Nowy Volkswagen Crafter (2016) - premiera
Volkswagen oficjalnie pochwalił się nowym Crafterem. Auto w przeciwieństwie do poprzedników budowanych wspólnie z Mercedesem, jest w pełni samodzielną konstrukcją. Co ważne dla nas, będzie produkowane w polskiej fabryce we Wrześni.
28.07.2016 | aktual.: 14.10.2022 13:53
Zakład produkcyjny we Wrześni powstał z myślą o produkcji nowego Craftera. To druga fabryka Volkswagena w Polsce. Szacuje się, że dzięki inwestycji zatrudnienie znajdzie ponad 3000 osób. Odstawmy jednak na bok kwestie patriotyzmu i sprawdźmy co Crafter ma do zaoferowania potencjalnym klientom.
Nadwozie prezentuje się całkiem nieźle. Oczywiście uroda nie jest najważniejszą cechą samochodów przeznaczonych do pracy, lecz pokaźny grill i nowoczesne, przednie światła, nawiązujące chociażby do VW T6 mogą się podobać. Poza wyglądem karoseria Craftera ma jeszcze jedną zaletę. Jest nią współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,33. To najlepszy wynik w klasie.
Volkswagen zapewnia, że dołożył wszelkich starań, aby Crafter był jak najbardziej przyjazny użytkownikowi. W tym celu inżynierowie Volkswagena towarzyszyli posiadaczom Craftera poprzedniej generacji w ich codziennej pracy. Pozwoliło to lepiej zrozumieć potrzeby klientów i stworzyć auto skrojone pod ich gusta. Dzięki dużej liczbie wersji każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Volkswagen oferuje możliwość łączenia jednostek napędowych, skrzyń biegów oraz rodzajów napędu dla wszystkich wersji nadwozia.
Pod maską znajdziemy zupełnie nowy silnik "EA 288Nutz" stworzony specjalnie dla tego modelu. To dwulitrowy turbodiesel występujący w czterech wariantach mocy: 102 KM, 122 KM, 140 KM lub 170 KM. Do wyboru jest napęd na przednią lub tylną oś, a także czteronapędowy 4MOTION. Dodatkowo Volkswagen pozwala wybrać przekładnię manualną lub automat. Volkswagen szczyci się, że to najbardziej różnorodna oferta w segmencie dostawczaków. Oprócz sporego wyboru w kwestii napędu, klienci mogą cieszyć się także różnorodnością odmian nadwoziowych. W gamie znajdziemy aż cztery wersje i 3 długości nadwozia do wyboru. A co z wyposażeniem?
Na pokładzie Craftera mogą zagościć liczne rozwiązania wspomagające kierowcę. Oprócz systemów ABS i ESP znajdziemy tu także stabilizację toru jazdy przyczepy, adaptacyjny tempomat, system automatycznego hamowania po kolizji, system korekty toru jazdy podczas występowania bocznego wiatru, czy asystent manewrowania z przyczepą. Oprócz tego nie zabraknie poduszek i kurtyn powietrznych, kamery cofania, czy reflektorów LED. Wszystko będzie jednak zależeć od wybranej wersji wyposażeniowej.
Choć szczegółowe dane techniczne nie są jeszcze znane, Volkswagen zapewnia, że przestrzeń ładunkowa oraz ładowność wzrosły w stosunku do poprzednika. Podobnie jak komfort jazdy, wyposażenie, czy bezpieczeństwo. Niemcy twierdzą, że nowy Crafter będzie wyznaczał standardy w segmencie dużych aut użytkowych. Dostępne wyposażenie i ilość wersji faktycznie imponują. Nadal jednak nie znamy ceny ani szczegółowych danych technicznych. Gdy Volkswagen udostępni te informacje będzie można łatwiej przewidzieć sukces nowego Craftera.