Nie żyje legenda polskich rajdów Ryszard Żyszkowski

Ryszard Żyszkowski zmarł w miniony weekend w wieku 79 lat. Pilotował polskich kierowców na trasach rajdów w Polsce i mistrzostwach świata.

Ryszard Żyszkowski (po lewej) losuje nagrody dla kibiców wraz z Marianem Bublewiczem, z którym osiągał największe sukcesy.Ryszard Żyszkowski (po lewej) losuje nagrody dla kibiców wraz z Marianem Bublewiczem, z którym osiągał największe sukcesy.
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Placzkowski/REPORTER/East News
Marcin Łobodziński

Ryszard Żyszkowski był zarówno kierowcą jak i pilotem, ale to w tej drugiej roli odnalazł się lepiej. Swój pierwszy oficjalny start za kierownicą samochodu na rajdowych trasach zaliczył w 1968 r. Wystartował wówczas w Rajdzie 1000 Jezior, ale nie tym słynnym w Finlandii, lecz w Polsce. W 1969 r. prowadził auto w niemieckim Pneumant Rallye, pojawił się także w rundzie mistrzostw Europy w 1971 r. za kierownicą Fiata 125 wystawionego przez PZM.

Jednak prawdziwą karierę zrobił na prawym fotelu i pod tym względem jest polską legendą. W Polsce i za granicą pilotował takich zawodników jak Sobiesław Zasada, Robert Mucha, Andrzej Jaroszewicz, Maciej Stawowiak, czy Tomasz Ciecierzyński, a w latach 1983-1992 jednego z największych asów Mariana Bublewicza. Razem pojechali w 85 rajdach i również w tym ostatnim, zakończonym śmiertelnym wypadkiem kierowcy.

Ryszard Żyszkowski zwyciężył w 46 rajdach. Po tragicznym wypadku z Bublewiczem usiadł dwukrotnie na prawym fotelu w Toyocie Celice w rajdzie Barbórka Warszawska. Związał się na stałe z Toyota Motor Poland, pomagając m.in. w przygotowaniu imprez dla dziennikarzy. Miał talent organizacyjny.

Był dyrektorem Rajdu Barbórka, a na początku lat 90. stanął na czele rajdowego zespołu Toyota Motor Poland. Dla zespołu Toyoty jeździli wówczas Paweł Przybylski, Krzysztof Hołowczyc i Marek Gieruszczak, a sportowe Celiki dominowały na rajdowych trasach.

Ja znałem "Rysia" jako osobę odpowiedzialną za wydawanie samochodów prasowych i ze specyficznego poczucia humoru.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony