6 lat. Zobacz, co w Zafirze może przynieść problemy.
10.11.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:00
Pierwotnie artykuł został opublikowany w roku 2012. Aktualizację zawartych w nim informacji przeprowadził Marcin Łobodziński.
Opel Zafira II to auto oparte na rozwiązaniach znanych z Opla Astry H, czyli kompaktu trzeciej generacji. Podobny jest też wygląd tych samochodów.
Produkcja ruszyła w 2004. Płytę podłogową o nazwie Delta wzięto z poprzednika, przejęto też system składania siedzeń, ale wnętrze poddano gruntownej przemianie. Po 3 latach od rozpoczęcia produkcji tego modelu przyszedł czas na facelifting. Auto sprzedawano niezmiennie jako Zafirę Family jeszcze przez 3 lata od momentu rozpoczęcia sprzedaży następy, czyli Zafiry Tourer.
Dużą zaletą modelu jest jego przestronność i funkcjonalność wnętrza. Siedzenia drugiego i trzeciego rzędu można złożyć, chowają się w podłodze i uzyskujemy tym samym dużą płaską przestrzeń. Można przewieźć większe przedmioty, a po ich wyjęciu w kilkadziesiąt sekund wrócić do konfiguracji 7-miejscowej. Co ważne, siedzenia można też przesuwać, co pozwala łatwiej aranżować przestrzeń.
Silniki w Oplu Zafirze B
Bogata paleta silników pozwoli wybrać odpowiednie źródło napędu, dostosowane do waszych potrzeb. Łącznie Opel oferował aż 13 wersji benzynowych i diesli, a także odmiany na gaz ziemny i LPG. Oto lista tych najpopularniejszych, najczęściej spotykanych silników:
- 1.6 (105-115 KM)
- 1.8 (140 KM)
- 2.0 turbo (200 KM)
- 2.0 turbo (240 KM) wersja OPC
- 2.2 (147 KM)
[*]Diesle
- 1.7 CDTI (110 i 125 KM)
- 1.9 CDTI (100, 120 i 150 KM)/list
Minivany często kojarzą się ze słabymi osiągami i jest w tym przekonaniu sporo racji, bo nawet topowa wersja Zafiry OPC przyśpiesza od zera do 100 km/h w niewiele poniżej 8 s. Pomimo naprawdę sporej mocy. Dlatego największym zainteresowaniem cieszą się diesle.
Te o pojemności 1,7 litra pochodzą od Isuzu i są oceniane dobrze, choć borykają się z drobnymi usterkami oraz wyciekami. Wersje 1.9 CTDI to konstrukcje Fiata i są jeszcze lepsze.
Niestety, większość egzemplarzy z jednostkami wysokoprężnymi ma za sobą już spore przebiegi i wymaga pewnych nakładów finansowych, by utrzymać je nadal w dobrej kondycji. Koszty są względnie niskie, ale jak w każdym dieslu niektóre naprawy mogą kosztować kilka tysięcy złotych. Najczęściej uszkodzeniu w 1.9 ulega zawór EGR, a także klapy wirowe w kolektorze ssącym.
Z kolei 1.7 jest podatny na wycieki i usterki elektroniki. Kłopoty sprawia też filtr DPF. W obu silnikach warto wymieniać pasek rozrządu przy przebiegu 90-100 tys. km.
Najbezpieczniejszym finansowo, optymalnym wyborem jest 140-konna jednostka benzynowa o pojemności 1,8 l, która zapewnia przyzwoitą dynamikę i rozsądne spalanie. Jej usterkowość najczęściej dotyczy osprzętu, a także przepustnicy czy silniczka krokowego.
Podstawowy silnik 1.6 jest trochę za słaby, choć lepiej znosi zasilanie gazem LPG i ma hydrauliczną regulację zaworów. Turbodoładowane 2-litrowe motory sporo palą i nie gwarantują przy tym rewelacyjnych osiągów. Jeśli zależy wam na dobrej dynamice, to najlepszym wyborem jest 1.9 CDTI o mocy 150 KM.
Awaryjność Opla Zafiry B
Opel Zafira B nie należy co prawda to aut podwyższonego ryzyka, ale nie można jej określić mianem samochodu niezawodnego. Dość częstym problemem jest korodujący skraplacz klimatyzacji. Inną bolączką są usterki elementów sterowanych elektrycznie, a także przełącznik zespolony pod kierownicą. Również szeroko rozumiane wycieki najlepiej usuwać sukcesywnie, bo pojawiają się dość często.
Słabym punktem modelu jest skrzynia biegów o oznaczeniu M32, w której zużywają się łożyska przy zaniedbaniu serwisu olejowego lub/i dynamicznej zmianie biegów. Taką przekładnię stosowano w niemal wszystkich popularnych konfiguracjach silnikowych za wyjątkiem benzynowego silnika 1.8, dlatego jest to szczególnie bezpieczny wariant.
Ile zapłacicie za Zafirę B?
Najtańsze samochody z początku produkcji kosztują kilka tysięcy złotych, a do kwoty 10 tys. zł jest już całkiem spory wybór. Natomiast mając 20-25 tys. zł, możecie przebierać w wersjach, rocznikach, przebiegach itp. Najdroższe auta osiągają ceny ok. 30-35 tys. zł, ale dotyczy to egzemplarzy z końcówki produkcji oraz z niskim przebiegiem. Oczywiście to auto z poprzedniej epoki, jednak ma to czasami więcej zalet niż wad.