Nowy CUPRA Formentor© Licencjodawca | Patryk Brzozowski

Nowy CUPRA Formentor – siła charakteru skazanego na sukces

CUPRA Formentor szykuje się do drugiej rundy podbijania serc kierowców. Styliści zadbali o jeszcze bardziej prowokacyjny design z drapieżnymi detalami. We wnętrzu można znaleźć ulepszone multimedia oraz zrównoważone materiały. Ten pożądany crossover najlepsze kryje jednak pod karoserią: jeszcze więcej mocy i technologii, które mają zapewniać sportowe doznania z jazdy.

Formentor to samochód, obok którego trudno przejść czy przejechać obojętnie. Ma magię przyciągania – spojrzeń i nowych klientów. Tylko w zeszłym roku kupiło go ponad 120 tys. osób, czyli o 23 proc. więcej niż w 2022 roku. Na tym solidnym fundamencie będzie teraz budował nowy Formentor, którego CUPRA zaprezentowała w Madrycie.

Stawka toczy się o najlepiej sprzedający się model marki, więc styliści musieli się zmierzyć z ambitnym zadaniem: uwydatnić cenione cechy i dodać drapieżności zgodnej z nowym językiem stylistycznym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Progresywny design

Ponieważ jest to też pierwszy samodzielny model CUPRY, spoczywa w nim źródło DNA marki. "Musi być prowokacyjny i wcale nie musi się wszystkim podobać" – powiedział Wayne Griffiths, charyzmatyczny dyrektor generalny marki CUPRA, podczas uroczystej premiery w Galerii Kryształowej Pałacu Cibeles. Hasło tego wieczoru brzmiało "Design Obsession", a poza zjawiskowymi samochodami, jak koncepcyjny Dark Rebel, CUPRA prezentowała także projekty ze świata mody czy architektury wnętrz, stworzone wspólnie z butikowymi, hiszpańskimi markami.

Design projektów jest bardzo charakterystyczny, niezależnie czy podziwia się go przez pryzmat bransoletki wykonanej dla CUPRY przez markę MAM, czy nowego Formentora. To produkty pełne pasji i skierowane do osób, które lubią lśnić. W Formentorze za to olśniewające wrażenie odpowiada także oświetlenie. Z przodu pojawiły się nowe matrycowe reflektory LED o drapieżnym kształcie z trzema podświetlanymi trójkątami oraz osobny mały reflektor, także w kształcie trójkąta.

Galeria Kryształowa
Galeria Kryształowa
Prezentacja modeli Leon i Formentor
Galeria Kryształowa

Motyw tej figury geometrycznej przewija się także z tyłu. W samych światłach jak i świetlnej ramce emblematu CUPRA. Niezwykły, trójwymiarowy efekt tworzą warstwy płytek nachodzących na siebie w kloszach tylnych lamp. Nowy Formentor zamiast dotychczasowego grilla ma teraz z przodu "nos rekina". Za to logotyp został umieszczony nieco wyżej, tuż pod maską.

Paleta lakierów nowego Formentora została teraz wzbogacona o dwie nowe barwy, które doskonale współgrają z przetłoczeniami karoserii: Century Bronze Matt oraz Enceladus Grey Matt. Ponadto klienci mogą wybierać też spośród dotychczasowych kolorów: Fiord Blue, Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech oraz Graphene Grey.

Nowy CUPRA Formentor
Nowy CUPRA Formentor© Licencjodawca | Patryk Brzozowski

Wnętrze w duchu zrównoważonego rozwoju

We wnętrzu Formentor łączy sportowy charakter i najnowsze technologie ze zrównoważonym podejściem do wykończenia. Kierowca ma przed sobą mocno wyprofilowaną kierownicę z zestawem przycisków do uruchamiania silnika i zmiany trybów jazdy – pozwala to na szybką i intuicyjną kontrolę. Łatwiejszą niż dotychczas obsługę zapewniają przeprojektowane wirtualne zegary oraz innowacyjny system multimedialny z ekranem o przekątnej 12,9 cala. Pod nim znajduje się teraz podświetlany, dotykowy pasek, który ułatwia regulację temperatury oraz głośności.

Dzięki bezprzewodowemu systemowi Full Link bez problemu można przenosić z telefonu na ekran aplikacje wspierające Apple Car Play i Android Auto. Telefon pozwala także zdalnie sterować niektórymi funkcjami samochodu. Jest to szczególnie przydatne w wersji hybrydowej plug-in: przez aplikację można wtedy rozpocząć ładowanie akumulatora lub wstępnie schłodzić bądź podgrzać kabinę przed jazdą.

Nowy CUPRA FormentorNowy CUPRA Formentor
Nowy CUPRA FormentorNowy CUPRA Formentor;
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Patryk Brzozowski

Zyskała także jakość wykończenia wnętrza. Na nowo zaprojektowano takie elementy jak konsola środkowa, panele drzwiowe czy samą deskę rozdzielczą. Materiały są nie tylko przyjemniejsze w dotyku, ale też przyjaźniejsze środowisku: tapicerka foteli została wykonana w 73 proc. z surowców pochodzących z recyklingu.

