Opel Grandland – wysoki poziom bezpieczeństwa oraz frajda z jazdy z napędem na wszystkie koła
Opel Grandland to idealny samochód zarówno do miasta, jak i na weekendowe wypady. Wyjątkowej frajdy z jazdy dostarcza najmocniejsza wersja największego SUV-a w ofercie niemieckiej marki – Opel Grandland Hybrid4 z napędem hybrydowym plug-in oraz najnowocześniejszym systemem napędu na wszystkie koła (AWD).
20.05.2022 | aktual.: 14.03.2023 12:06
W nowym Oplu Grandlandzie Hybrid4 turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra połączono z dwoma silnikami elektrycznymi. Łączna moc układu to nawet 221 kW (300 KM). Część elektryczną stanowią dwa silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi. Moc przedniego i tylnego silnika elektrycznego wynosi odpowiednio 81 kW (110 KM) i 83 kW (113 KM).
Przedni silnik elektryczny przekazuje moc na przednie koła za pośrednictwem sterowanej elektrycznie ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Drugi silnik, wraz z mechanizmem różnicowym, jest zintegrowany z tylną osią. Tylny silnik elektryczny zapewnia Grandlandowi Hybrid4 stały napęd na wszystkie koła, gwarantujący optymalną przyczepność nawet na śliskiej nawierzchni.
Ponadto wysoki moment obrotowy silników elektrycznych jest dostępny od pierwszego muśnięcia pedału przyspieszenia. Hybryda plug-in rozwija maksymalną prędkość 235 km/h. Kierowca Grandlanda Hybrid4 może wybierać spośród czterech trybów jazdy, zgodnie z własnymi preferencjami i potrzebami:
• W trybie napędu na wszystkie koła (AWD) napęd w Grandlandzie Hybrid4 jest przekazywany na przednie i tylne koła,
• Tryb sportowy umożliwia łączenie mocy silnika spalinowego i silników elektrycznych w trakcie szczególnie dynamicznej jazdy,
• W trybie elektrycznym Grandland Hybrid4 jest napędzany wyłącznie elektrycznością. W większości sytuacji napęd zapewnia tylny silnik elektryczny, a podobny silnik na przedniej osi jest załączany, gdy kierowca operujący pedałem przyspieszenia zażąda większej mocy. Przy dynamicznym przyspieszaniu (kick-down) tymczasowo uruchamiany jest także silnik spalinowy w celu zapewnienia maksymalnej mocy. Prędkość maksymalna w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi 135 km/h,
• W trybie hybrydowym najważniejsze jest jak najniższe zużycia paliwa. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny (jeden lub oba) pracują jednocześnie lub naprzemiennie, w zależności od warunków i stylu jazdy.
W samochodzie działa system przechwytywania energii kinetycznej w czasie hamowania, która w przeciwnym razie ulegałaby rozproszeniu w postaci ciepła. Użytkownik ma do wyboru dwa tryby pracy układu odzyskiwania energii, w których silniki elektryczne działają jak generatory, a wytworzona energia elektryczna wraca do akumulatora o pojemności 13,2 kWh.
Opel Grandland oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa, nie tylko dzięki najnowocześniejszemu systemowi napędu na wszystkie koła (AWD), ale również dzięki bogatemu wyposażeniu w najnowocześniejsze technologie i systemy wspomagające kierowcę, które sprawiają, że prowadzenie pojazdu jest bardziej komfortowe, łatwiejsze i przede wszystkim bezpieczniejsze.
Jedną z takich technologii, przydatnych zwłaszcza zimą przy wcześnie zapadającym zmierzchu i słabej widoczności, jest system Night Vision. Flagowy SUV jest pierwszym modelem Opla z systemem Night Vision. Dzięki kamerze termowizyjnej ukrytej pod panelem przednim Opel Vizor jazda nocą jest bezpieczniejsza, zwłaszcza na słabo oświetlonych drogach poza miastem lub wśród lasów. Night Vision wykrywa ludzi i zwierzęta z odległości do 100 metrów przed samochodem jako obiekty cieplejsze od ich otoczenia.
Gdy tylko kamera zauważy pieszego, rowerzystę lub zwierzę na poboczu, system wskaże lokalizację takiego obiektu na dwunastocalowym ekranie centrum informacyjnego kierowcy w cyfrowym kokpicie Pure Panel. Sylwetka człowieka lub zwierzęcia przed pojazdem jest wyraźnie zaznaczona kontrastującym kolorem. Dzięki temu systemowi kierowca Grandlanda może wcześniej zauważyć potencjalnie niebezpieczną sytuację i ma dodatkowe, ale decydujące ułamki sekund na dostosowanie prędkości lub manewr omijający przeszkodę.
Night Vision jest dostępny w nowym Grandlandzie wraz z reflektorami pikselowymi IntelliLux LED®. Z panelem przednim Opel Vizor zintegrowana jest również pionierska technologia oświetlenia – 168 elementów LED (po 84 na każdy reflektor), która zapewnia płynną adaptację wiązki światła do sytuacji na drodze i otoczenia, bez oślepiania kierowców w innych pojazdach.
Matryca LED precyzyjnie, w czasie liczonym w milisekundach, „wycina” ze snopa świateł drogowych pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, oświetlając resztę drogi z pełną mocą. Oba systemy łącznie zapewniają podwójne bezpieczeństwo. Zamieniają noc w dzień i pozwalają relaksować się za kierownicą nawet na słabo oświetlonej drodze.