Nowa Kia Optima (2015) w europejskiej specyfikacji już oficjalnie
Po licznych wyciekach Kia oficjalnie zaprezentowała nową generację modelu Optima w specyfikacji europejskiej.
21.08.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:36
Kia popłynęła na fali stylistycznego sukcesu poprzedniej Optimy. Designerzy marki po raz drugi stanęli na wysokości zadania i przygotowali bardzo zgrabnego i nowocześnie wyglądającego sedana. Mamy tu zdecydowanie do czynienia z ewolucją, nie rewolucją, ale postępującą w dobrym kierunku. Nowa Optima wygląda dynamicznie i nieco zadziornie.
Oczywiście w tym segmencie nie samym wyglądem walczy się o klienta. Ważny jest też komfort. A ten według Kii znacznie się zwiększył. Więcej jest przede wszystkim miejsca wewnątrz. W poszerzonym nadwoziu jest 20 mm z przodu i 17 mm z tyłu więcej przestrzeni wszerz, a nad głowami przybyło w tych miejscach odpowiednio 5 i 15 mm. Nieznacznie urósł także bagażnik. Mieści on 510 l, czyli o 5 więcej.
Na poprawę komfortu znacznie wpłynęło także zastosowanie zmodyfikowanego układu zawieszenia. Według Kii nowa Optima przenosi na ciała pasażerów znacznie mniej drgań i zapewnia lepsze prowadzenie. Koreański producent zastosował także dostępny opcjonalnie układ ECS. Pozwala on na elektroniczną zmianę siły tłumienia w zawieszeniu.
Kia prawdopodobnie ostrzy sobie zęby na pięć gwiazdek Euro NCAP. Po ostatnich zmianach dużą rolę grają w procedurach wystawiania oceny układy elektroniczne, które pasywnie i aktywnie chronią kierowcę i pasażerów. Kia wymienia całą listę nowych systemów dostępnych standardowo i opcjonalnie:
- Zaawansowany, inteligentny tempomat SCC, automatycznie dostosowujący prędkość jazdy do bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu
- Autonomiczny system hamowania awaryjnego AEB, korzystający z radaru dalekiego zasięgu do wykrywania potencjalnego zagrożenia kolizji z innym pojazdem lub osobą pieszą i wspomagający zatrzymanie pojazdu
- System kontroli pasa ruchu LKAS, który śledzi położenie samochodu względem linii na jezdni i dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu
- Asystent świateł głównych HBA, który automatycznie dostosowuje zasięg oświetlenia wobec nadjeżdżającego z przeciwka pojazdu i warunków drogowych
- Wskaźnik limitu prędkości SLIF – korzystający z kamery wideo do odczytu znaków ograniczenia prędkości z wyświetlaniem w zestawie wskaźników
- System wykrywania obiektów w martwych polach widzenia BSD z sygnalizacją świetlną w lusterku bocznym
- Detektor ruchu poprzecznego RCTA, ostrzegający o ruchu pojazdów z tyłu Optimy podczas manewru cofania
W ofercie silnikowej nowej Optimy pojawią się na starcie dwie wersje: benzynowa i wysokoprężna. Silnik o zapłonie iskrowym to 2-litrowy motor o mocy 163 KM i momencie obrotowym wynoszącym 196 Nm. Jednostka jest wyposażona w zmienne fazy rozrządu CVVL i spełnia normy emisji spalin Euro 6 mimo, że jest wolnossący. Diesel to 1,4-litrowy silnik z turbodoładowaniem, generujący moc 141 KM i momenct obrotowy równy 340 Nm. Później do gamy dołączy hybryda typu plug-in.
Obydwa auta dostępne są z 6-biegową przekładnią ręczną. Wersja benzynowa będzie oferowana także z 6-biegowym automatem. Diesel może natomiast zostać sparowany z 7-stopniową skrzynią automatyczną DCT.
Motor benzynowy z ręczną skrzynią będzie przyspieszał do 100 km/h w 9,4 s, a z automatem w 10,5. Prędkości maksymalne wynoszą odpowiednio 210 i 208 km/h. W przypadku diesla osiągi będą minimalnie gorsze. Do 100 km/h ze skrzynią ręczną Optima ma rozpędzać się w 10 s, a z automatyczną w 11. Prędkości maksymalne są identyczne i wynoszą po 203 km/h. Najmniejszym średnim zużyciem paliwa będzie odznaczać się diesel z przekładnią ręczną i pakietem Idle Stop/Go. Ma on zużywać 4,2 l/100 km.
Oficjalna, publiczna prezentacja europejskiej Kii Optimy będzie miała miejsce na targach samochodowych we Frankfurcie.
Nowa Kia Optima w europejskiej specyfikacji - galeria zdjęć
Zobacz także