Nowe technologie w Lamborghini | Felieton

Przez ostatni miesiąc ekscytowaliśmy się teaserami Lamborghini, później byliśmy rozczarowani wyglądem Sesto Elemento. Zapomnieliśmy o tym, że to jest nowy poziom technologicznego zaawansowania w produkcji samochodów, dlatego dzisiaj pragnę o tym przypomnieć i przybliżyć Wam nieco politykę prowadzoną przez włoskiego producenta.

Lamborghini i CallawayLamborghini i Callaway
Piotr Mazanek

Przez ostatni miesiąc ekscytowaliśmy się teaserami Lamborghini, później byliśmy rozczarowani wyglądem Sesto Elemento. Zapomnieliśmy o tym, że to jest nowy poziom technologicznego zaawansowania w produkcji samochodów, dlatego dzisiaj pragnę o tym przypomnieć i przybliżyć Wam nieco politykę prowadzoną przez włoskiego producenta.

Przeglądając Internet w poszukiwaniu danych na temat technologii stosowanej w Lamborghini, natknąłem się na bardzo ciekawą informację. Otóż w ciągu 30 lat samochody z logo szarżującego byka schudły aż o pół tony! Jaka dieta cud sprawiła, że nowy supercar waży już niecałą tonę i dzięki temu rozpędza się do setki w oszałamiającym czasie 2,5 s?

Odpowiedzi na to pytanie należy szukać właśnie w szóstym elemencie układu pierwiastków Mendelejewa, czyli w węglu. Od dawna obserwujemy tendencję do produkcji nawet większości elementów samochodów z włókna węglowego, które przewyższa wytrzymałością i wagą stosowane dotychczas materiały. Ale co czyni włókno węglowe stosowane w Lamborghini tak dobrym i wyjątkowym?

Kolejne pytanie i szybka odpowiedź - nowe rozwiązania. Sam pisałem kilka miesięcy o tym, że Lamborghini powołało specjalny zespół do pracy nad włóknem węglowym. Zatrudniono najlepszych fachowców w tej dziedzinie i wydano miliony euro na rozwój badań. Współpracę zaoferował Callaway Golf, czyli producent kijów golfowych.

Przez te kilka miesięcy od powstania ośrodka badań już odniesiono pierwszy sukces, który nazwano Forged Composite. Normalny etap produkcji części z włókna węglowego polega na tym, że najpierw ściska się arkusze materiału i tworzy wielką partię, z której następnie formuje się konkretne kształty. Ściskanie wielkich arkuszy jest praco- i czasochłonne, dlatego fachowcy z Lamborghini postanowili tego uniknąć.

Forged Composite to nowa metoda otrzymywania konkretnych kształtów z włókna węglowego, która polega na mieszaniu włókien w epoksydy, po czym są one wlewane do konkretnego naczynia tworzącego pożądany kształt. Unika się zatem procesu ściskania arkuszy i od razu przechodzi do tworzenia konkretnych kształtów.

Obraz

Co więcej, Lamborghini użyło także tworzywa CFRP będącego syntezą włókien szklanych i węglowych oraz specjalnie przygotowanego plastiku. Jest tego jeszcze więcej! Układ wydechowy wykonano ze specjalnej kompozycji ceramiki, szkła i tworzyw sztucznych (wytrzymuje on temperaturę ponad 900 stopni Celsjusza).

Lamborghini chce produkować samochody bardzo lekkie i szybkie, w czym mają pomóc ciągle rozwijane technologie. Liźnięty przeze mnie Forged Composite jest skomplikowanym procesem, który ma służyć do produkcji lwiej części elementów tworzących przyszłe samochody Lamborghini. Niestety w Sesto Elemento z tego materiału wykonano tylko ramę zawieszenia.

Źródło: Autoblog

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Rewolucja z rejestracjami samochodów. Jest dokładna data i zgoda komisji
Rewolucja z rejestracjami samochodów. Jest dokładna data i zgoda komisji
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać