Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze?
Zgodnie z przepisami od 16 listopada stacje paliw muszą sprzedawać produkty przystosowane do zimowych warunków. Jest to kwestia szczególnie ważna dla właścicieli aut z silnikami Diesla, którzy, mogą mieć problemy z rozruchem samochodu. Jakie są parametry zimowego paliwa sprzedawanego w Polsce?
15.11.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:13
Wpadka to wydatki
Sezon porannych przymrozków należy uznać za rozpoczęty. Dla zmotoryzowanych to nie tylko problem skrobania szyb przed wyjazdem do pracy, ale też kłopot z uruchomieniem samochodu. Ten zwykle dotyka właścicieli diesli.
Olej napędowy, w przeciwieństwie do benzyny, nie zapala się pod wpływem łatwej do wytworzenia iskry. By nastąpiło spalanie, mieszanka paliwowo-powietrzna musi zostać ściśnięta z ogromną siłą. To sprawia, że zapalenie diesla wymaga większego wydatku energii.
Na tym jednak nie koniec. Olej napędowy zawiera parafinę, która wytrąca się z niego pod wpływem bardzo niskiej temperatury. Jeśli tak się stanie, na nic zda się "pożyczka" prądu od sąsiada. Samochód nie zapali. Dodatkowo niefortunnego kierowcę może czekać drogie czyszczenie układu zasilającego silnik w paliwo czy samego układu wtryskowego. W najlepszym przypadku będzie musiał do ustąpienia mrozów.
Przepisami w pogodę
By zaoszczędzić kierowcom problemów, uregulowano prawnie kwestię parametrów paliwa sprzedawanego na stacjach. Standardy ustala Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych dla oleju napędowego standardowego.
Dokument określa, jaką wartość temperatury zablokowania zimnego filtru (CFPP), a więc wytrącenia się parafiny i unieruchomienia samochodu, powinien mieć olej napędowy sprzedawany w poszczególnych okresach.
Zgodnie z rozporządzeniem wartość ta od 16 kwietnia do 30 września powinna wynosić maksymalnie 0 stopni Celsjusza, od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do 15 listopada to -15 stopni Celsjusza, a od 16 listopada do końca lutego -20 stopni Celsjusza.
Dokument ten oczywiście nie zakazuje poszczególnym dostawcom oferowania paliwa o lepszych parametrach. Poza tym w badaniach paliw wyróżnia się jeszcze jeden ważny parametr - temperaturę mętnienia. To moment, w którym w paliwie wytrącają się pierwsze kryształki parafiny.
Paliwo wciąż pozostaje przy tym płynne, ale może negatywnie wpływać na nowoczesne układy wtryskowe. Oczywiście im niższa jest temperatura mętnienia, tym lepiej. Niestety ministerialne rozporządzenie w żaden sposób go nie normuje.
Co nalewasz z dystrybutora?
O to, jaką charakterystykę mają zimowe paliwa dostępne na stacjach, zapytaliśmy przedstawicieli najważniejszych koncernów. Poprosiliśmy o informację na temat temperatury zablokowania zimnego filtra oraz mętnienia w paliwach z gamy podstawowej oraz premium. Oto odpowiedzi (w kolejności alfabetycznej).
BP
- Temperatura mętnienia paliwa zimowego waha się w granicach od -8 do -11 stopni Celsjusza, a temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP) waha się w granicach od -20 do -32 stopni Celsjusza w zależności od partii paliwa, jakie jest dostępne w sprzedaży - wyjaśnia Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP Polska.
- Paliwa BP Ultimate zawierają dodatkową porcję dodatków poprawiających właściwości niskotemperaturowe. Nasze badania dowodzą, że CFPP paliw BP Ultimate jest niższa średnio o 3 stopnie Celsjusza niż paliwo bazowe.
Ustawowy okres obligatoryjnej dostępności zimowego diesla na stacjach zaczyna się 16 listopada i trwa do końca lutego, jednak paliwa te są zwykle dostępne już na początku listopada i sprzedawane są jeszcze w marcu. Zależy to od dostępności na terminalu - dodaje Magdalena Kandefer-Kańtoch.
Circle K (Statoil)
Circle K to nowa nazwa dobrze znanych Polakom stacji Statoil. Jak wynika z informacji dostępnych na stronie internetowej Circle K, temperatura zablokowania zimnego filtra w paliwie standardowym wynosi -20 stopni Celsjusza. W przypadku oleju napędowego premium gwarantowana jest wartość -32 stopnie, a w zależności od warunków pogodowych może sięgać nawet -45 stopni Celsjusza.
- W przypadku standardowych paliw zimowych kryształki parafiny mogą wytrącać się już nawet przy kilku stopniach poniżej zera. Tankując milesPLUS diesel arktyczny mamy pewność, że paliwo zachowa swoje właściwości nawet, gdy słupki rtęci osiągną -32 stopnie Celsjusza. Warto jednak pamiętać, by zawsze tankować do pełna. Zapobiegniemy w ten sposób skraplaniu się powietrza w zbiorniku, które może powodować przedostawanie się wody do paliwa – mówi Rafał Droździak, ekspert ds. paliw w Circle K.