O dobrą atmosferę w kabinie dba również nowy system nagłośnienia. CUPRA połączyła siły z marką Sennheiser – to pierwszy raz, kiedy ta ceniona przez artystów marka trafia do samochodu. Technologiczną ciekawostką jest oprogramowanie Sennheiser AMBEO Concerto, które rozkłada utwory muzyczne na części pierwsze, w tym różne instrumenty i informacje o ich rozmieszczeniu i rozprowadza je po kabinie.

Jeszcze większa dawka emocji

Zróżnicowana paleta jednostek napędowych składa się z silników benzynowych TSI i eTSI, dieslowych TDI oraz hybryd plug-in. Rozpiętość mocy to od 150 do nawet 333 KM! Zacznijmy od topowych wersji, oznaczonych skrótem VZ – od hiszpańskiego słowa "Veloz", co oznacza "szybki". Obie mają czterocylindrowy silnik 2.0 TSI, który może rozwijać 265 lub 333 KM. Słabszy wariant ma napęd na przednie koła, natomiast mocniejszy – układ 4x4.

Siedmiostopniowa przekładnia DSG jest standardem w obu wersjach VZ. Jednak tylko w tej najmocniejszej CUPRA montuje torque splitter, czyli zestaw elektrohydraulicznie sterowanych sprzęgieł wielopłytkowych, które rozdzielają moment między tylne koła. Kierowca zyskuje dzięki temu wyższą stabilność jazdy. Na życzenie może też przestawić torque splittera w tryb driftu i pokonywać zakręty na torze zamiatając tyłem!

  • Nowy CUPRA Formentor
  • Nowy CUPRA Formentor
  • Nowy CUPRA Formentor
  • Nowy CUPRA Formentor
[1/4] Nowy CUPRA FormentorŹródło zdjęć: © Licencjodawca | Patryk Brzozowski

Hybrydy plug-in spodobają się kierowcom, którzy doceniają znakomite osiągi tak samo jak możliwość poruszania się na co dzień na prądzie. Tutaj także jest wybór między słabszą wersją o mocy 204 KM a mocniejszą, rozwijającą łącznie 272 KM. Dzięki dużej baterii o pojemności 19,7 kWh netto Formentorem eHybrid można przejechać ponad 100 km na samym prądzie. Z kolei dzięki możliwości ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW, uzupełnienie zapasu energii trwa bardzo krótko: mniej więcej tyle, ile trwa zrobienie zakupów w supermarkecie. Możliwe jest także ładowanie prądem zmiennym o mocy do 11 kW.

Pozostałe jednostki napędowe Formentora rozwijają moc 150 KM. Są to benzynowe 1.5 TSI z układem tzw. miękkiej hybrydy 48V (wówczas o oznaczeniu eTSI) lub bez tego systemu oraz diesel 2.0 TDI. Zaletą miękkiej hybrydy 1.5 eTSI jest możliwość poruszania się z wyłączonym silnikiem spalinowym. Układ mild hybrid odzyskuje energię elektryczną podczas hamowania i wspiera silnik podczas rozpędzania. Z kolei dwulitrowy diesel to wariant adresowany do kierowców, którzy rocznie przejeżdżają najwięcej kilometrów. Dla tych, którzy szukają dobrych osiągów w połączeniu z napędem 4x4 CUPRA przygotowała jeszcze wersję 2.0 TSI o mocy 204 KM z układem 4Drive i skrzynią DSG.

CUPRA pomyślała też o kierowcach, którzy chcą wykorzystywać sportowy potencjał najmocniejszych wersji. 272-konną hybrydę plug-in będą mogli wyposażyć w hamulce marki Brembo w rozmiarze 370 x 32 mm. Z kolei w 333-konnym 2.0 TSI za dopłatą dostępny jest układ marki Akebono z tarczami w formacie 375 x 36 mm.

Nowy CUPRA Formentor
Nowy CUPRA Formentor© Licencjodawca | Patryk Brzozowski

To jednak nie wszystko! Podczas jazdy kierowca Formentora może liczyć też na wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Wspiera go nowoczesna technologia układów asystujących, takich jak predykcyjny tempomat adaptacyjny ACC, asystent podróży Travel Assist (czyli aktywne prowadzenie po pasie ruchu), układ Side Assist (monitorowanie martwego pola), Exit Assist (ostrzega przy wysiadaniu przed nadjeżdżającymi samochodami i rowerzystami) oraz Emergency Assist (w razie zasłabnięcia kierowcy automatycznie zatrzymuje pojazd i wzywa pomoc).

Nowy CUPRA Formentor ma potencjał na utrzymanie pozycji rynkowego fenomenu. To, co przyniosło stylistyczny sukces poprzednikowi, zostało zaakcentowane i wzmocnione, zapewniając jeszcze bardziej drapieżny i atletyczny wygląd. Co więcej, nowy Formentor łączy trzy niezwykle ważne cechy: sportowy charakter, zrównoważony rozwój i szereg najnowocześniejszych technologii.

CupraCupra Formentorpremiera samochodu