WAŻNE
TERAZ

Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: LOT nie kupi czeskiej spółki

Nie żyje legenda polskich rajdów Ryszard Żyszkowski

Ryszard Żyszkowski zmarł w miniony weekend w wieku 79 lat. Pilotował polskich kierowców na trasach rajdów w Polsce i mistrzostwach świata.

Ryszard Żyszkowski (po lewej) losuje nagrody dla kibiców wraz z Marianem Bublewiczem, z którym osiągał największe sukcesy.Ryszard Żyszkowski (po lewej) losuje nagrody dla kibiców wraz z Marianem Bublewiczem, z którym osiągał największe sukcesy.
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Placzkowski/REPORTER/East News
Marcin Łobodziński

Ryszard Żyszkowski był zarówno kierowcą jak i pilotem, ale to w tej drugiej roli odnalazł się lepiej. Swój pierwszy oficjalny start za kierownicą samochodu na rajdowych trasach zaliczył w 1968 r. Wystartował wówczas w Rajdzie 1000 Jezior, ale nie tym słynnym w Finlandii, lecz w Polsce. W 1969 r. prowadził auto w niemieckim Pneumant Rallye, pojawił się także w rundzie mistrzostw Europy w 1971 r. za kierownicą Fiata 125 wystawionego przez PZM.

Jednak prawdziwą karierę zrobił na prawym fotelu i pod tym względem jest polską legendą. W Polsce i za granicą pilotował takich zawodników jak Sobiesław Zasada, Robert Mucha, Andrzej Jaroszewicz, Maciej Stawowiak, czy Tomasz Ciecierzyński, a w latach 1983-1992 jednego z największych asów Mariana Bublewicza. Razem pojechali w 85 rajdach i również w tym ostatnim, zakończonym śmiertelnym wypadkiem kierowcy.

Ryszard Żyszkowski zwyciężył w 46 rajdach. Po tragicznym wypadku z Bublewiczem usiadł dwukrotnie na prawym fotelu w Toyocie Celice w rajdzie Barbórka Warszawska. Związał się na stałe z Toyota Motor Poland, pomagając m.in. w przygotowaniu imprez dla dziennikarzy. Miał talent organizacyjny.

Był dyrektorem Rajdu Barbórka, a na początku lat 90. stanął na czele rajdowego zespołu Toyota Motor Poland. Dla zespołu Toyoty jeździli wówczas Paweł Przybylski, Krzysztof Hołowczyc i Marek Gieruszczak, a sportowe Celiki dominowały na rajdowych trasach.

Ja znałem "Rysia" jako osobę odpowiedzialną za wydawanie samochodów prasowych i ze specyficznego poczucia humoru.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