Temperatura mętnienia paliwa standardowego waha się od -7 do -15 stopni Celsjusza. Co ciekawe, w przypadku droższego paliwa o nazwie milesPLUS diesel arktyczny producent gwarantuje temperaturę mętnienia wynoszącą przynajmniej -22 stopni Celsjusza.
Jak na swojej stronie informuje Circle K, zimowy olej napędowy premium dostępny na stacjach tej marki nie posiada dodatku biokomponentów, co przekłada się na lepsze właściwości przy niskich temperaturach.
Lotos
- Od 16 listopada do końca lutego w ofercie sieci stacji Lotos dostępny będzie zimowy olej napędowy. W Polsce, wg normy, w okresie letnim temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) limitowany jest na poziomie minimalnym 0 stopni Celsjusza, a w okresie zimowym limit tego parametru to minimalnie -20 stopni Celsjusza - informuje Mikołaj Szlagowski z biura komunikacji firmy Lotos.
Warto podkreślić, że standardowy olej napędowy zimowy to nie to samo co olej arktyczny I Z-40 z rafinerii Grupy Lotos, który gwarantuje CFPP do -32 stopni Celsjusza oraz temperaturę mętnienia do -22 stopni Celsjusza - dodaje.
Lukoil
"Olej napędowy oraz olej napędowy Ecto oferowane na stacjach Lukoil odpowiadają normom rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 roku w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Parametr temperatury zablokowania zimnego filtru, w okresie zimowym, wynosi min. -20 stopni Celsjusza, zaś temperatura mętnienia nie jest normowana" - napisała w odpowiedzi na nasze pytanie Monika Pasek, rzecznik prasowy Amic Energy, firmy będącej w posiadaniu marki Lukoil w Polsce.
"Dokładne wartość tych parametrów zmieniają się w zależności od lokalizacji bazy załadunkowej naszego dostawcy paliwa. Dokumenty z ostatniej dostawy paliwa są zawsze do wglądu u operatora stacji, więc klient może sprawdzić wartość aktualnych parametrów paliwa znajdującego się w zbiorniku na stacji paliw. Okres zimowy dla oleju napędowego obowiązuje od 16 listopada do końca lutego” - dodaje.
Orlen
Przedstawiciele Orlenu również nie odpowiedzieli na nasze zapytanie. Z informacji na stronie internetowej największego polskiego gracza paliwowego w Polsce wynika, że zarówno w przypadku podstawowego oleju napędowego, jak i produktu premium, temperatura zablokowania zimnego filtra wynosi -20 stopni. W dostępnych w sieci kartach charakterystyki Orlen nie podaje temperatury mętnienia ON.
Co więc może przemawiać za wyborem droższego paliwa Verva ON? Charakteryzuje się on liczbą cetanową wynoszącą 55. To o 4 więcej niż w przypadku paliwa podstawowego. To ważne, ponieważ parametr ten określa skłonność paliwa do samozapłonu. Im wyższa jest liczba cetanowa, tym łatwiej uruchomić samochód.
Shell
- Wymagania jakościowe dla olejów napędowych są określone w Polsce przez normę PN-EN 590 oraz opracowane na jej podstawie zostało Rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Zgodnie z ich wymaganiami, zimowa jakość oleju napędowego musi być dostępna na stacjach od co najmniej 16 listopada do końca lutego, a zimowy diesel musi posiadać poprawioną wartość parametru: temperatura blokady zimnego filtra (TBZF). Wartość tego parametru musi wynosić co najmniej -20 stopni Celsjsusza. Wszystkie oleje napędowe Shell z technologią Dynaflex spełniają oczywiście powyższe wymagania techniczno-prawne, a bardzo często je przewyższają - mówi Marcin Rykała, menedżer ds jakości paliw w Shell.
- Trudno jest dokładnie odnieść się do pytania o konkretne wartości temperatury mętnienia czy temperatury zapłonu. Różne partie olejów napędowych mogą się od siebie różnić. Bazując na danych historycznych z naszej sieci, temperatura mętnienia miała poziom nawet do minus kilkunastu stopni Celsjusza, a temperatura blokady zimnego filtra osiągała wartość na poziomie nawet -32 stopni - dodaje Marcin Rykała.
Jak wynika z informacji Shella, na stacjach tej marki proces wymiany oleju napędowego na zimowy trwa już od tygodnia.
Podsumowanie
Z charakterystyki paliwa sprzedawanego przez największych graczy polskiego rynku wynika, że największą odpornością na niskie temperatury charakteryzuje się olej napędowy premium ze stacji Circle K i Lotos. W przypadku paliwa premium Orlenu wyższa od standardowej liczba cetanowa może ułatwiać zimą codzienny rozruch.
Paliwa podstawowe spełniają wymagania przepisów, ale nie należy spodziewać się po nich więcej, niż wymaga ustawodawca. Różnice pomiędzy podstawowym olejem napędowym są marginalne, więc jeśli nie zamierzamy inwestować w droższe paliwo, to, na jaką stację się udamy, nie ma większego znaczenia.