Opel Grandland – wysoki poziom bezpieczeństwa oraz frajda z jazdy z napędem na wszystkie koła

Opel Grandland – wysoki poziom bezpieczeństwa oraz frajda z jazdy z napędem na wszystkie koła

Platforma Autokult
20.05.2022 12:39, aktualizacja: 14.03.2023 12:06

Opel Grandland to idealny samochód zarówno do miasta, jak i na weekendowe wypady. Wyjątkowej frajdy z jazdy dostarcza najmocniejsza wersja największego SUV-a w ofercie niemieckiej marki – Opel Grandland Hybrid4 z napędem hybrydowym plug-in oraz najnowocześniejszym systemem napędu na wszystkie koła (AWD).

W nowym Oplu Grandlandzie Hybrid4 turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra połączono z dwoma silnikami elektrycznymi. Łączna moc układu to nawet 221 kW (300 KM). Część elektryczną stanowią dwa silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi. Moc przedniego i tylnego silnika elektrycznego wynosi odpowiednio 81 kW (110 KM) i 83 kW (113 KM).

Przedni silnik elektryczny przekazuje moc na przednie koła za pośrednictwem sterowanej elektrycznie ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Drugi silnik, wraz z mechanizmem różnicowym, jest zintegrowany z tylną osią. Tylny silnik elektryczny zapewnia Grandlandowi Hybrid4 stały napęd na wszystkie koła, gwarantujący optymalną przyczepność nawet na śliskiej nawierzchni.

Obraz
© Opel

Ponadto wysoki moment obrotowy silników elektrycznych jest dostępny od pierwszego muśnięcia pedału przyspieszenia. Hybryda plug-in rozwija maksymalną prędkość 235 km/h. Kierowca Grandlanda Hybrid4 może wybierać spośród czterech trybów jazdy, zgodnie z własnymi preferencjami i potrzebami:

• W trybie napędu na wszystkie koła (AWD) napęd w Grandlandzie Hybrid4 jest przekazywany na przednie i tylne koła,

• Tryb sportowy umożliwia łączenie mocy silnika spalinowego i silników elektrycznych w trakcie szczególnie dynamicznej jazdy,

• W trybie elektrycznym Grandland Hybrid4 jest napędzany wyłącznie elektrycznością. W większości sytuacji napęd zapewnia tylny silnik elektryczny, a podobny silnik na przedniej osi jest załączany, gdy kierowca operujący pedałem przyspieszenia zażąda większej mocy. Przy dynamicznym przyspieszaniu (kick-down) tymczasowo uruchamiany jest także silnik spalinowy w celu zapewnienia maksymalnej mocy. Prędkość maksymalna w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi 135 km/h,

• W trybie hybrydowym najważniejsze jest jak najniższe zużycia paliwa. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny (jeden lub oba) pracują jednocześnie lub naprzemiennie, w zależności od warunków i stylu jazdy.

Obraz
© Opel

W samochodzie działa system przechwytywania energii kinetycznej w czasie hamowania, która w przeciwnym razie ulegałaby rozproszeniu w postaci ciepła. Użytkownik ma do wyboru dwa tryby pracy układu odzyskiwania energii, w których silniki elektryczne działają jak generatory, a wytworzona energia elektryczna wraca do akumulatora o pojemności 13,2 kWh.

Opel Grandland oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa, nie tylko dzięki najnowocześniejszemu systemowi napędu na wszystkie koła (AWD), ale również dzięki bogatemu wyposażeniu w najnowocześniejsze technologie i systemy wspomagające kierowcę, które sprawiają, że prowadzenie pojazdu jest bardziej komfortowe, łatwiejsze i przede wszystkim bezpieczniejsze.

Jedną z takich technologii, przydatnych zwłaszcza zimą przy wcześnie zapadającym zmierzchu i słabej widoczności, jest system Night Vision. Flagowy SUV jest pierwszym modelem Opla z systemem Night Vision. Dzięki kamerze termowizyjnej ukrytej pod panelem przednim Opel Vizor jazda nocą jest bezpieczniejsza, zwłaszcza na słabo oświetlonych drogach poza miastem lub wśród lasów. Night Vision wykrywa ludzi i zwierzęta z odległości do 100 metrów przed samochodem jako obiekty cieplejsze od ich otoczenia.

Obraz
© Opel

Gdy tylko kamera zauważy pieszego, rowerzystę lub zwierzę na poboczu, system wskaże lokalizację takiego obiektu na dwunastocalowym ekranie centrum informacyjnego kierowcy w cyfrowym kokpicie Pure Panel. Sylwetka człowieka lub zwierzęcia przed pojazdem jest wyraźnie zaznaczona kontrastującym kolorem. Dzięki temu systemowi kierowca Grandlanda może wcześniej zauważyć potencjalnie niebezpieczną sytuację i ma dodatkowe, ale decydujące ułamki sekund na dostosowanie prędkości lub manewr omijający przeszkodę.

Night Vision jest dostępny w nowym Grandlandzie wraz z reflektorami pikselowymi IntelliLux LED®. Z panelem przednim Opel Vizor zintegrowana jest również pionierska technologia oświetlenia – 168 elementów LED (po 84 na każdy reflektor), która zapewnia płynną adaptację wiązki światła do sytuacji na drodze i otoczenia, bez oślepiania kierowców w innych pojazdach.

Matryca LED precyzyjnie, w czasie liczonym w milisekundach, „wycina” ze snopa świateł drogowych pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, oświetlając resztę drogi z pełną mocą. Oba systemy łącznie zapewniają podwójne bezpieczeństwo. Zamieniają noc w dzień i pozwalają relaksować się za kierownicą nawet na słabo oświetlonej drodze.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)